Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop vraagje

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop vraagje

    Bij het bewerken van een foto, wanneer ik iets weg wil doe ik meestal hetvolgende:
    Stel dat er op een muur een spin van 0.5m diameter zit en die moet dus weg.

    Dan copy ik een stuk muur ernaast en plak dit erover, vervolgens pas ik de brightness van deze selectie aan zodat het overeen komt.
    Wanneer het dan echter nog niet overeen komt, wat doe je dan best? Vervagen? Dit zie je m.i. veel te hard. Is er een functie die de selectie mooi laat aansluiten op de achtergrond? (en omgekeerd)?

    Gallery: http://www.fotogallerij.be

  • #2
    Je kunt in een dergelijk geval meestal beter de kloonstempel gebruiken. In de helpfunctie vind je wat meer tips over het gebruik hiervan. Als je verdere vragen daarover hebt...

    Erik

    Comment


    • #3
      Erik, dit helpt me al veel vooruit!

      Het gaat nu al een stuk makkelijker maar hoe pak je het aan wanneer je bijvoorbeeld een poster op een deur wil wegwerken en de deur is van links onder naar rechtsboven verschillend in lichtsterkte?

      Edit: is er een functie waarbij je een selectie maakt en zegt: laat dit mooier in elkaar overgaan?
      Die stempel werkt wel formidabel!!! Bedankt

      Edited by - rept on 10 March 2002 22:58:19
      Gallery: http://www.fotogallerij.be

      Comment


      • #4
        Het hangt een beetje van de verhouding af. Als je een hele grote poster hebt en dus weinig 'deur', kun je door telkens een nieuw gebiedje met de stempel te selecteren nog wel wat doen, maar zul je toch liever een andere deur inzetten en een nieuwe foto maken .

        Bedenk dat je met die kloonstempel het beste telkens een nieuwe sample neemt, zodat de overgangen gelijkmatiger worden. Je kunt ook nog de 'druk' verlagen, bv 30% ipv 100%, zodat de wijzigingen geleidelijker zullen zijn (en je er vaker- evt met een nieuwe sample- overheen moet gaan). Ook hierdoor worden de verschillen geleidelijker. Als je wat experimenteert met de kloonstempel, ontdek je vanzelf wat er allemaal wel en niet gemakkelijk mee kan.

        Een functie die dingen geleidelijker in elkaar laat overgaan is er inderdaad. Dit is nl precies wat Gaussian Blur doet (een nieuwe verdeling (Gaussiaans dus) van de pixelwaarden. Maar je weet wat deze functie in de praktijk doet, dus dit is niet wat je zoekt. In PS7 schijnt echter de functie Edit -> Remove Poster te zitten (hoewel, versie 23 een betere schatting zal zijn .

        Kortom: Als de poster niet te groot is, neem dan telkens een stukje deur waarvan de kleurwaarde (maar ook andere zaken zoals glans) zoveel mogelijk gelijk is aan dat stuk waar de poster zit. Als er een diagonale schijn op deur en poster zit, Alt-klik dan bv naast de poster en stempel dat gedeelte dan ook diagonaal omhoog (of omlaag). Experimenteren en uitproberen is het beste,

        Erik

        Comment


        • #5
          ps: Ik gebruik de kloonstempel altijd voor mijn dead pixel. Die is gelukkig echter niet zo groot als een poster,

          Erik

          Comment

          Working...
          X