Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Software voor Sony/RAW/ waarmee je een sensorvlekjes mee kan retoucheren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Software voor Sony/RAW/ waarmee je een sensorvlekjes mee kan retoucheren

    Hey.

    Ik heb een hoop RAW+JPG foto's genomen met een vervuilde sensor (vervuild geraakt en zelf niet in de mogelijkheid om deze proper te maken).
    Nu heb ik dus foto's met kleine donkere vlekjes op, ik zoek nu een software waarmee ik deze vlekjes er uit kan halen. Retoucheren/egaliseren of hoe het ook noemt zodat het niet meer storend is.

    Gaat over foto's in van het .ARW bestandstype en .JPG. Elke foto heb ik dus dubbel: één in elk formaat.
    Foto's afkomstig van een Sony Alpha A7, amateurfotograaf.

    Nu weet ik niet goed welke software geschikt is hiervoor.
    Lightroom? Sony zelf heeft ook de Viewer, Edit en Remote software maar hierin zie ik geen opties die ik zoek.


    M.v.g.

  • #2
    Re: Software voor Sony/RAW/ waarmee je een sensorvlekjes mee kan retoucheren

    Ikzelf heb de betalende versie van Phase One - Camera One - er is een lichtere versie die 0€ kost voor Sony-toestellen (zoek naar camera one via google en consoorten) - er is ook nog een betalende versie voor Sony die wat goedkoper is dan de full. Daar kan u dat soort retouches ook in doen.
    Dus stel ik voor dat u even nakijkt of die gratis versie van C1 niet kan volstaan?
    Lightroom en consoorten kunnen dat ook - er zijn opties zat (en anders fotoschop - en Gimp en zoveel anderen).

    Wat de reiniging betreft:
    Had u nu naar de imaging days gekomen - dan had Sony die gratis voor u gereinigd - achter de stand stond een franstalige technieker om dat voor u te doen. En anders bevelen we aan bij de betere fotowinkel een afspraak te maken (soms doet men dat ter plaatse, best toch even informeren).
    Zelf heb ik een kort babbeltje gemaakt met diegene die de cleaning zou doen - om te bekijken of ik 't juiste materiaal gebruik - en idd. we hebben 't goeie gerief.

    We hopen dat u hier wat aan heeft.

    Comment


    • #3
      Re: Software voor Sony/RAW/ waarmee je een sensorvlekjes mee kan retoucheren

      Image Data Converter van Sony ?

      Comment


      • #4
        Re: Software voor Sony/RAW/ waarmee je een sensorvlekjes mee kan retoucheren

        gewoon : lightroom : niets anders aan de foto doen !!
        je retoucheert de vlekjes op de 1ste foto , en dan selecteer je ze allemaal, en syncroniseer
        dan zijn op alle fotos de vlekjes weg ( want die zitten op alle fotos op dezelfde plaats) .
        Soms kan het wel zijn dat je hier of daar iets moet " bijwerken " omdat op het geretoucheerd beeld de retouche verkeert is.
        koop zo een setje, en kuis hem zelf ( doe ik al jaren en voor iedereen van de fotoclub, ) is 2 keer niks.

        Comment

        Working...
        X