Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panorama foto maken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • panorama foto maken?

    Hoe kan ik met mijn canon 50d een panorama foto maken?
    Met welk programma kan je dit doen, en hoe stel je je camera in?
    Ik weet dat je hiervoor een knop hebt op mijn 50d, maar weet niet hoe deze te gebruiken.

    Kan iemand mij hierbij helpen?

  • #2
    Re: panorama foto maken?

    erg moeilijk is't nie ze,

    camera op statief of muurtje, maakt 1 foto, draai je camera en zorg dat er nog 20à30% overlapping is met de vorige en trek er weer 1 dit kan je doen zoveel je wenst of tot je 360° rond bent.

    dan kan photoshop deze aan elkaar zetten op progjes alla ptgui enzo
    hier staat ook 't een en 't ander
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: panorama foto maken?

      Het belangerijkste is eigenlijk dat ge uw fototoestel in manueel zet en dus altijd dezelfde belichting hebt.
      Des te meer ge inzoomd, des te beter uw panorama zal zijn omdat er minder vervorming moet gecorrigeerd worden. Maar er zal natuurlijk ook wel minder op uwe pano staan tenzij ge veel meer foto's trekt bvb een pano van 5 foto's breed en 2 foto's hoog. Maar da's wel riskanter om te maken.

      Om hier te antwoorden over dat ouder topic :

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      euhm als ik een pano wil maken via cs4 dan zie ja altijd de stitch lijnen!
      en deze worden meer zichtbaar bij 't verkleinen.
      Da's normaal, maar als je dan de verschillende layers merged (of flattend) dan verdwijnen ze hoor. Als je de foto opslaagt als jpeg bvb, flattent photoshop eerst alles automatisch voor het effectief op te slagen, dus in de jpeg zal je die lijnen ook niet zien.

      Comment


      • #4
        Re: panorama foto maken?

        Ik heb overlaatst ook eens een panorama foto proberen te maken met dit als resultaat:



        Iso 100
        f/10
        1/200 sec
        Gebruikt objectief Sigma 10-20 mm
        Bestaat uit 6 foto's genomen op statief

        Ik heb mijn 50D eerst op A-DEP gezet, de ontspanknop half ingedrukt en diafragma en sluitertijd genoteerd. Daarna heb ik hem op manueel gezet en diafragma en sluitertijd ingevoerd. Daarna heb ik 6 foto's genomen die elkaar ongeveer 25% overlappen.
        Canon 50D: Sigma 10-20mm f4-5.6 Sigma 18-50mm f2.8 Macro Canon 70-300mm f4-5.6 IS USM

        Comment


        • #5
          Re: panorama foto maken?

          Dus camera op statief, zelfde waarden gebruiken bij de verschillende foto's gebruiken, en dan via photoshop bij elkaar mixen.
          Dit ga ik zeker eens proberen.

          Maar gebruikt niemand die knop op de 50d om panorama foto's te nemen??
          (knop op het front onder de flitsknop)

          Thx iedereen voor de reacties.

          Comment


          • #6
            Re: panorama foto maken?

            Oorspronkelijk geplaatst door seedn Bekijk bericht
            Dus camera op statief, zelfde waarden gebruiken bij de verschillende foto's gebruiken, en dan via photoshop bij elkaar mixen.
            Dit ga ik zeker eens proberen.

            Maar gebruikt niemand die knop op de 50d om panorama foto's te nemen??
            (knop op het front onder de flitsknop)

            Thx iedereen voor de reacties.

            Het aan elkaar breinen van foto's tot één panoramafoto is wel een functie in photoshop hoor je hoeft het niet zelf te doen.
            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: panorama foto maken?

              Niet vergeten ook de wb vast te zetten en de af uit te zetten.
              Niet draaien om de camera as maar om het nodal point van de lens.
              Niet de camera waterpassen, maar zorgen dat de camera(nodal point) om een loodrechte as draait anders gaat het golven.
              Niet echt zonnige dagen werken, dan krijg je problemen met de contrast omvang.
              Opletten op bewegende dingen, kunnen in het stitch proces rare dingen doen en dan moet je weer handmatig gaan corrigeren, dus gewoon even wachten tot de auto voorbij is.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: panorama foto maken?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Niet draaien om de camera as maar om het nodal point van de lens.
                Vanaf welke afstand is dit echt nodig? Ik bedoel: een panorama foto in de bergen vanop een statief zal toch niet erg vervormen omdat het nodal point eigenlijk een cirkel rond het statief maakt. Bij een panoramafoto van iets op enkele meters zal dit wél een verschil maken.

                Heb hier geen ervaring mee, dus misschien iemand die dit weet?
                Zo'n panoramakop vind'k toch wat duurtjes voor sporadisch gebruik. Liever een lensje meer dan.
                Niet geschoten is altijd mis!

                Comment


                • #9
                  Re: panorama foto maken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Niet vergeten ook de wb vast te zetten en de af uit te zetten.
                  Niet draaien om de camera as maar om het nodal point van de lens.
                  Niet de camera waterpassen, maar zorgen dat de camera(nodal point) om een loodrechte as draait anders gaat het golven.
                  Niet echt zonnige dagen werken, dan krijg je problemen met de contrast omvang.
                  Opletten op bewegende dingen, kunnen in het stitch proces rare dingen doen en dan moet je weer handmatig gaan corrigeren, dus gewoon even wachten tot de auto voorbij is.
                  Zeer juist.
                  En ook geen pola filter gebruiken.
                  Paul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: panorama foto maken?

                    Heb dit topic even doorgenomen omdat ik zo ook eens een pano wens te maken.
                    Enkel heb ik een klein vraagje:

                    Op manuele modus dien je de foto's te nemen...
                    Maar bij meeting van het licht krijg je toch een andere waard (onderbelichting, overbelichting).
                    Nu mijn vraag is:
                    Dien ik dan de belichtingen aan te passen zoals de eerste foto die genomen wordt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: panorama foto maken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                      Heb dit topic even doorgenomen omdat ik zo ook eens een pano wens te maken.
                      Enkel heb ik een klein vraagje:

                      Op manuele modus dien je de foto's te nemen...
                      Maar bij meeting van het licht krijg je toch een andere waard (onderbelichting, overbelichting).
                      Nu mijn vraag is:
                      Dien ik dan de belichtingen aan te passen zoals de eerste foto die genomen wordt?
                      Als je panorama maakt is de kans heel erg groot dat niet alle delen van je foto goed belicht gaan zijn. Als je een foto maakt met direct hevig zonlicht heb je ook donkere schaduwen die onderbelicht zijn en 'highlights' die overbelicht zijn. Dit probleem heb je met een groothoek harder en met een panorama al helemaal. Het is de kunst om je belichting zo in te stellen om zogoed mogelijk voor heel de scene een goede belichting te doen, al is dat niet altijd even gemakkelijk, je gaat hoogstwaarschijnlijk altijd wel wat over en onderbelichte delen overhouden. Als je in raw schiet kan je nadien plaatselijk misschien nog hier en daar wat ophalen, al moet ik bekennen dat ik geen eravring heb met raw en panorama schieten.

                      Concreet: meet eerst de foto met 'gemiddelde' lichtomstandigheden en verfijn later indien nodig.

                      Comment

                      Working...
                      X