Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raster

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raster

    Ik was wat aan het snuisteren in lectuur over compositie. En dan komt onvermijdelijk Fibonacci in beeld.
    ik vroeg me af of in Photoshop (of andere software) zo'n Fibonacci-spiraal/indeling als raster bestaat. Want om je compositie in dat schema te krijgen zonder hulplijnen....niet simpel. Of zijn er camera's die dat in hun eigen software zitten hebben ? Er duiken overal rasters op, maar ik heb nog nergens die Fibonacci-spiraal gezien.

  • #2
    Re: Raster

    Ik volg dit alvast mee

    Comment


    • #3
      Re: Raster

      ik kom niet verder dan deze uitleg: https://forums.adobe.com/community/c...or-or-indesign

      Comment


      • #4
        Re: Raster

        Je maakt je compositie toch met je camera, of bedoel je een raster bij het "Bijsnijden" in PS?
        Als je het laatste bedoeld klik dus op "Bijsnijden" ga met de pijl op uw foto staan en kies het formaat van bijsnijden en je hebt je foto in negen gelijke delen.
        In landschapsfotografie plaatsen we het hoofdonderwerp op één van de snijlijnen, dit is zoals het hoort te zijn, maar volg dat niet slaafs.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Raster

          Wat ik bedoel is, dat zowel in camera's als in Photoshop, rasters bestaan, maar die zijn inderdaad altijd met loodrechte lijnen, dichter bij mekaar of verder van mekaar, daar is wel wat variatie in. Dat zijn de dingen die iedereen wel kent, die inderdaad tot de basiskennis behoren, zeker bij landschappen, maar ook in andere niches. De Fibonacci-curve is natuurlijk van een heel andere orde. En ik denk dat zoiets softwarematig moet kunnen gemaakt worden als een soort richtlijn, die je dan kan gebruiken bij de nabewerking in bv. Photoshop, als een soort sjabloon of een extra laag. Zoals we vroeger onder ons tekenpapier een ander papier legden met lijnen erop, waarop we ons konden richten om een nieuwe tekening te maken. In de link van in2lapland is inderdaad sprake van de zg. gulden snede 1/1.618, en als je die toepast op telkens het kleinste vlak, kom je, door bepaalde punten te verbinden, tot een spiraal, die inderdaad een heel....natuurlijk verloop voorstelt. Je blik wordt als het ware meegenomen naar het centrale punt van de spiraal. Dit zou in het vormen van de compo van een foto ook een mooi resultaat kunnen geven.
          https://www.google.be/search?q=fibon...Nq_TGRv3gog8M: Hier zie je die spiraal, hoe ze gevormd wordt.

          Comment


          • #6
            Re: Raster

            Bij Affinity foto kan je bij het bijsnijden kiezen voor de Golden Spiral.

            Comment


            • #7
              Re: Raster

              Bij PS is dit perfect mogelijk, je klikt gewoon op het uitsnij-icoontje (in de snelbalk) en dan zie je in je taakbalk (bovenaan) ook icoontjes verschijnen. Rechts naast het woordje "rechttrekken" staat er een icoontje (gewoonlijk met rasters) en daar moet je op klikken, er verschijnt een pop-up venstertje en daar zie je als zesde item " gouden spiraal " staan. Op klikken en dan op je foto klikken en dan zie je het.

              Comment


              • #8
                Re: Raster

                @paep
                Mooie tip.
                Je moet het maar weten staan.

                Comment


                • #9
                  Re: Raster

                  Is inderdaad mogelijk in PS, gebruik ik regelmatig, zie je de tip hierboven #7
                  Trouwens als je in de crop tool staat kan je makkelijk wisselen tussen alle soorten rasters door de O knop te gebruiken (O knop hé, niet de nul knop)

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raster

                    Is inderdaad heel simpel, weeral iets bijgeleerd ! Iedereen bedankt om te reageren !

                    Comment

                    Working...
                    X