Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW bewerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW bewerken

    Heb nieuw speelgoed. Maak foto's in RAW, aangeraden door de clubleden!
    Wil die raw's nu bewerken in PSElements 8 en/of in CS4 maar beide prog kunnen mijn
    RAW, in feite NEFjes van Nikon , niet lezen !
    en nu ??

  • #2
    Re: RAW bewerken

    Of upgraden naar LR4, CS5, PSE????, dng converter gebruiken en dan in je oude software omzetten of geheel gratis ViewNX gebruiken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: RAW bewerken

      Nieuw speelgoed? Wellicht dus een type camera die niet ondersteund wordt door wat oudere software. Er zijn, zoals HJ aangeeft, inderdaad een paar oplossingen, de ene al wat goedkoper/duurder dan de andere... Maar ga alleszins eerst na welke software (versie) wel jouw camera ondersteunt.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: RAW bewerken

        Het is hierboven al aangegeven ... je nieuwe camera wordt niet ondersteund door de software die je hebt ... dus net zoals je de camera upgrade hebt gedaan moet je nu de software upgraden.

        been there done that ... moest ook naar CS4 upgraden omdat mijn Canon CR2 files niet meer werkten, en omzetten met dng zag ik niet zitten ... allemaal marketing natuurlijk, maar op een bepaald moment stopt Adobe zijn ACR ontwikkeling voor een 'oudere' versie en ben je bijna verplicht een update te doen.
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: RAW bewerken

          Oorspronkelijk geplaatst door avdsnikon Bekijk bericht
          Heb nieuw speelgoed. Maak foto's in RAW, aangeraden door de clubleden!
          Wil die raw's nu bewerken in PSElements 8 en/of in CS4 maar beide prog kunnen mijn
          RAW, in feite NEFjes van Nikon , niet lezen !
          en nu ??
          Ik zou je aanraden Nikon Capture NX aan te schaffen, is nog steeds vind ik steengoede software om RAW's te converteren naar andere bestandsformaten maar vooral ook om RAW's rechtstreeks te bewerken.

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: RAW bewerken

            Ik volg Phororhacos.
            Vriendelijke groeten van fotokijker.
            Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
            https://vanmeulder.be

            Comment


            • #7
              Re: RAW bewerken

              aan de actuele prijs; LR4! Persoonlijk vind ik het super, gemakkelijk te werken, goede ruisonderdrukker,... en dit voor een € 140..
              Alhoewel.. ik gebruik het dus niet meer, maar mijn PSE8 bewerkt wel RAW uit mijn Nikon D90..
              Last edited by chef roger; 15 juni 2012, 13:42.
              Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

              Comment


              • #8
                Re: RAW bewerken

                Oorspronkelijk geplaatst door avdsnikon Bekijk bericht
                Heb nieuw speelgoed. Maak foto's in RAW, aangeraden door de clubleden!
                Wil die raw's nu bewerken in PSElements 8 en/of in CS4 maar beide prog kunnen mijn
                RAW, in feite NEFjes van Nikon , niet lezen !
                en nu ??
                Raw bestanden zijn er om te worden bewerkt.
                Dit doe je best met een goed en up to date programma.
                Lightroom is de digitale donkere kamer van Adobe en levert je omzeggens alles wat je nodig hebt om je Raw bestanden fototechnisch te bewerken en beheren.
                Het is tevens een prima opstap naar het complexere photoshop.
                Lightroom kost +- 180 euro en met een leraren - of studentenkaart kost het je +- 70 euro. Je kunt het trouwens eerst een maandje gratis uitproberen.
                Indien je de moeite doet om er goed mee leren te werken zul je versteld staan van de resultaten.

                Comment


                • #9
                  Re: RAW bewerken

                  Ik gebruik deze om RAW naar DNG om te zetten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW bewerken

                    Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
                    aan de actuele prijs; LR4! Persoonlijk vind ik het super, gemakkelijk te werken, goede ruisonderdrukker,... en dit voor een € 140..
                    Alhoewel.. ik gebruik het dus niet meer, maar mijn PSE8 bewerkt wel RAW uit mijn Nikon D90..
                    Ben ook stilaan gewonnen: buiten de prijs is ook de ruisonderdrukking in LR 4(.1) beter dan bij de Canon DPP.
                    Alleen het importeren is traag als je 1:1 wil renderen.
                    IK ga daarom proberen op voorhand meer te selecteren, daar ben ik nog niet helemaal uit.
                    Het is ook een veel uitgebreider programma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW bewerken

                      Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                      Raw bestanden zijn er om te worden bewerkt.
                      Dit doe je best met een goed en up to date programma.
                      Lightroom is de digitale donkere kamer van Adobe en levert je omzeggens alles wat je nodig hebt om je Raw bestanden fototechnisch te bewerken en beheren.
                      Het is tevens een prima opstap naar het complexere photoshop.
                      Lightroom kost +- 180 euro en met een leraren - of studentenkaart kost het je +- 70 euro. Je kunt het trouwens eerst een maandje gratis uitproberen.
                      Indien je de moeite doet om er goed mee leren te werken zul je versteld staan van de resultaten.
                      Ik zou het niet beter kunnen schrijven, lees er wel eerst een boek over , dan pas gebruik je alles echt efficiënt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW bewerken

                        Zoek eens welke de meest recente versie van 'adobe camera raw' is die compatibel is met PSE8 en of dat die de NEF bestanden van je camera ondersteund. In PSe bij 'help' onder 'info plugin', 'camerra raw' vind je de huidige versie.
                        Ik heb zelf PSE7 en kon de NEF van mijn D3000 niet openen na het gratis upgraden van de ACR-plugin werkte dat wel maar de nefs van een D7000 worden niet ondersteund daar is pse7 te oud voor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW bewerken

                          Ik heb even gezocht, camera raw 6.2 is de laatste versie die compatibel is met pse8.

                          Comment

                          Working...
                          X