Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem importeren Lightroom 6 (windows)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem importeren Lightroom 6 (windows)

    Ik heb een raar probleem met het importeren van mijn foto's in Lightroom

    Ik importeer de foto's naar mijn standaardfolder op schijf E.
    Maar dan in plaats van de gebruikersdisk E gewoon aan te vullen, maakt hij een nieuwe gebruikersdisk E aan.
    Zie foto



    Ik heb geen idee wat ik fout doe????
    Last edited by danielsl; 20 april 2016, 17:34.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

    Heb je bij het importeren subfolder aan geklikt?
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
      Heb je bij het importeren subfolder aan geklikt?
      Ook al geprobeerd en hij blijft hetzelfde probleem geven.

      Enige wat helpt, is gewoon via windows explorer foto's naar folder kopiëren of via adobe bridge de foto's importeren.
      Dan via import en daarna add via Lightroom en dan gaat het wel goed.

      Maar echt rechtstreeks via Lightroom de foto's van een sd-kaartje kopiëren, lukt gewoon niet , zoals het hoort
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

        Lightroom schrijft standaard weg naar een map Jaar -> datum
        Dus bvb map 2016 -> map 2016-04-22

        Als jij zegt dat hij naar drive E moet schrijven gaat hij daar een map 2016 maken (als die nog niet bestaat) en daar dan de mappen in maken.

        Je kunt dus best deze hiërarchie aanhouden.
        Hoe heb jij je drive E ingedeeld?
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Lightroom schrijft standaard weg naar een map Jaar -> datum
          Dus bvb map 2016 -> map 2016-04-22

          Als jij zegt dat hij naar drive E moet schrijven gaat hij daar een map 2016 maken (als die nog niet bestaat) en daar dan de mappen in maken.

          Je kunt dus best deze hiërarchie aanhouden.
          Hoe heb jij je drive E ingedeeld?
          Op die manier doe ik het ook. Het rare is dat hij het ook gewoon wegschrijft in een subfolder onder de folder (2016) waar ook gewoon mijn andere foto's staan. Maar hij blijft het in lightroom gewoon opsplitsen in 2 keer schijf E
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

            Ik installeerde enkele weken geleden Lr 6 (dus wsch. de nieuwste en laatste versie ...) en ervaar desondanks hetzelfde probleem. Aanvankelijk gebeurde het af en toe tijdens een import-sessie maar nu gebeurt het altijd. Wanneer ik via file-manager naar de map navigeer en ik wijzig de naam ervan dan wordt - uiteraard- de link in Lr naar de map verbroken. Wanneer ik dan de map opnieuw "link" dan is de foutieve dubbele vermelding verdwenen en is alles correct.
            Iemand afdoende oplossing ?

            Comment


            • #7
              Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

              Het beste is dat je op een harde schijf (hier jou E) een hoofdmap aanmaakt (bvb Fotos) en daar lightroom je mappenstructuur in laat aanmaken.
              Nu staan de mappen 2016 gewoon in de root van die schijf en dan krijg je zulks fenomeen.

              Probeer dit eens:
              klik je op de onderste Gebruikersdisk E op het mapje 2016 met de rechtermuisknop en kies voor bovenliggend map tonen
              Doe dit tot je op E: uitkomt

              Als het goed komt zou je nu maar 1 gebruikersschijf E meer mogen overhouden. (desnoods folders dichtklappen en terug openklappen)

              Het beste maak je nu via het plusje naast FOLDERS een nieuwe map aan in de root van je schijf en daarna sleep je alle onderliggende mappen (2015, 2016, 2017, ...)daarin.
              Daarna rechtsklik je terug op de E en kies je voor dit bovenliggend item verbergen zodanig dat je pas aangemaakte hoofdmap de bovenste item is.

              Bij het importeren van foto's wijs je gewoon die hoofdmap aan. Lightroom gaat zelf onderliggend de mappen (jaar -> datum) aanmaken.
              Last edited by zunoel; 8 november 2017, 17:48.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

                Dag Zunoel,

                Dank dat je dit item wil opnemen.

                Je reageert op een nieuw bericht. Ik ben namelijk niet de persoon die het oorspronkelijk bericht plaatste en een probleem met een E schijf meldt.
                Ik heb hetzelfde probleem MAAR: ik heb wel degelijk een "hoofdmap" ("LrFotos") op mijn fotoschijf. Het ontbreken van de hoofdmap kan dus niet de oorzaak zijn.
                Mijn foto's staan op een externe schijf. Ik heb, bij wijze van test, al eens foto's naar een map op een andere schijf geïmporteerd en de fout is daar eveneens van toepassing.

                Vroeger gegoogle bracht aan het licht dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat er geschakeld wordt tussen Photoshop(Elements) en Lightroom. Ik heb dat idd. al eens gedaan maar dat is al wat geleden.

                Bij Adobe aankloppen met een Lr6 zal wel niet meer kunnen nu Lr6 wordt stopgezet...
                Groetjes,
                Michel

                Comment


                • #9
                  Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

                  Oorspronkelijk geplaatst door MichelBoom Bekijk bericht
                  Dag Zunoel,

                  Dank dat je dit item wil opnemen.

                  Je reageert op een nieuw bericht. Ik ben namelijk niet de persoon die het oorspronkelijk bericht plaatste en een probleem met een E schijf meldt.
                  Ik heb hetzelfde probleem MAAR: ik heb wel degelijk een "hoofdmap" ("LrFotos") op mijn fotoschijf. Het ontbreken van de hoofdmap kan dus niet de oorzaak zijn.
                  Mijn foto's staan op een externe schijf. Ik heb, bij wijze van test, al eens foto's naar een map op een andere schijf geïmporteerd en de fout is daar eveneens van toepassing.

                  Vroeger gegoogle bracht aan het licht dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat er geschakeld wordt tussen Photoshop(Elements) en Lightroom. Ik heb dat idd. al eens gedaan maar dat is al wat geleden.

                  Bij Adobe aankloppen met een Lr6 zal wel niet meer kunnen nu Lr6 wordt stopgezet...
                  Groetjes,
                  Michel
                  Geen probleem dat je mijn topic 'kaapt' hoor😁. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem en krijg het niet opgelost
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

                    Hey Danielsl,

                    Is het probleem van import in "foutieve" bij jou al opgelost ? Bij mij nog steeds vervelend aanwezig...
                    Ik heb al heel wat af-gegoogled en je vindt wel degelijk gelijkaardige situaties.
                    Her en der lees ik dat het zou te maken kunnen hebben met het gebruik van hoofd- en/of kleine letters in de mappenstructuur.
                    Wanneer ik van daaruit wat verder redeneer: ik heb een Nederlandstalige Windows die steevast een bibliotheek aanmaakt met de benaming "afbeeldingen". In de mappenstructuur wordt echter altijd de Engelse benaming "Pictures" gebruikt.
                    Mijn computerkennis is echter té beperkt om daaraan te gaan sleutelen.
                    Iemand een idee ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

                      Een alternatief is de foto's eerst op de harde schijf te zetten (ik gebruik daar sinds lang Canon Imagebrowser voor, die maakt ook een folder aan per dag).
                      Daarna pas importeer ik in LR met behoud van de originele bestandslocatie in een collectie volgens onderwerp..
                      Ik gebruik wel niet voor al mijn foto's LR.

                      Er wordt dus enkel een link aangemaakt.
                      Maar je kan zonder problemen de foto van de schijf verwijderen vanuit LR.
                      Het enige waar ik nog geen goede oplossing heb voor gevonden is om voor alle foto's tegelijk de link te wijzigen wanneer je ze naar een andere schijf verplaatst (LR doet dat enkel voor de folder van de dag in kwestie wanneer je voor één foto de nieuwe locatie aanklikt).

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

                        Ik kopieer de bestanden uit de kaart rechtstreeks naar de harde schijf met TeraCopy. Deze software voert een controle op de integriteit van de kopie.
                        Dan importeer ik de map naar Lr. Indien de nieuwe foto’s staan in een al bestaande map, gebruik ik de functie map Synchroniseren. Dat is altijd goed verlopen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: probleem importeren Lightroom 6 (windows)

                          Hello,

                          Da's iets raars. Ik dacht eerst dat het te maken had met afbeeldingsbibliotheken in W10.
                          Maar kan dit helpen?

                          Folders panel in Library module displays the same hard drive twice. Learn how to solve this issue..


                          Grtn;

                          Jurgen
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                          Comment

                          Working...
                          X