Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raws in Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raws in Lightroom

    Een vraagje : als ik foto's gemaakt heb (raw), sla ik ze op op mijn harde schijf op de pc. Dan bekijk ik ze met Faststone en verwijder de slechte (delete, gewoon in prullenbak).

    Ik kan wel mijn verwijderde raws in Lightroom ontwikkelen en omzetten naar jpegs, hoewel ze niet meer in de originele map staan.

    Hoe komt dit ? Staan deze raws dan nog ergens dubbel op mijn pc ?

    Dat zou ik niet tof vinden aangezien dat extra plaats in beslag neemt

    Wie kan me helpen ?
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Raws in Lightroom

    Weg is weg ;-)
    Even overlopen,
    Raw copieren naar pc
    Bekijken met faststone en slechte deleten.
    En als laatste de overgebleven foto's importeren in Lightroom.
    Zie je de gewiste ook staan bij het importeren?
    Je importeer toch niet opnieuw je geheugenkaartje?

    --
    map.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Raws in Lightroom

      Omzetten naar jpeg doe je met exporteren, dan maak je inderdaad een nieuwe file.

      Comment


      • #4
        Re: Raws in Lightroom

        Hangt er ook vanaf hoe je importinstellingen zijn. Ik plaats al mijn RAWs op een externe HD, en importeer ze (enkel diegene die ik met LR wil bewerken) door Add te kiezen. RAWs blijven staan waar ze staan, er wordt geen kopie gemaakt, enkel een link gelegd naar de originele file.

        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Raws in Lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Weg is weg ;-)
          Even overlopen,
          Raw copieren naar pc
          Bekijken met faststone en slechte deleten.
          En als laatste de overgebleven foto's importeren in Lightroom.
          Zie je de gewiste ook staan bij het importeren?
          Je importeer toch niet opnieuw je geheugenkaartje?

          --
          map.
          T.T.
          De gewiste staan idd nog in de Lightroom bib. Ik importeer niet terug van mijn kaartje
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Raws in Lightroom

            Doet Faststone misschien geen volledige delete?
            Ik vraag me af waarom je niet alsvolgt werkt:
            Je importeert vanuit LR de RAW's die op je kaartje staan. (Dit brengt ze over naar je harde schijf + plaatst ze in de catalogus)
            Je zet een vlaggetje in LR op de foto's die je niet wilt. (LR heeft hiervoor net speciale voorzieningen)
            Je verwijdert met één beweging alle fotos met een vlaggetje. (zowel uit de catalogus als van de harde schijf)
            Dan kan je aan het ontwikkelen slaan in LR om ze later eventueel als JPG te exporteren.

            Waarom nog apart van het kaartje naar de hdu zetten, waarom nog in Faststone kijken en deleten en de rest daarna importeren als dit alles heel eenvoudig in LR zelf kan?

            Tenzij je specifieke redenen hebt om niet zo te werken natuurlijk.
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: Raws in Lightroom

              Misschien (maar ik ken die software niet) moet je in Faststone niet importeren? Da's namelijk ook de reden dat ik enkel in LR die foto's importeer die ik ermee wil bewerken. Niet allemaal! Van de andere software die ik gebruik voor RAW was het alleen Aperture (maar da's verleden tijd) dat om import vroeg. Met andere programma's als ON1, DxO, enz. kun je bekijken (en zelfs editen!) zonder enige import.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Raws in Lightroom

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                De gewiste staan idd nog in de Lightroom bib. Ik importeer niet terug van mijn kaartje
                Dan doe je het toch anders dan dat je zegt.
                wanneer importeer je de foto's?
                toch pas nadat je ze bekeken hebt met faststone, en de slechte gedelete.

                Ik zie 2 mogelijkheden voor je probleem,
                ofwel importeer je de geheugen kaart, maar je geeft aan dat dit niet het geval is,

                Ofwel importeer je de foto's eerst in lightroom, en daarna bekijk je de foto's met Faststone en wis je de slechte.

                en ja, dan staan ze nog in de bibliotheek,
                vind lightroom de foto's ook terug?

                Nee,
                klopt want de foto is gewist, maar bestaat nog in de bib ( eventueel met smartprevieuw)

                Ja
                Vind lightroom de foto wel, controleer in Lightroom dan de locatie. ( bij het importeren kan er ook een copy aangemaakt worden )
                Ga in je bibliotheek modus naar metadata en klik op de naam achter map (bij mijn engelse versie staat er "folder" )
                dan geeft Lightroom de locatie van je foto weer.
                Last edited by mlap; 5 oktober 2017, 13:41.

                Comment


                • #9
                  Re: Raws in Lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                  Doet Faststone misschien geen volledige delete?
                  Ik vraag me af waarom je niet alsvolgt werkt:
                  Je importeert vanuit LR de RAW's die op je kaartje staan. (Dit brengt ze over naar je harde schijf + plaatst ze in de catalogus)
                  Je zet een vlaggetje in LR op de foto's die je niet wilt. (LR heeft hiervoor net speciale voorzieningen)
                  Je verwijdert met één beweging alle fotos met een vlaggetje. (zowel uit de catalogus als van de harde schijf)
                  Dan kan je aan het ontwikkelen slaan in LR om ze later eventueel als JPG te exporteren.

                  Waarom nog apart van het kaartje naar de hdu zetten, waarom nog in Faststone kijken en deleten en de rest daarna importeren als dit alles heel eenvoudig in LR zelf kan?




                  Tenzij je specifieke redenen hebt om niet zo te werken natuurlijk.
                  Bedankt voor de tip !
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raws in Lightroom

                    Het nadeel van Lightroom is dat je ze eerst moet importeren.
                    Ik bekijk foto's eerst met faststone ( en ja deleten is naar de vuilbak verplaatsen ), met de  µ toets selecteer ik de slechte (snelle selectie) die ik dan voor de zekerheid copieer naar een andere map.
                    De overgebleven importeer ik in Lightroom en daar maak ik dan een definitieve selectie.
                    Dit werkt veel sneller dan eerst alles in Lightroom importeren.
                    Voor 20 of 30 foto's maakt het niet veel uit, maar als het over 200 a 300 foto's gaat, dan win je heel veel tijd.

                    --
                    map.
                    T.T.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raws in Lightroom

                      Raar manier van werken vind ik, LR laat toch toe voor de import foto's te pre-viewen (in groot formaat als je links onder enkel beeld symbool aantikt in import venster). Enkel die foto's welke je wenst te importeren te selecteren, alsook heb je de keuze ze te kopiëren, te verplaatsen, of enkel toe te voegen.
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raws in Lightroom

                        Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                        Raar manier van werken vind ik, LR laat toch toe voor de import foto's te pre-viewen (in groot formaat als je links onder enkel beeld symbool aantikt in import venster). Enkel die foto's welke je wenst te importeren te selecteren, alsook heb je de keuze ze te kopiëren, te verplaatsen, of enkel toe te voegen.
                        Kun je ze daar ook full screen bekijken? en op 100%?

                        Ik heb lightroom 6, maar ik kan bij import de foto's niet full screen bekijken, en al helemaal niet op 100%
                        Googlen bracht ook geen oplossing.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raws in Lightroom

                          Het Jpeg bestandje dat ingesloten is in een RAW bestand, en dat gebruikt wordt door alle RAW-converters voor de preview, is beperkt van grote en zal zelfs meestal geen full HD scherm vullen. Daarom zal de grote van preview beeld in LR (single view) niet veel verschillen van dit in faststone en je hebt in LR ook nog de mogelijkheid om in te zoomen. De preview afbeelding is voldoende groot om een eerste selectie te maken. Scherpte ga je toch niet 100% kunnen verifiëren op basis van het embedded jpeg bestandje zowel niet in LR als eender welk ander programma.
                          www.polartha.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raws in Lightroom

                            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                            Het Jpeg bestandje dat ingesloten is in een RAW bestand, en dat gebruikt wordt door alle RAW-converters voor de preview, is beperkt van grote en zal zelfs meestal geen full HD scherm vullen. Daarom zal de grote van preview beeld in LR (single view) niet veel verschillen van dit in faststone en je hebt in LR ook nog de mogelijkheid om in te zoomen. De preview afbeelding is voldoende groot om een eerste selectie te maken. Scherpte ga je toch niet 100% kunnen verifiëren op basis van het embedded jpeg bestandje zowel niet in LR als eender welk ander programma.
                            Vandaar dat ik schiet in JPG+RAW. Die JPG worden opgeladen, en aan de hand daarvan maak ik mijn selectie. De RAWs worden ook opgeladen (naar een externe HD), maar omdat ik meer dan één RAW-ontwikkelaar gebruik, blijven ze staan tot ik de ene of de andere (geselecteerd op basis van de JPG) wil ontwikkelen. Het spreekt vanzelf dat als ik slechte JPGs heb (en wil verwijderen), ik meteen de overeenkomstige RAWs verwijder.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X