Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

    Ik kreeg net een telefoontje van een kennis van mij met de vraag hoe zij een eigen action in PS zou kunnen draaien in Lightroom (droplet).

    Ze heeft die droplet gemaakt en bij het exporteren van haar beelden in Lightroom gebruikt ze die ook (met succes).

    Nu zou ze graag een nieuwe droplet maken van een action waarin er gebruik gemaakt wordt van een filter in PS. Als ze die action draait in PS op een foto dan gaat de filter open en kan ze kiezen uit diverse kleurtonen, vervolgens klikt ze terug play/run en de rest van haar action loop keurig verder.

    Haar probleem is dat wanneer ze die droplet in Lightroom gebruikt ze die "filter" in PS niet meer kan controleren en de action automatisch de laatste preset kiest.

    Hoe kan ze dit oplossen?
    www.fotofolio.be

  • #2
    Re: PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
    Ik kreeg net een telefoontje van een kennis van mij met de vraag hoe zij een eigen action in PS zou kunnen draaien in Lightroom (droplet).

    Ze heeft die droplet gemaakt en bij het exporteren van haar beelden in Lightroom gebruikt ze die ook (met succes).

    Nu zou ze graag een nieuwe droplet maken van een action waarin er gebruik gemaakt wordt van een filter in PS. Als ze die action draait in PS op een foto dan gaat de filter open en kan ze kiezen uit diverse kleurtonen, vervolgens klikt ze terug play/run en de rest van haar action loop keurig verder.

    Haar probleem is dat wanneer ze die droplet in Lightroom gebruikt ze die "filter" in PS niet meer kan controleren en de action automatisch de laatste preset kiest.

    Hoe kan ze dit oplossen?
    'k zou denken volgende versie van lightroom, waarschijnlijk wordt die droplet als een background process beschouwd, en laat geen interactie toe...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

      Mijn eigen ervaring met droplets, bevestigd het verhaal van D-oracle

      De instellingen die gebruikt bij het creëren van de droplet, zijn de instellingen die gebruikt zullen worden bij het gebruik van de droplet.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

        Tnx guys,

        Ik zal het droevige nieuwe mededelen

        IK heb er gisteren ook wat op zitten zoeken maar vond ook géén oplossing voor haar vraag.
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #5
          Re: PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

          Droplets zijn idd gedoe, lightroom zou in PS actions map moeten kunnen kijken of gewoon PS actions native ondersteunen. Maar dan zit je weer met miserie "waarvoor gebruik je LR en waarvoor PS" Adobe wil liefst beide pakketen verkopen aan fotografen...
          PORTFOLIO: http://www.jangeloen.be
          BLOG: http://www.jangeloen.be/blog

          Comment


          • #6
            Re: PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

            smart filters zijn hier de oplossing denk ik zo?
            als je die in je photoshop-action opneemt kan je nadien nog op de layer waarop de filter is toegepast dubbelklikken en de filter aanpassen.
            Nadeel is wel dat je de action/droplet niet gewoon op een map foto's kan loslaten, elke foto zal dus even afzonderlijk in photoshop geopend moeten worden denk ik


            Grtz
            Quinten

            Comment


            • #7
              Re: PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

              Ik denk dat je via scripten het probleem kan oplossen. Via het script zou je een dialog moeten kunnen openen waar ze dan haar keuze maakt.
              Van scripts kan je geen droplet maken, maar je kan wél in een action een script lanceren.
              Zolang je de scriptfile niet van plaats verandert, is er geen probleem.
              Van die action maak je een droplet en die koppel je dan met LR.

              't is een kettingske...

              Comment


              • #8
                Re: PS CS3 vraagje voor de ervaren gebruikers

                @ PSG, die optie zal ik eens onderzoeken voor haar ... lijkt me inderdaad een oplossing!
                www.fotofolio.be

                Comment

                Working...
                X