Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop vs Nikon Capture NX2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop vs Nikon Capture NX2



    ( Fullsize tif-afbeelding : http://fotocollage.be/galleries/bd/voorbeeld1.tif )

    In bijlage zit een schermafdruk van 2 beelden geopend in Photoshop. Deze beelden zijn afkomstige van éénzelfde RAW-bestand ( _EVW6452.NEF ). Alle bewerkingen op het RAW-bestand zijn uitgeschakeld, zowel in Nikon capture als in Adobe Camera Raw. Waarom krijgt ik dan GEEN 2 dezelfde beelden te zien.

    Even wat technische info :
    - Camera Nikon D300 ( color space : Adobe RGB 1998 )
    - Monitor Samsung SyncMaster 245T gecalibeerd met Datacolor Spyder3
    - Adobe Photoshop CS3 ( working space : Adobe RGB 1998 )
    - Nikon Capture NX2
    - Windows XP SP2

    Zo ben ik tewerk gegaan :
    1. RAW-bestand geopend in nikon Capture NX2 en alle eventuele bewerkingen afgezet en vervolgens heb ik dit bestand geopend in Photoshop ( via menu ‘File’, ‘Open with’ ). Het resultaat hiervan is een TIFF-bestand, die automatisch in Adobe Photoshop geopend wordt.
    2. In photoshop open in het RAW-bestand en ik kom automatisch terecht in de Adobe Camera Raw converter. Ook hier zet ik alle eventuele bewerkingen af. Ik bewaar dit bestand als een TIFF-bestand om het daarna te openen in Photoshop.

    Als ik deze twee TIFF-bestanden naast elkaar zet in Photoshop, dan zijn deze bestanden qua kleur EN scherpte totaal verschillend. In het meegestuurde voorbeeld, is de afbeelding links afkomstig van Photoshop, rechts van Nikon Capture. Zoals je kan zien, zijn de kleuren van het linker beeld ‘flets’ ( om het in ’t West-Vloams te zeggen ) en minder scherp.

    Mijn grote vraag is : Hoe komt het, dat deze beelden qua kleur ( en we spreken nog niet over scherpte ), op een gecalibreerde monitor, zoveel van elkaar verschillen ?
    Als gevolg hiervan komt en nog veel grotere vraag : Met welk programma zou ik best blijven verder werken om mijn RAW-bestand om te zetten, Adobe Camera Raw of Nikon Capture NX2 ?

    Graag jullie ervaring, opmerkingen en/of technische uitleg hieromtrent.

    Alvast dank bij voorbaat !

    NIKON D300 + NIKON AF-S DX VR 18-200mm f3.5-5.6G IF-ED + 50MM f1.8 + SB-900 + TAMRON 90mm f2.8 + TOKINA 12-24mm f4

  • #2
    Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2

    Er zijn inderdaad verschillen merkbaar...
    Dit had ik vroeger al vastegesteld tussen Cature NX en Photoshop.

    Onderstaande link vertelt je daar iets meer over:



    Misschien heb je er iets aan.
    Ik zet in ieder geval raw bestanden om in jpg met capture NX.

    groeten,
    Chris
    Last edited by chrisdemaer; 19 juni 2009, 15:13.

    Comment


    • #3
      Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2

      Ik slaag ze via Capture NX op als 16-bit Tiff's.
      Dat doe ik toch als ik de foto's nog wil nabewerken in photoshop.

      In Capture NX doe ik alleen maar witbalans aanpassingen en ook die control points begin ik wel handig te vinden.

      Comment


      • #4
        Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2

        Nikon body geeft eigen curve mee, die herkend wordt door NX, maar niet door ACR
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2

          Oorspronkelijk geplaatst door pagnia Bekijk bericht


          ( Fullsize tif-afbeelding : http://fotocollage.be/galleries/bd/voorbeeld1.tif )

          In bijlage zit een schermafdruk van 2 beelden geopend in Photoshop. Deze beelden zijn afkomstige van éénzelfde RAW-bestand ( _EVW6452.NEF ). Alle bewerkingen op het RAW-bestand zijn uitgeschakeld, zowel in Nikon capture als in Adobe Camera Raw. Waarom krijgt ik dan GEEN 2 dezelfde beelden te zien.

          Even wat technische info :
          - Camera Nikon D300 ( color space : Adobe RGB 1998 )
          - Monitor Samsung SyncMaster 245T gecalibeerd met Datacolor Spyder3
          - Adobe Photoshop CS3 ( working space : Adobe RGB 1998 )
          - Nikon Capture NX2
          - Windows XP SP2

          Zo ben ik tewerk gegaan :
          1. RAW-bestand geopend in nikon Capture NX2 en alle eventuele bewerkingen afgezet en vervolgens heb ik dit bestand geopend in Photoshop ( via menu ‘File’, ‘Open with’ ). Het resultaat hiervan is een TIFF-bestand, die automatisch in Adobe Photoshop geopend wordt.
          2. In photoshop open in het RAW-bestand en ik kom automatisch terecht in de Adobe Camera Raw converter. Ook hier zet ik alle eventuele bewerkingen af. Ik bewaar dit bestand als een TIFF-bestand om het daarna te openen in Photoshop.

          Als ik deze twee TIFF-bestanden naast elkaar zet in Photoshop, dan zijn deze bestanden qua kleur EN scherpte totaal verschillend. In het meegestuurde voorbeeld, is de afbeelding links afkomstig van Photoshop, rechts van Nikon Capture. Zoals je kan zien, zijn de kleuren van het linker beeld ‘flets’ ( om het in ’t West-Vloams te zeggen ) en minder scherp.

          Mijn grote vraag is : Hoe komt het, dat deze beelden qua kleur ( en we spreken nog niet over scherpte ), op een gecalibreerde monitor, zoveel van elkaar verschillen ?
          Als gevolg hiervan komt en nog veel grotere vraag : Met welk programma zou ik best blijven verder werken om mijn RAW-bestand om te zetten, Adobe Camera Raw of Nikon Capture NX2 ?

          Graag jullie ervaring, opmerkingen en/of technische uitleg hieromtrent.

          Alvast dank bij voorbaat !


          ALLE bewerkingen uitschakelen in capture NX?! Dat gaat toch helemaal niet!Sowieso stond je camera ingesteld op een bepaalde manier ( Levendig,neutraal,standaard enz.);verder stond je camera sowieso ook ,per ingestelde beeldmodus ook ingesteld op een bepaalde graad van scherpte,contrast,helderheid,verzadiging,tint.
          Ook de witbalans was ingesteld.Gaat gewoon niet anders.
          CaptureNX neemt deze instellingen gewoon over.Je kunt ze wel allemaal veranderen in Nx,maar sowieso zal je dan ANDERE instellingen moeten invoeren,zonder zal het niet gaan,anders kun je geen beeld zien,de software MOET een interpretatie geven aan het RAW bestand.
          Photoshop gaat op zijn minst een deel van deze instellingen NIET overnemen,maar zijn eigen interpretatie geven van het RAW bestand,ziedaar de oorzaak van het verschil.





          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            ALLE bewerkingen uitschakelen in capture NX?! Dat gaat toch helemaal niet!
            Toch wel, op de camera-eigen-curve na en daar zit hem het verschil
            Trouwens ook merkbaar met Capture One en DxO die elk een 'eigen' weergave hebben
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2

              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
              Toch wel, op de camera-eigen-curve na en daar zit hem het verschil
              Trouwens ook merkbaar met Capture One en DxO die elk een 'eigen' weergave hebben

              Als je de camerainstellingen uitschakelt,alsook de camera-en objectiefaanpassingen,dan verandert er toch niets aan je beeld/curve?
              M.a.w. het zijn toch de initïeel ingestelde waarden die blijven gelden?


              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2


                (niet teveel op het plaatje letten, enkel als voorbeeld bedoeld)

                Foto 1 met waarden op hoogste verscherping, hoog contrast, hoge saturatie (simulatie)
                Foto 2 alles op neutraaal

                Duidelijk verschil toch ?
                Last edited by mexicano; 19 juni 2009, 22:34. Reden: tikfoutje opgemerkt
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Photoshop vs Nikon Capture NX2

                  [QUOTE=mexicano;2297462(niet teveel op het plaatje letten, enkel als voorbeeeld bedoeld)

                  Foto 1 met waarden op hoogste verscherping, hoog contrast, hoge saturatie (simulatie)
                  Foto 2 alles op neutraaal

                  Duidelijk verschil toch ?[/QUOTE]



                  Inderdaad,ik zag geen verschil omdat mijn waarden ook allemaal op neutraal gezet zijn in camera.

                  Walter
                  D850

                  Comment

                  Working...
                  X