Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photomatix Settings

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Photomatix Settings

    Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
    Tone mapping settings zijn zo beeldafhankelijk dat ze doorgeven volgens mij totaal nutteloos is.
    Helemaal mee eens
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #17
      Re: Photomatix Settings

      Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
      Helemaal mee eens
      Dat kan allemaal wel zijn, maar iemand die thuis is in HDR (zoals o.a. KvP en Simplephotography)kon toch wel een foto plaatsen met de daarbij horende settings.
      Dan had de TS toch een idee in welke richting hij het moest zoeken met andere foto's. Zoals Zeus1 gedaan heeft nu.
      Je kon bv een basisfoto plaatsen, plus een met de HDR in Photomatix, en daarna de afwerking in Photoshop. Daar heeft iemand iets aan.

      Comment


      • #18
        Re: Photomatix Settings

        Iedere foto is anders. als ik tonemapping toepas dan open ik de foto en ga gewoon op het oog met de instellingen aan de slag. Ik kijk nooit waar welke schuif op staat.
        Er zijn gewoon geen vaste instellingen, ik hou mijn oog op de foto en bedien de knoppen zonder te kijken waar ze op staan.

        Gr Kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #19
          Re: Photomatix Settings

          Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
          Iedere foto is anders. als ik tonemapping toepas dan open ik de foto en ga gewoon op het oog met de instellingen aan de slag. Ik kijk nooit waar welke schuif op staat.
          Er zijn gewoon geen vaste instellingen, ik hou mijn oog op de foto en bedien de knoppen zonder te kijken waar ze op staan.

          Gr Kees
          Dat begrijp ik best, en zelf werk ik zo in Photoshop.
          Maar iemand moet (volgens mij) gewoon een voor en een na zien (de cijfers op zich spelen geen rol en zijn uiteraard voor iedere foto anders). Met de bewerking enerzijds in een programma als Photomatix, en de verdere afwerking bv in Photoshop.

          Zo zie je al tot waar je geraakt in Photomatix en waar Photoshop het moet overnemen.

          Als ik tegen iedereen die mij iets vraagt over een fotobewerking zeg:: "Ach jong, iedere foto is anders, en ik doe alles op het gevoel", dan heb ik misschien wel gelijk, maar daar schiet de vraagsteller niks mee op .

          Comment


          • #20
            Re: Photomatix Settings

            Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
            Dat begrijp ik best, en zelf werk ik zo in Photoshop.
            Maar iemand moet (volgens mij) gewoon een voor en een na zien (de cijfers op zich spelen geen rol en zijn uiteraard voor iedere foto anders). Met de bewerking enerzijds in een programma als Photomatix, en de verdere afwerking bv in Photoshop.

            Zo zie je al tot waar je geraakt in Photomatix en waar Photoshop het moet overnemen.

            Als ik tegen iedereen die mij iets vraagt over een fotobewerking zeg:: "Ach jong, iedere foto is anders, en ik doe alles op het gevoel", dan heb ik misschien wel gelijk, maar daar schiet de vraagsteller niks mee op .
            Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen? De TS wil helemaal geen HDR, maar wel de overdreven effecten die je toevallig met die software ook kan krijgen. Helaas, dat is geen HDR en ik ga hem daarmee ook niet helpen. Ik heb wél gezegd dat je die effecten mooier, beter en gecontroleerder kan krijgen in Photoshop en met bepaalde andere plugins.
            De handleiding van Photomatix zal hem ook niet helpen, want die zegt je hoe je een HDR moet maken maar niet hoe je die overdreven effecten creëert.
            Bovendien heeft TS geen interesse in wat wij te vertellen hebben, dus why bother anyway? Het laat hem koud, letterlijk.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #21
              Re: Photomatix Settings

              Bovendien heeft TS geen interesse in wat wij te vertellen hebben, dus why bother anyway? Het laat hem koud, letterlijk.
              Ik interpreteer de vraag als een vraag van een starter in tonemapping, die zin heeft om "artsy" effecten te bekomen en niet "foto-realistische". Dat is zijn goed recht, of andere mensen dat nu mooi vinden of niet.
              TS vraagt duidelijk enige hulp om te kunnen beginnen met de software. Vandaar ook mijn antwoord met enige settings om te starten. Akkoord dat je hiermee moet beginnen en verder experimenteren.

              De handleiding van Photomatix zal hem ook niet helpen,
              Akkoord, en niet akkoord. Ik raad iedereen die met Photomatix werkt, wel aan om de handleiding goed door te lezen. Photomatix heeft verschillende mogelijkheden (locale operator versus globale operator versus image blending) en elke mogelijkheid bezit meerde schuivers die gemanipuleerd kunnen/moeten worden om bepaalde effecten te bekomen en om problemen (oa halovorming, contrast clumping, etc) te verhelpen/vermijden. Anederzijds raad ik iedereen aan om verder te lezen op oa de al geciteerde websites van stuckincustoms en beforethecoffee, en misschien de boeken van oa Christian Bloch en Ferrell McCollough (het boek van Michael Freeman vind ik persoonlijk te weinig praktisch).
              Verder akkoord dat alle Photomatix beelden verder bewerkt moeten worden met Photoshop of Lightzone of iets dergelijks om een uiteindelij kresultaat te bekomen. Photomatix levert meestal beelden op die te weinig contrast bevatten en dikwijls een te rode tint hebben.

              Ik heb mijn visie gegeven, goed begrijpend dat er hier lezers zitten die nooit te overtuigen zullen zijn dat overdreven "artsy" beelden van Photomatix door anderen misschien juist als mooi ervaren worden. Maar dat is juist leuk, al die variatie in ideeen en uitingen.

              Comment


              • #22
                Re: Photomatix Settings

                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Bovendien heeft TS geen interesse in wat wij te vertellen hebben, dus why bother anyway? Het laat hem koud, letterlijk.
                Indeed, als jij zo begint te ******** dan kan het me inderdaad geen bal meer schelen. Conclusie: HDR en overdreven tonemappen interesseren mij ook niet meer.
                You'd make a great teacher.

                Comment


                • #23
                  Re: Photomatix Settings

                  I am, ask anyone, but you make a lousy student. Students are supposed to be open to different points of view.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #24
                    Re: Photomatix Settings

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    I am, ask anyone, but you make a lousy student. Students are supposed to be open to different points of view.
                    So? Ben ik ook, net daarom dat ik HDR wou ontdekken ?
                    Je geeft je mening niet, je breekt me direct af omdat ik de verkeerde term gebruik. Nergens heb je opbouwende kritiek/instructies gegeven over hoe het dan wel moet. Daarom vind ik dat je niet goed bezig bent als 'teacher'. Je hebt duidelijk veel meer ervaring, kennis over deze zaken dan ik, maar help me dan ipv mr. know-it-all uit te hangen. Bij deze laat ik dit Topic voor wat het is, want dit is geen plaats om ruzie te maken. Ik wou enkel maar HDR leren toepassen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Photomatix Settings

                      Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
                      Amaj, bedankt Zeus1, hier ben ik iets mee.

                      Moet ik 5 kritieken krijgen om 1 zinnig antwoord te hebben? Als je niet de settings wil doorgeven, zwijg dan gewoon. Het enige wat ik vroeg waren settings waarmee ik van start kon om die dan zelf aan te passen aan mijn foto's. Het feit dat jullie HDR een effect vinden of niet, of jullie het mooi vinden of niet, laat me eigenlijk koud.

                      Zeus1, bedankt
                      I rest my case. Bij HDR vallen er geen settings door te geven, omdat die voor elke foto anders zijn. Zeg me nu nog maar eens dat je HDR wil leren.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #26
                        Re: Photomatix Settings

                        Maar dan is het wel raar dat je de settings kunt opslaan!!
                        Mister Tanzer en zijn Canon 40D + EF-S 17-85 MM f/4-5.6 IS USM +EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM en mijn G3!!!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Photomatix Settings

                          Oorspronkelijk geplaatst door tanzer Bekijk bericht
                          Maar dan is het wel raar dat je de settings kunt opslaan!!
                          Is ook een nutteloze optie. I'm sure
                          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                          Comment


                          • #28
                            Re: Photomatix Settings

                            Ik kan niet anders dan bijtreden in de mening dat er GEEN specifieke settings bestaan in Photomatix (of gelijk welke fotobewerkingsoftware) . De settings die persoon X gebruikt om tot zijn smaak de foto te bewerken...kunnen totaal afwijken van de resultaten die persoon Y wil bekomen. Ik kan dan ook niet meer zeggen tegen de TS dan....je hebt de software , experimenteer totdat je een resultaat haalt wat je bevalt. Buiten de schuifregelaars in Photomatix tonemapping zijn er geen geheime instellingen of trukendoos in die software beschikbaar.

                            Om TS een start te geven in de goeie richting ; http://revision3.com/pixelperfect/hdr/

                            http://revision3.com/pixelperfect/hdrpartii/

                            http://raym.deds.nl/hdr%20maken.html
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 3 oktober 2008, 19:39.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Photomatix Settings

                              Ook al is deze discussie al 5 jaar oud:
                              Ik vond ondertussen deze info:
                              Trey Ratcliff's photography presets for Lightroom, Aurora HDR and Luminar!
                              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                              Comment

                              Working...
                              X