Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soort bewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Soort bewerking

    Eigenlijk is de vraag redelijk simpel, hoe kan men zo’n resultaat bekomen via photoshop? Welke bewerkingen zijn er op los gelaten en weet iemand een soort gelijke tutorial op het net? Zelf kan ik geen toepasselijke tutorials vinden welke deze bewerkingen bevat.

    Zelf wil ik dus meer met mijn foto’s, eigenlijk een luxe en zomerse uitstraling bekomen. Voorbeelden:






    Bedankt!

    [Mod-LesC]Om twee redenen gaan deze foto's achter een linkje:
    1) je mag op BD enkel je EIGEN foto's tonen; dus als deze niet van jou zijn, mag je ze niet zichtbaar plaatsen;
    2) de foto's overschrijden de BD-normen (900 px langste zijde) en ook dan mogen zij niet zichtbaar geplaatst worden.
    Als het om jouw foto's zou gaan: verkleinen en opnieuw opladen.[/Mod]
    Last edited by LesC; 14 juni 2012, 15:09.

  • #2
    Re: Soort bewerking

    Nieuwe aanpassingslaag>fotofilter>sepia, 100%
    Nieuwe laag, vullen met wit, transparantie op 15% ofzo, naargelang van hoe extreem je het wilt

    Ik weet niet of dat de officiële manier is, maar zo zou ik het doen mocht ik fan zijn van dit soort bewerkingen.

    Voorbeeldje van mezelf:
    Last edited by Jefzor; 18 juni 2012, 10:31.

    Comment


    • #3
      Re: Soort bewerking

      Naar mijn gevoel is de werkwijze van Jefzor toch heel anders dan hetgeen in de links van TS is uitgevoerd.
      In beide foto's gaat het om het ineen schilderen via meerdere layer masks (waar het uiteraard meestal op neerkomt). Alleen geeft hier het verschil van bewerkingen per layer een verschil in resultaat. Je kan er enkel naar raden wat er juist in welke volgorde is verwerkt, maar om dit te benaderen zou 'k het volgende in elkaar blenden.

      In de eerste fotolink:
      1. Duplicate layer + grote lens flare filter rechtsboven (wat de overbelichting en de groene schijn op de linkerarm produceert, niet de meest delicate uitvoering, vooral hand) + aanpassing lens flare en opacity naar believen (misschien in soft light mode) + merge (ctrl alt shift e).
      2. Duplicate layer + filter gaussian blur ad libitum + mask gradueel ingeschilderd (mits aanpassing brush opacity): gezicht weinig blur, ietsje meer op onderkant lichaam, ietsje meer op zijkant lichaam, maar dan vooral buiten het lichaam + merge (layer blend mode?).
      3. Duplicate layer + verlagen van saturation + ietsje ophalen van vibrance (om de harde kleuren eruit te halen) + bijpassen van levels (hier op de highlights net iets ver uitgevoerd cf lichte branding op de rand van het bouwwerk links).
      4. Algemene plaatsing van een glow op de highlights waarvan ik niet direct kan vaststellen hoe, teveel mogelijkheden...
      5. Algemene verzachting door er een witte layer met verminderde opacity erover te gooien?
      6. Plaatsing van het logo dat dan op zich ingeschilderd is geweest met een witte layer met aangepaste opacity en gedeeltelijk ingeschilderd mask.
      --- Zoïets dus maar de meest belangrijke elementen zijn de lensflare, ingeschilderde gemaskeerde blur, het uitwassen van de kleuren, een lichte glow en het gebruik/uitproberen van blending modes en toegepaste ingeschilderde layer masks die tijdens het mergen van layers naar gevoel worden toegepast. Er zullen veel meer stappen dan bovenvermelde in verwerkt zitten maar die worden naar gevoel tijdens het opwerken gebruikt en zijn nagenoeg uit analyse nadien moeilijk te bepalen.

      De 2de fotolink:
      Gelijkaardig als de eerste maar hier is geen lens flare filter toegepast. De blur is hier dan weer sterker ingeschilderd via een layer mask die op het lichaam maar gradueel toegepast is (de onderste kant van de leuning in het donkere deel en het deel van de trap met de schoenen is niet meegenomen, vrij losjes ingebrushed tussen de benen, wijst los gebruik van een grote brush met zeer lage hardness, ook deels uitgevoerd om de nadruk te leggen op de weg die de trap neemt, buiten de trap is alles stevig in blur opgeschilderd). De glow lijkt hier meer egaal opgezet door vermoedelijk: 'layer via copy' van 'color range' 'highlight selection' en dan via opacity aanpassing naar believen gemerged (misschien via een screen blend mode met nog ietwat gaussian blur erop?). Reflecties in het achterliggende raam zijn ter camouflage ook losjes en onregelmatig ingeschilderd met een witte opacity layer. Er zit een beetje digitale oplichting van de schaduwen in waarmee het geheel minder hard qua contrast maakt tussen highlights en shadows (adjustments, highlights shadows, d'uh). Kleuren worden ook hier wat uitgewassen door verlaging van saturatie maar misschien aangevuld met lichte verhoging van vibrance, aanpassing van levels is hier beter gedoseerd dan andere pic. En uiteindelijk gaat er nog een warmte filter in lage densiteit over om het boeltje te op te warmen/vergelen...
      --- Richtlijnen zijn hier dan kleuren uitwassen, gemaskeerde blur vooral buiten de trap, een egale glow, uitlichten van schaduwen en camoufleren van harde reflecties, en er een oranje filter op zetten. Opnieuw zullen er hier heel wat meer stappen en geschilder tussen zitten maar weliswaar moeilijk achteraf vast te stellen....

      Hopelijk heb je er iets aan. Ik vond het alvast leuk eens wat beelden te proberen analyseren qua bewerking....
      Veel fun!
      F.

      Comment


      • #4
        Re: Soort bewerking

        Hartelijk dank met name Fibonacci voor deze uitgebreide uitleg! Zelf heb ik een kleine omweg gevonden in lightroom zelf. Maar deze bewerking ga ik zelf ook uitproberen! Zelf heb ik weinig meer te zeggen maar deze zeer uitgebreide omschrijving zal me zeker gaan helpen!

        Comment


        • #5
          Re: Soort bewerking

          Knappe uitleg van Fibonacci! Bedankt om die moeite te doen om dit in begrijpbare taal uit te schrijven!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment

          Working...
          X