Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scannen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scannen

    Ik ben al onze oude familiefoto's aan het inscannen.
    Met de glanzende foto's heb ik geen enkel probleem.
    Er zijn ook een aantal matte foto's bij die echter haarscherp zijn, maar ze bevatten een kleine korrel, die bij het scannen getoond worden als kleine witte puntjes. Vreselijk ondanks de goede kwaliteit van de originelen. Ik heb mijn scanner (agfa snapscan 1236) al op alle mogelijke manieren ingesteld zoals glanzendn mat, tijdschrift, krant, inktjet, met of zonder scherpte enz. Niets helpt. Weet iemand hoe ik dit kan omzeilen en een goede scan kan maken?

  • #2
    Re: scannen

    Scannen-zonder-moire
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

    Comment


    • #3
      Re: scannen

      Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
      Dat gaat niet helpen, die fotos zijn niet afgedrukt zoals een krant oid.

      Kan je een voorbeeldje posten? Ik snap niet goed wat je bedoelt.

      Comment


      • #4
        Re: scannen

        Vraagje aan TS geef eens de gegevens van je scanner door.
        Kan zijn dat ze je daar al veel verder mee kunnen helpen.
        Elke scanner heeft zijn gebruikers die mischien een gepaste tip hebben

        Comment


        • #5
          Re: scannen

          Ik heb vroeger ook regelmatig last gehad van die reflecties maar gebruik al enkele jaren geen scanners meer. Ik meen me te herinneren dat we vroeger wel ooit een soort folie tussen origineel en de glasplaat legden om het effect van reflecties op een korrelstructuur te minimaliseren.

          Misschien dat de Photoshop despecle tool ook helpt?

          Ik zou het nu gewoon oplossen door met een macrolens de foto's te fotograferen. Je hebt dan geen last van reflecties en de resolutie moet voor de meeste doeleinden ook voldoende zijn.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: scannen

            Bedankt voor de reacties. Ik heb ook al gedacht om de foto's terug te fotograferen, maar ik ben maar een amateurtje natuurlijk. Toch ga ik het proberen.
            Ik ben ook maar pas op dit forum. Kan iemand mij zeggen hoe ik die foto moet bijsturen. Als ik het icoon "afbeelding invoegen" aanklik moet ik een site opgeven in plaats dat ik naar een map kan gaan.

            Comment


            • #7
              Re: scannen

              De sticky bovenaan het forum bevat meer uitleg over het forumreglement en hoe foto's plaatsen.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: scannen

                Ik hoop dat het me gelukt is.
                De bewuste foto staat dus hier:

                de witte puntjes zijn dus de korrels (denk ik toch) maar op de foto is dat niet te zien.

                Comment


                • #9
                  Re: scannen

                  probeer dit eens: http://www.garryblack.com/ad03.htm

                  of deze: http://www.light-and-shadow.com/articles/dust/dust.html
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #10
                    Re: scannen

                    Dit werkt ook niet. Er gaan teveel details verloren en het is al geen te beste foto.[/IMG]

                    Comment


                    • #11
                      Re: scannen

                      Doe nogmaals een poging maar weet niet of het zal lukken.[/IMG]

                      Comment


                      • #12
                        Re: scannen

                        Nogmaals

                        Comment


                        • #13
                          Re: scannen

                          Eindelijk! Zie de puntjes meestal op de jassen van de heren. De foto is echter haarscherp.

                          Comment

                          Working...
                          X