Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflectie in bol oog hoe vermijden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflectie in bol oog hoe vermijden?

    Op de terugweg van de beekse bergen kwam ik met de vraag aan twee meerijdende heren hoe je erin slaagd om reflectie in een bol oog te voorkomen. Sardi51 (Dirk) meende dat het te vermijden is met een ringflits, bouvelo (michel) dacht van niet, maar zag ook geen oplossing in nabewerking gezien het om een levendig (bol) oog gaat met 2 kleuren (paard heeft een klein streepje blauw in beide ogen). Vandaar de vraag hier, hoe kan je een reflectie in een bol oog voorkomen? Als voorbeeld een zelfportret van mezelf en omgevingsbeeld van de stal via het oog van ons paardje

    Ik ben benieuwd welke mogelijkheden er zijn en met mij ook beiden de heren hierboven genoemd Dank voor alle tips alvast

    Webstek in opbouw

  • #2
    Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

    hmmm misschien met een polarisatie filter.

    maar ben niet 100% zeker of't op een oog gaat werken!
    glas en metaal meestal redelijk
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

      Als je het gaat photoshoppen raak je de glans kwijt. Als iemand een idee heeft hoe je die kunt behouden hoor ik het ook graag.
      Last edited by gertjan...; 15 mei 2012, 11:50.
      Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

        ik gok ook op een polarisatiefilter.

        Comment


        • #5
          Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

          Iemand die het kan testen? Ik heb geen zo'n filter dus kan het niet proberen ...
          Webstek in opbouw

          Comment


          • #6
            Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

            ik heb geen paard
            Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

            Comment


            • #7
              Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

              Mijne is geheel vrijblijvend beschikbaar in de regio Z-W-VL
              Webstek in opbouw

              Comment


              • #8
                Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                Oorspronkelijk geplaatst door gertjan... Bekijk bericht
                Als je het gaat photoshoppen raak je de glans kwijt. Als iemand een idee heeft hoe je die kunt behouden hoor ik het ook graag.

                Zie: http://gertjan123.picturepush.com/al...cture-Box.html
                Helemaal niet. Niet moeilijk en volgens mij de te volgen weg als het niet voldoende lukt met een polarisatiefilter:





                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                  Interessante vraag.
                  Ik heb mijn B+W 72 f-pro er dus eens ff opgezet met volgende opstelling.

                  - ikzelf in het licht en mijn vrouwke in de schaduw

                  Resultaat: De spiegeling is niet volledig weg. Ik zie eigenlijk nauwelijks een verschil.

                  Wat zou ik proberen:

                  - Zij in het licht, en ik in de schaduw
                  - De gekleurde delen desaturiseren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                    Polarizer kan helpen, maar je bereikt meer (als het kan) door de lichtbron anders te oriënteren. Of, als dat de zon is, waarvoor we nog geen afstandsbediening hebben, het paard anders laten kijken.

                    Waarschijnlijk kun je best beide technieken combineren.

                    Of je zorgt voor een donkerder decor, zodat de lichte delen in de reflectie ontbreken. Reflectie heb je op een spiegelend oppervlak altijd, maar een donker object valt op die donkere spiegel niet op.

                    Succes!
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                      Phororhacos : de bewerking maakt het oog zwart en zuigt het levendige ondeugende eruit. Alhoewel het een nobele poging is bevestigd dit dat nabewerking niet de manier is om dergelijke refectie te voorkomen. Het blauw en bruin is ook helemaal "overleden" in het oog. Bedankt voor de poging Misschien is er meer uit te halen met het raw-bestand en meer tijd (en beeld erbij waar het blauwe juist zit want dit zit nu ook "verstopt" deels in de reflectie)?

                      Paard anders doen kijken is goed bedacht maar niet haalbaar. Misschien met een oud en erg dociel dier dat dit zou lukken, deze is dan wel enorm braaf maar wel jong en een echte clown. Bij levendige dieren lukt dat gewoon niet, het is al een hele kunst een onbewogen "oog" vast te leggen zonder vliegen erin

                      Klein oog en niet schrikachtig dier kan je met een zwart groot doek werken met een gat erin waar je je lens doorsteekt, maar met een schrikgevoelige soort lukt dat niet. Paard in donker decor zetten kan vast in veel maneges maar de stal hier aan huis is gewoon erg licht en luchtig. Meteen bedenk ik dan ook weer de toegenomen moeilijkheid door minder lichtinval en die snelle sluitertijd is wel nodig, dus iso omhoog = ruis ... Flitsen in oog van zo'n schrikgevoelige soort is no-go

                      Blijkbaar een moeilijke deze ...

                      Ik ben benieuwd of er nog meer ideeën gaan volgen of dé oplossing ...
                      Last edited by Sonjabelgium; 15 mei 2012, 15:02.
                      Webstek in opbouw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                        Phororhacos : de bewerking maakt het oog zwart en zuigt het levendige ondeugende eruit. Alhoewel het een nobele poging is bevestigd dit dat nabewerking niet de manier is om dergelijke refectie te voorkomen. Het blauw en bruin is ook helemaal "overleden" in het oog. Bedankt voor de poging Misschien is er meer uit te halen met het raw-bestand en meer tijd (en beeld erbij waar het blauwe juist zit want dit zit nu ook "verstopt" deels in de reflectie)?
                        Helemaal niet waar! Ik kan natuurlijk van hieruit helemaal niet zien hoe het paard zijn oog eruitzag zonder die dominante reflectie, maar alle mogelijkheden liggen open hoor, minder zwart, met elk denkbare kleurzweem erin , hier waarschijnlijk gewenst een bruinrode . Meer of minder reflectie, kan allemaal, zal vanavond trachten nog eens een paar te posten.

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Helemaal niet waar! Ik kan natuurlijk van hieruit helemaal niet zien hoe het paard zijn oog eruitzag zonder die dominante reflectie, maar alle mogelijkheden liggen open hoor, minder zwart, met elk denkbare kleurzweem erin , hier waarschijnlijk gewenst een bruinrode . Meer of minder reflectie, kan allemaal, zal vanavond trachten nog eens een paar te posten.

                          Walter
                          Hier een ander voorbeeldje: ( waar dat streepje blauw zich moet bevinden kan ik niet uittmaken aan de hand van de foto: het blauw dat ik daar aantref lijkt allemaal afkomstig van reflectie )



                          Walter
                          Last edited by Phororhacos; 15 mei 2012, 18:37.
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                            Ja, dat klopt al meer ik ga thuis mijn dochter even vragen een foto te plaatsen, zij heeft er ook nog ene waar je de kleur en het blauw kan zien

                            Niet makkelijk zeker om het zo te krijgen?
                            Webstek in opbouw

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reflectie in bol oog hoe vermijden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                              Ja, dat klopt al meer ik ga thuis mijn dochter even vragen een foto te plaatsen, zij heeft er ook nog ene waar je de kleur en het blauw kan zien

                              Niet makkelijk zeker om het zo te krijgen?
                              Valt echt wel mee hoor, laat die foto maar komen!

                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X