Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten met RAW foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: starten met RAW foto's

    Ik werk zelf heel graag in RAW , voor de bewerking gebruik ik Lightroom 5 en Photoshop Elements 12 . Wat ook heel belangrijk is bij het bewerken van RAW en tevens bij Jpeg ook is dat je met je Histogram overweg kan . Je kan in het wilde weg met je schuivers gaan spelen maar dit kan soms ook een zeer teleurstellend effect hebben . Vandaar leer je histogram kennen . Verder vind je op YouTube een massa info boeken is ook geen probleem om te vinden en zoals hier boven al vermeld Scott Kelby die man kan je op een hele menselijke manier verder helpen .
    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

    Comment


    • #17
      Re: starten met RAW foto's

      Naast Lightroom heb je ook nog andere alternatieven waarvan je eerst een gratis trial versie kan downloaden:
      - DXO
      - ACDSee
      - AfterShot Pro
      - Capture One Pro
      - ...

      Maar denk zeker ook aan de gratis alternatieven (vooral Linux), die toch wel evenwaardig zijn qua functionaliteit:
      - Rawtherapee
      - Scarab Darkroom
      - DarkTable
      - Photivo
      -

      Comment


      • #18
        Re: starten met RAW foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
        Ik werk zelf heel graag in RAW , .. .
        Het helpt niet ik weet het ... maar ad nauseam .. Je werkt niet IN RAW maar VANAF RAW ....

        Comment


        • #19
          Re: starten met RAW foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door krikkybilly Bekijk bericht
          Misschien ga ik gewoon eens proberen om die photoshop elements 11 tweedehands te kopen (30 of 40 euro is geen fortuin) en dan kan ik daar mee aan de slag (voor raw of jpeg).)
          //alex606 Als Camera Raw je bestanden niet ondersteunt, dan kan je met de DNG converter toch nog de bestanden openen. Die kan je downloaden bij Adobe en is gratis. Zo hoef je niet altijd de laatste nieuwe versie van photoshop of elements te hebben.

          dit is het beste voorstel voor een beginneling, elements is veel eenvoudiger en overzichtelijker
          gr, JOHAN , nikon D90, D7100

          Comment


          • #20
            Re: starten met RAW foto's

            dank je wel iedereen voor de reacties en tips. Ik ga volgende week Photoshop Elements 10 halen, tweedehands gekocht voor 20 euro.
            Heb nog niet nagekeken of deze mijn toestel ondersteunt, maar moest het niet zijn, dan is er ook daar weer een oplossing voor via DNG converter. Benieuwd wat ik ervan ga maken (ik hou m'n hart al vast, want mijn kennis van fotografie is al ondermaats en m'n computerkennis is waarschijnlijk nog slechter )

            Comment


            • #21
              Re: starten met RAW foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Het helpt niet ik weet het ... maar ad nauseam .. Je werkt niet IN RAW maar VANAF RAW ....
              Wat maakt het uit je Werkt met RAW
              Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
              www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

              Comment


              • #22
                Re: starten met RAW foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
                Wat maakt het uit je Werkt met RAW
                Lulkoek ... je werkt NOOIT MET RAW ... dat is het probleem met al deze would be fotografen, ze weten niet waar ze mee bezig zijn !!

                http://www.urbandictionary.com/define.php?term=noob

                Comment


                • #23
                  Re: starten met RAW foto's

                  Tja, man, af en toe vrees ik dat jij een frik bent...

                  (en Nederlanders "zouden" dat woord niet eens kennen)

                  Ik begrijp je genoeg, hoor. "Just is just," zoals de Vlamingen zeggen, maar op een fotografieforum, waar de allerprilste beginner iets moet uitleggen, en de grootste professor daarop antwoordt... Probeer 'ns wat meer "middle of the road" te gaan.
                  Als Engelsman, en pas rond de leeftijd van 10j enigszins vertrouwd met het Nederlands, zou ik zeggen: "ik vertrek vanuit het RAW-bestand" (ook "beeld" is fout, en daarom gebruik ik het ook niet).
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #24
                    Re: starten met RAW foto's

                    wel, deze would be fotograaf ziet hier het nut in alle geval niet meer van in. De verstandigste opmerking uit de laatste posts is die van de moderator, and I quote "probeer 'ns een beetje meer middle of the road te gaan".

                    Niet iedereen heeft de intentie een professioneel fotograaf te zijn, gelukkig, maar het is misschien wel belangrijk dat iedereen de kans krijgt om fotografie te beoefenen op het niveau dat hij/zij zelf wenst. Verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken. Ik neem foto's in JPEG (nog steeds) en zal misschien ooit, als ik van het would be fotograaf gehalte afstap, foto's nemen vanaf RAW

                    Comment


                    • #25
                      Re: starten met RAW foto's

                      Nu, ik pleit zeker niet voor JPG en tegen Raw, hoor. Alles hangt af van hoever je wil gaan. Ik schiet in beide formaten, maar als het 'iets meer mag zijn', is het Raw. Dat bevat immers veel meer informatie.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: starten met RAW foto's

                        Ik ben 2 jaar geleden ook definitief overgestapt naar RAW. DE verwarring rond RAW wordt in de hand gewerkt door vele misleidende en niet correct gebruikte terminologie, ook soms bij SHOOT helaas .
                        Zo lees ik net in een overgenomen artikel van zdnet (20140328 http://www.shoot.be/art/154631/geava...erker-photivo/) over Photivo dat als software voor foto-bewerking (?!) wordt beschreven, gewoon als een uitgebreide plugin voor GIMP . Photivo is voor het ontwikkelen van RAW bestanden, niet voor het bewerken van jpeg.
                        RAW is eigenlijk het negatief van je foto, een camera bewerkt altijd het beeld van de sensor vooraleer er een jpeg van te maken (witbalans, verscherping, contrast,kleursaturatie..) In een jpeg worden de kleurdiepte en het aantal megapixels van je camera destructief verminderd. Bij een RAW bestand kan je al die bewerkingen achteraf doen en blijven wijzigen. Het behandelen van een RAW bestand is altijd niet destructief (je negatief blijft ongewijzigd) alle wijzigingen zijn steeds aanpasbaar en kunnen ongedaan gemaakt worden. Je beschikt over alle camerapixels en de volledige 12 of 14bit kleurdiepte . Wanneer je tevreden bent met de gemaakte wijzigingen exporteer je het resultaat en maak je een bestand in jpeg of ander fotoformaat. Je maakt een afdruk van je negatief met zelf gekozen instellingen. Zo kan je een foto ontwikkelen en afdrukken met verschillende instellingen voor witbalans, verscherping etc...Je vertrekt steeds van het origineel beeld van de camerasensor.Alleen belichtingstijd en diafragma kan je niet meer wijzigen natuurlijk.

                        Photoshop en GIMP zijn fotobewerkingsprogramma's, Darktable en Photivo en Lightroom zijn foto ontwikkelprogramma's om RAW bestanden voor te bereiden voor de omzetting naar jpeg. Normaal doet je camera dit voor jou, rekening houdend met een aantal instellingen die jij hebt gekozen op je camera (witbalans, stijl.., jpeg: large fine..) met RAW kan je dat achteraf nog wijzigen.
                        Als je camera RAW bestanden kan aanleveren dan zal de fabrikant ook meestal een eigen ontwikkelprogramma meeleveren . Bij Canon is dat bijvoorbeeld DPP (Digital Photo Professional) . Als je dit onvoldoende vind kan je naar uitgebreide programma's als Lightroom of een gratis open source tegenhanger als Darktable grijpen.
                        Dergelijke software helpt je tegelijk ook met het sorteren, en beheren van je verzameling negatieven vandaar de benaming afgeleid van lighttable en darkroom (lichttafel en donkere kamer).

                        Helaas ontkom je er niet aan je wat verder te verdiepen in de werking van je camera en digitale RAW bestanden en het ontwikkelen ervan wanneer je deze weg inslaat. De software hoeft echter niets te kosten die krijg je bij je camera of vind je in de open source gemeenschap.

                        Comment


                        • #27
                          Re: starten met RAW foto's

                          Hey, als je niet op 100% grootte pixelpeept... kan je dan het verschil tussen een RAW-beeld en een JPEG zien?

                          Toen ik 10 jaar terug m'n eerste DSLR kocht was ik ook in de ban van RAW... totdat ik na veel testen minimaal verschil zag tussen RAW en JPEG.
                          Deze conclusie, en het feit dat RAWs meer ruimte in beslag nemen, hebben ertoe geleid dat ik bij JPEG blijf. In camera zet ik de kleurruimte op AdobeRGB, en scherp ik wat op... allemaal werk gespaard voor achteraf.

                          Comment


                          • #28
                            Re: starten met RAW foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door krikkybilly Bekijk bericht
                            ok, dus als ik het goed begrijp is Camera Raw (ACR genoemd hierboven?) een onderdeel van Photoshop? Of is dit een apart programma? Ik moet zeggen, als het enigzins kan, gaat mijn voorkeur ook gewoon uit naar JPEG, dus als de kwaliteit min of meer in dezelfde orde zit, dan zie ik het voordeel van RAW niet in. Zoals gezegd, ik ben maar een amateur en moet vaak al tijd zien te vinden om foto's te nemen, dus tijd om ze dan nog allemaal te bewerken is helemaal beperkt.
                            Maar Photoshop is wel heel duur, als ik me niet vergis?
                            Ik zal in alle geval al eens een kijkje nemen op de website van Kelbyone
                            Hej Kristof
                            Hier heb je eventueel interessant leesvoer bij wijze van inleiding op raw. http://nexblog.be/2013/11/02/fotograferen-in-raw/6365/
                            Mijn voorkeur gaat sterk uit naar Lightroom, zeer schappelijk van prijs en is eigenlijk de "uitgewerkte" vorm van camera raw.

                            Comment


                            • #29
                              Re: starten met RAW foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Follie Bekijk bericht
                              Hey, als je niet op 100% grootte pixelpeept... kan je dan het verschil tussen een RAW-beeld en een JPEG zien?

                              Toen ik 10 jaar terug m'n eerste DSLR kocht was ik ook in de ban van RAW... totdat ik na veel testen minimaal verschil zag tussen RAW en JPEG.
                              Deze conclusie, en het feit dat RAWs meer ruimte in beslag nemen, hebben ertoe geleid dat ik bij JPEG blijf. In camera zet ik de kleurruimte op AdobeRGB, en scherp ik wat op... allemaal werk gespaard voor achteraf.
                              Raw vs Jpeg mag niet zo vergeleken worden , het gaat er om dat je met Raw de ontwikkeling in eigen handen neemt, en alleen al het verschuiven van de witbalans zonder verlies is voor mij al voldoende om voor raw te kiezen.
                              en zo kan ik er nog een heleboel bedenken.

                              Comment

                              Working...
                              X