beste,
Onze 6 maand oude spruit heeft (weer eens) model gestaan.
Omdat hij niet kan stilliggen, had ik de sluitersnelheid de hoogte in willen jagen (1/400)... en ik dacht dat te kunnen via de iso op 200 te zetten.
dit is het origineel in 800*600:
Bij controle achteraf stikt de foto van de ruis.
Na enig PS werk, heb ik dit kunnen eruit halen:
via zoeken op het forum, kwam ik ook neatimage tegen, maar dit gaf de foto een zeer "flou" uitzicht.
Ik wilde eigenlijk een A4 afdrukken, maar momenteel is de afdruk niet om aan te zien.
Kan iemand mij een handje helpen ?
Ter info : de bronfoto vind je op http://users.pandora.be/vierschaar21...park%20big.JPG.
een beetje off topic, maar... tips over hoe ik dan wel de foto genomen had, zijn ook welkom.
Alvast hartelijke dank.
Tom
beste...
een "eenvoudige" doch doeltreffende methode in onze welbekende Photoshop is de volgende :
-open je foto
-via "image--mode" zet je hem om naar lab-mode
-open je kanalen-palet : je ziet 4 kanalen (som van alle kanalen, a, b, lightness)
-selevteer het a-kanaal en pas daar een gausian blur op toe (bij de filters, onder blur)...je mag daar flink wat blur toepassen tot je in dat grijs-achtige kaneel geen spikkelkes (ruis) meer ziet...mag best wazig worden...
-idem voor het b-kanaal
-in het lightness kanaal doe je ook hetzelfde, maar wel een heel subtiele blurr (0,8 pixels in dit geval)
-zet je foto weer om naar RGB-mode
-de foto is nu ruisvrij, maar een tikkeltje wazig..pas daarom een Unsharp Mask toe (ook bij de filters, bij Sharpen)..een heel subtiele USM is genoeg !
et voila !
heb het even voor je gedaan en een fullsize crop genomen :
VOOR :
NA :
Stef
dag Stef,
ik probeer het uit... maar ben tevens sterk benieuwd hoe je "NA" er dan uit ziet... ik zie enkel een rood kruisje.
groetjes,
Tom
Canon 10D
Heb zelf vandaag ook eens zitten testen met neat image en ik vind de resultaten toch schitterend; achteraf is de image inderdaad een beetje flou maar dat kan je oplossen door erna wat unsharp mask te doen.
De methode van Stef was mij niet bekend maar ga ik zeker eens proberen.
Wel jammer dat er momenteel nog een kruisje staat bij het resultaat, Stef?
Christian
Christian D.
tis in orde nu..
ik vind dat Neat Image zo'n "plastiek-achtige" resultaten genereert...of heb ik alleen maarbewerkingen gezien van nog niet zo'n getalenteerde Neat-imagers..?
Stef
Dat hangt er vanaf hoeveel % je gaat uitfilteren ... op 100% zoals de calibratie van Neatimage berekent gaat je gegarandeerd plastiek opleveren.. tussen 30-50% vermijd je dat wel hoor, weet ik uit ondervinding.
VOOR
NA (Neatimage 45% ruisonderdrukking + levels correctie)
Originally posted by Stef
tis in orde nu..
ik vind dat Neat Image zo'n "plastiek-achtige" resultaten genereert...of heb ik alleen maarbewerkingen gezien van nog niet zo'n getalenteerde Neat-imagers..?
Stef