Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis in foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis in foto's

    2 jaar geleden, had ik pas mijn Sony A850

    heb ik met weinig licht foto's genomen in jPG formaat met ISO 600 tot 1200

    als gevolg vervelende ruis in de foto's

    Einde raad, hoe haal ik die ruis eruit ?, kan ik eventueel een foto plaatsen om jullie een idee te geven van mijn ergernis ?

    Ambieke
    Nieuwsgierig, klikken maar.

  • #2
    Re: Ruis in foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door ambieke Bekijk bericht
    2 jaar geleden, had ik pas mijn Sony A850

    heb ik met weinig licht foto's genomen in jPG formaat met ISO 600 tot 1200

    als gevolg vervelende ruis in de foto's

    Einde raad, hoe haal ik die ruis eruit ?, kan ik eventueel een foto plaatsen om jullie een idee te geven van mijn ergernis ?

    Ambieke
    Dit kan een eventuele oplossing zijn ambieke:
    Photo Ninja is a professional-grade raw converter that delivers exceptional image quality with a distinctive, natural look.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Ruis in foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door ambieke Bekijk bericht
      ... kan ik eventueel een foto plaatsen om jullie een idee te geven van mijn ergernis ?

      Ambieke
      Plaats 'ns een fotootje; oefen misschien eerst in het Testforum tot je dat beet hebt, en dan kunnen we eventueel verschillende ruisonderdrukkers proberen.
      Naast NoiseNinja, wat Theokus aanbeveelt, is er het goedkopere (maar misschien niet zo goede) Topaz Denoise. Veel beter (maar ook duurder) vind ik persoonlijk Nik Software Define, terwijl je de ruisverwijderingscapaciteiten (om even een 10-puntenwoord te gebruiken ) van Lightroom ook niet mag onderschatten.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Ruis in foto's

        Dit is een van de foto's


        Bedankt om de moeite te doen

        Ambieke
        Nieuwsgierig, klikken maar.

        Comment


        • #5
          Re: Ruis in foto's

          Gewoon even de JPEG in de ACR van PS CS6, kan ook met LR4, genomen en wat ruisschuifjes geschoven en iets verscherpt. Als je nog RAWs hebt zal het nog beter gaan, denk ik.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Ruis in foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Gewoon even de JPEG in de ACR van PS CS6, kan ook met LR4, genomen en wat ruisschuifjes geschoven en iets verscherpt. Als je nog RAWs hebt zal het nog beter gaan, denk ik.
            Dat ziet er al goed uit
            Zit die Arc ook in CS5, die heb ik dus ook?
            (schande voor mij misschien maar ik kende die niet)
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Ruis in foto's

              Zit ook in PS CS5.

              edit|preferences|camera raw en dan van onderen bij JPEGs: "automatically open all supported jpegs".

              Je hebt nu hetzelfde venster met dezelfde, maar minder 'flexibel' als bij RAW, mogelijkheden als bij het openen van een RAW.

              PS ik heb het idea dat de ruisonderdrukking in CS6 beter is als CS5, maar ik heb er geen wetenschappelijk bewijs, door mijn camera gebruik ik het bijna nooit.
              Last edited by hjanssen; 12 mei 2012, 16:14.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Ruis in foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                ..
                Zit die Arc ook in CS5, die heb ik dus ook?...
                ACR (= Adobe Camera Raw), niet de arc (k) van Noë.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Ruis in foto's

                  Als je de RAW-files hebt, dan kan je niet anders dat die ACR te gebruiken (want die krijg je anders niet open), de jpg's kan je ook zonder die ACR bewerken om die ruis weg te krijgen binnen photoshop met de filters die Photoshop beschikbaar heeft.

                  Hou er rekening mee dat je 2 soorten ruis hebt : die "blokvorming" en de kleurruis (die paarse en anders gekleurde kleine vlekken), die je dus beide moet bestrijden...

                  Nadeel van die ruis weg te nemen is wel dat je meestal wat fijne details verliest : dus je mag er ook niet te ver in gaan, want anders hou je teveel egaal gekleurde vlakken over... Vandaar dat je meestal ook zal tegelijk moeten verscherpen.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruis in foto's

                    als je niet in raw fotografeerd kan je idd beter de soft nik define gebruiken , mijn ondervinding is dat die dat heel goed doet met jpg kes...

                    maar als je met raw files werkt kan je idd daar ook eerst al wat ruis mee weghalen...
                    http://www.jvs-photography.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruis in foto's

                      indien je jpeg gebruikt zijn volgende settings op toestel aanbevolen voor optimale hoge ISO opnames
                      -creative style = neutraal
                      -Color= +1
                      -Sharpness (verscherpen)= +2 of +1
                      -Brightness= -2
                      -Zone= -1
                      -D-R= Off
                      -Jpg= X.Fine
                      -Ruis Reductie= Normaal of Laag

                      ingeval van RAW in combi met ACR (PS) of LR enkel luminatie onder item ruisreductie aanpassen. adobe set deze waarde default op 0 andere raw converters gebruiken meestal een waarde tussen 20 en 30.

                      Comment

                      Working...
                      X