Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis

    Ruis. In hoeverre stoort U dat. Ruisonderdrukking in camera, met PP,of beiden? Welke ruisonderdrukkingssoftware vindt U het beste? Enz.
    Rudi
    Last edited by rudimaes; 29 maart 2014, 15:16.

  • #2
    Re: Ruis

    Hi guys (and girls), ik ben deze discussie gestart, omdat ik zelf niet zoveel weet over het onderwerp.

    Ja, ik ben er mij van bewust, dat op het web veel over ruis en ruisonderdrukking is te vinden,
    maar de mening van de mensen op dit forum is altijd welkom.

    tnx,
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Ruis

      Ruisonderdrukking in camera, maar enkel bij lange sluitertijden (nachtfotografie).
      In mijn bewerkingsworkflow zit Raw Presharpener, en Define (en da's de ruisverwijdering), beide van Nik, vrij vooraan in het proces (onmiddellijk na RAW-ontwikkeling en binnenkomst in Photoshop).
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Ruis

        gebruik alleen achteraf Ninja.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Ruis

          Gebruik zelden of nooit ruisonderdrukking tenzij het echt stoort, dan gebruik ik lightroom 5.
          gr
          Jelle
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Ruis

            Als het nodig is (en dat is eigenlijk steeds minder bij de recente camera's) dan gebruik ik Topaz Denoise (als plug in bij Photoshop Elements).

            Persoonlijk vind ik dat de ruisonderdrukker van Nik software net iets minder goede resultaten oplevert dan Topaz Denoise (het verschil is wel heel klein).
            Maar komt misschien ook omdat ik niet alle mogelijkheden van Nik Define gebruik omdat ik er niet zoveel ervaring mee heb (Topaz Denoise gebruik ik al veel langer).

            Gelukkig werken de ruisonderdrukkingsprogramma's tegenwoordig heel wat beter dan versies van zo'n 10 jaar geleden, want toen bleef er helemaal geen detail meer over als je de ruis uit een foto had gehaald, dat is nu echt wel véél beter dan toen.
            Ik heb ooit nog "Neat Image" gebruikt, daarmee kreeg je de ruis én alle details netjes tegelijk weggevaagd.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Ruis

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb ooit nog "Neat Image" gebruikt, daarmee kreeg je de ruis én alle details netjes tegelijk weggevaagd.
              Die indruk krijg ik ook ja...

              Ik gebruik de ruisreductie van Canon via canon DPP. Geeft me momenteel alles wat ik nodig heb.
              https://www.facebook.com/devrieset/

              Comment


              • #8
                Re: Ruis

                Bedankt, voor de reacties. Zelfs ben ik er jaren geleden van afgestapt om zoveel mogelijk ruis te verwijderen .(omdat ik er niet zo handig in ben).
                Beter een foto met wat ruis, dan een soort schilderij van Van Gogh.
                Rudi

                Comment


                • #9
                  Re: Ruis

                  Er bestaan verschillende soorten ruis:
                  -Ruis door lange sluitertijden. Dat wordt het best in de camera opgelost, als je tijd hebt, want na de gewone belichting neemt de camera ong. dezelfde tijd om een tweede "foto" te maken maar zonder de sluiter te openen. Dan wordt de 2de foto (met alleen ruis) uit de eerste (de echte) getrokken. Dit type ruis gebeurt omdat sommige photocellen van de sensor reageren niet goed bij lange sluitertijden en zo krijg je witten of rode pixels. Echt vervelend. Ik weet niet of de gewone programma's kunnen die ruis oplossen want dat is geen echte ruis, maar slechte pixels. Dus het best in de camera oplossen, en als dat niet kan, kan je achteraf clonen.

                  - Ruis door een hoge ISO. Daar zijn er nog twee types: Luminance ruis (niet zo erg want is een beetje te vergelijken met korrel) en kleurruis. Die laatste is vervelend want je kan b.v. rode puntjes krijgen op een blauwe lucht. Die type ruis bewerk ik achteraf. Ten eerste in Lightroom en als de ruis sterkt is, met een plug-in van Photoshop, eigenlijk Noiseware van Imagenomic. Die software heeft vele toetjes en bellen en als je wil verfijnen wordt het ingewikkeld. Ik denk dat vele professionelen gebruiken dat, maar dikwijls met de standaard instellingen. Je combineert de ruis onderdrukking met het verscherpen. Prachtig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruis

                    Of ruis storend is of niet, hangt erg af van de foto.
                    In sommige foto's is het net mooi om wat ruis te hebben.

                    Om ruis te verwijderen haal ik goede resultaten door een combinatie van reeds ontruisen in lightroom en dan eventueel in photoshop nog noiseware.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruis

                      Ik gebruik Nik Software in Lightroom: Dfine en ik ben er zeer zeer tevreden van!!

                      Comment

                      Working...
                      X