Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAM geheugen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAM geheugen

    Vandaag wilde ik een paar foto's bewerken in PS. Sinds de laatste update van Windows 10 had ik het gevoel dat de pc iets trager geworden was. Ook bij het bewerken van foto's. Maar bij het opslaan als jpeg kreeg ik de opmerking dat opslaan niet mogelijk was wegens tekort aan RAM geheugen. Ik beschik over 8 gb ram. Is dat echt onvoldoende ? ik ben een redelijke leek in die dingen. Een vraag aan de firma die mijn ondersteunt (hard- en software) leerde dat ik mijn RAM maar voor 80 % gebruikte, en dus ruim genoeg had. Vraagt PS bij bepaalde bewerkingen soms pieken die daar over gaan ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Eventueel ook over 'gedrags-wijzigingen' na de Windows-update ? Of moet ik proberen om Adobe te contacteren ? Ik kreeg op een bepaald moment ook een melding dat PS was vastgelopen en de vraag of ik een foutrapport wou versturen. Heb dat gedaan, maar nog geen reactie gekregen.

  • #2
    Re: RAM geheugen

    Zorg dat je scratch disks zijn toegewezen, Edit - Preferences - Scratch disk. Kies je snelste harde schijf of ssd die je hebt met voldoende plaats vrij. Als je RAM geheugen vol is dan wordt je harde schijf als RAM geheugen gebruikt. Dit is uiteraard langzamer dan echt RAM geheugen maar je kan verder in ieder geval.

    De laatste update van Windows 10 heeft weer van alles overhoop gegooid.
    Last edited by alex606; 21 mei 2018, 19:51.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: RAM geheugen

      Ik heb dit weekend net hetzelfde meegemaakt. Een update van windows 10 gemaakt en ik kan mijn raw bestanden niet meer omzetten in jpeg door tekort aan geheugen.. De uitleg van alex606 is chinees voor mij hoor. Was van plan om deze week een professionel op te zoeken.

      Comment


      • #4
        Re: RAM geheugen

        Die scratch disks: is dat iets wat je regelt in PS of in Windows ? Ik ben ook niet thuis in die terminologie.

        Comment


        • #5
          Re: RAM geheugen

          In PS, bij voorkeuren:
          Bij mij, CS6, Mac, Engelstalig:



          Gek dat PS hier nog van MB spreekt?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: RAM geheugen

            Alvast bedankt ! Bij mij Photoshop CC. Als ik Bewerken > voorkeuren > werkschijven doe, krijg ik de keuze tussen de C en de D (waarop ik alle dingen bewaar, dus geen programma's). Ik veronderstel dat die C een ssd is (want die zit daar in), en die C schijf was al toegewezen als werkschijf. Als ik Bewerken > Voorkeuren > Prestaties intik, dan krijg ik een foutmelding: 'er is een getal vereist tussen 96 en 8 (wat dat ook moge betekenen) en PS loopt vast. Moet de pc dan opnieuw opstarten....
            Het is de eerste keer dat ik dergelijke problemen heb sinds ik CS2 gebruikte. Raar toch ? In een scherm zegt Adobe zelf dat je die werkschijf kunt instellen als je bij het opstarten van PS Ctrl en Alt tegelijk indrukt (vast houden tot de opstart volledig is). Heb dat ook gedaan, en dan kan ik inderdaad kiezen tussen de C en de D. Maar ook als ik ze allebei selecteer, krijg ik toch de opmerking (te weinig RAM) als ik mijn bewerkte foto wil opslaan.

            Comment


            • #7
              Re: RAM geheugen

              vermoedelijk een bugske... probeer eens van hem in een ander fotmaat op te slaan ( bv. Tiff ) en je zal zie dat dat wel lukt vermoedelijk.
              en een foutraport doorsturen helpt jou nietm dat helpt hen, als er teveel keer dezelfde fout voorkomt, doen zij er iets aan... dan maken ze nen update, maar jou heplen met foutraport, daar gebeurt voor jou niks mee.

              Comment


              • #8
                Re: RAM geheugen

                Heb ik juist geprobeerd met dezelfde foto: dat lukte inderdaad. Als ik daarna die tiff open en wil opslaan als jpeg: terug de weigering wegens te weinig RAM.
                Ik heb intussen ook vastgesteld dat bij bv. selecties/selectie verfijnen ik ook dezelfde weigering krijg: 'Kan de bewerking niet uitvoeren wegens te weinig RAM geheugen'
                Er moet dus toch wel iets aan de hand zijn met PS !

                Comment


                • #9
                  Re: RAM geheugen

                  Ik heb in die zin nog geen probleem ondervonden, misschien omdat ik vertrek uit Lr naar PS, bewerking > opslaan in Ps staat die foto ( bestand) terug als nr2 in Lr, eventueel nog wat aanpassen en exporteer van uit Lr naar jpeg.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAM geheugen

                    Heb ook problemen gehad na de "Spring Creator" update van Win 10 met PS. Programma crashte zelfs bij het importeren van een foto.

                    Oplossing: Win 10 terug gezet naar de vorige versie en hij draaide terug perfect ... geen PS probleem dus maar wel de "usual suspect" Microsoft.

                    Dit gebeurt zo vaak met hen hé, ze lanceren de update met minimale "bug-check" en laten gewoon de gebruikers wat verder foefelen. Aan de hand vd reacties zullen ze dan één voor één de bugs er gaan uithalen.
                    Het is dus beter om met een grote update de kat wat uit de boom te zien totdat alles eruit is.

                    Om te verhinderen dat de update telkens weer wordt gedownload (wat Win 10 doet dat automatisch en kan je niet uitschakelen) kan je je internetverbinding instellen als met een datalimiet. Dan worden alleen essentiële updates gedownload (beveiliging etc...) en geïnstalleerd. De instructies kun je makkellijk op het net vinden.

                    Ik had dat dus niet gedaan, of te laat eigenlijk, zodat de download al op mijn PC stond en telkens vroeg Win10 dus of ik de PC nu opnieuw wou opstarten of uitstellen met 1 uur (langer kan dus blijkbaar niet).
                    Ik heb dat spelletje zo een dag of vijf gespeeld en bij afsluiten goed naar gekeken dat ik afsloot zonder bijwerken. Toen ik net hopeloos begon te worden omdat Win10 dat maar bleef vragen zag ik plots op dag 5 dat hij er niet meer achter vroeg. Bij afsluiten is nu ook de optie "afsluiten en bijwerken" verdwenen.

                    De Spring Creator update zal ik waarschijnlijk deze zomer laten installeren wanneer ik zeker ben dat alle bugs eruit zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAM geheugen

                      De versie 1803 heeft inderdaad het RAM-geheugen toegewezen aan Photoshop verkleind. En dat is niet alles. Bij elke update wordt de HD ( C: ) kleiner. De mesten hebben dat niet opgemerkt, maar als je een kleine SSD heeft, dat is een probleem. Ik ben 1,4 GB kwijt, en dat door twee verborgen partities (herstelpartities genoemd). Die hebben niets te maken met de oorspronkelijke herstelpartitie, maar wel met de updates (vanuit Creators). Ik kan deze partities niet verwijderen en ook niet de inhoud kijken. Een letter toewijzen: onmogelijk.

                      Door het feit dat Win10 heeft nooit goed gewerkt, had ik tot nu toe alle updates uitgevoerd, maar ik heb opgemerkt dat na elke update geen enkel probleem werd opgelost en daarentegen nieuwe bijkwamen. Daarom heb ik beslist geen nieuwe updates te downloaden. Ik gebruik daarvoor Windows 10 Manager. Ik weet nog niet of die zal doeltreffend zijn, maar momenteel het is mij gelukt de laatste update te blokkeren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAM geheugen

                        Er bestaat een nieuwe KB:
                        https://support.microsoft.com/nl-nl/...date-kb4100403

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAM geheugen

                          Geen problemen hier, alles werkt perfect, zelfs na de laatste updates van Windows
                          Denk dat er veel te maken heeft met hoeveel ram je in eerste instantie al zitten hebt, tevens het vrij geheugen op de C-schijf

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAM geheugen

                            Dat klopt, maar Win10 vraagt steeds meer RAM. Mensen met 8GB RAM zijn te kort om Photoshop te draaien. Ik heb maar 6 GB…

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAM geheugen

                              Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                              Dat klopt, maar Win10 vraagt steeds meer RAM. Mensen met 8GB RAM zijn te kort om Photoshop te draaien. Ik heb maar 6 GB…
                              Heeft niets te zien met Windows maar alles met Photoshop. Windows bashing is na al die jaren nog niet uitgeroeid, vreemd, men zou ondertussen beter moeten weten.

                              Comment

                              Working...
                              X