Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

    ok, ik heb op een trouw foto's genomen (er was een echte fotograaf hoor ) in RAW-formaat met mijn Nikon D80.

    Ik wil die raw's nu een beetje bewerken, open ze in CS3 en pas indien nodig de witbalans aan. Dan doe ik vervolgens 'open image' en krijg ik de foto's in jpg-formaat. Maar wat ik daar als resultaat heb is zo verschrikkelijk: een en al ruis, zeker voor de foto's van het avondfeest. Iso stond op 800, dus beetje ruis is wel logisch, maar niet zooo fel.
    Wanneer ik diezelfde raw's door Picasa haal geeft dit een veel beter resultaat, wat toch niet de bedoeling is he

    Mijn vraag is: wat doe ik verkeerd, of wat moet ik juist nog doen??

    thanks! Sven
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

  • #2
    Re: Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

    picasa zal altijd een deel basisbewerkingen uitvoeren, profi programmas verwachten dat je zelf kiest wat je doet (sommige mensen willen juist ruis om een bepaalde sfeer te creeeren)

    bekijken noise ninja eens, hiermee kan je ruis tegen gaan als geen ander
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

      Kan je zo'n voorbeeld posten van zo'n jpg ?
      Als je die fotos verkleint, dan zie je die ruis toch heel wat minder ?
      Het enigste wat je kan doen is die ruis verminderen door die te filteren (vb met een averaging filter, of gaussian filter).

      Comment


      • #4
        Re: Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

        Ik gebruik meestal noiseware om ruis te verwijderen.
        Je kunt het heel precies instellen en het is nog gratis ook.
        Zet hier eens een foto neer dan kunnen we zien wat er nog te doen valt.
        Groetjes Marlies

        https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

          hoi,

          heb je in photoshop al eens werkelijke pixels aangevinkt?

          Ik had bij mijn vorige pc ook steeds het idee, dat mijn foto's geopend in photoshop niet echt goed waren.
          Opende ik ze met een ander programma, dan waren ze wel goed.

          Nu ik een andere pc met een betere videokaart heb, is dit probleem opgelost.

          mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

            t'is dus eigenlijk heel normaal dat ik ruis heb, als ik het goed begrijp? Omdat ik er nog geen enkele bewerking op gedaan heb.

            En wat is dan de beste manier om het weg te werken, of laat me naar de eenvoudigste manier vragen

            hierbij vinden jullie een voorbeeldfoto: (er is hier inderdaad minder ruis op dan als ie in't groot staat, maar bon...)


            @jeevanhoof: waar vink je 'werkelijke pixels' aan?
            Vriendelijke groeten, Sven
            Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

            Comment


            • #7
              Re: Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

              Hoi,

              werkelijke pixels weergeven vink je aan bij weergave en dan werkelijke pixels.

              De foto wordt dan wel veel groter dan je scherm, omdat hij niet moet herberekenen naar een kleinere weergave.

              mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Re: Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...

                Dit programma kan je al zeker helpen. Anders misschien dit programma

                zoek zeker eens in google op "reduce noise photo"
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment

                Working...
                X