Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overgesatureerd...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overgesatureerd...

    Hey,

    Bij deze mijn eerste post op dit forum. Vergeef me dus als ik stommiteiten bega

    Het probleem zit hier: Wanneer ik mijn foto's bewerk, heb ik volgens bepaalde mensen de neiging om te veel kleur te gebruiken. Vooral vrienden met een Macbook (pro). Nu eenmaal heeft niet iedereen een Macbook (die heel kleurrijk beeld geeft, en heel veel licht), voor andere mensen is het dus ideaal.

    Als ik soms foto's bekijk met computers van de universiteit zien ze er dan weer véél te donker uit. Op mijn laptop & extern scherm (Qforce, Samsung inside, niet perfect gecalibreerd, maar dichtbij) lijkt het net ideaal.

    Overgesatureerd kan echter wel storen, te flets niet, maar is ook niet wat het moet zijn. Hoe maken jullie keuzes hier in? Gaan jullie uit van gecalibreerde schermen, of houden jullie rekening met foto's die gepubliceerd worden op het internet?

    Maw, hoe maak je iedereen content?

    (Zijn er bv dingen in het histogram dat je in de gaten kunt houden?)

    Dit is een foto waar er bijvoorbeeld zo'n discussie kan over zijn:

    (niet de beste foto, maar het gaat nu over de kleuren )

    EDIT: in verband met rechten, het is mezelf op die foto. En voor de geïntresseerden: ik heb weldegelijk 2 armen. Had er één nodig om mijn neus dicht te houden

    Idem voor de foto op dit forum:


    Bedankt alvast!
    Last edited by Rackstar; 9 augustus 2009, 21:20.

  • #2
    Re: Overgesatureerd...

    foto's op papier... dan ben je zeker dat iedereen ze op dezelfde manier ziet.*

    * rekening houdend met evidente verschillen in het omgevingslicht waarin deze bekeken worden.

    m.a.w. het is een oud zeer dat nu nog erger geworden is door de verscheidenheid aan monitors.

    Ga gewoon uit van je eigen gecalibreerde monitor, dan weet je dat de foto's daar toch al OK zijn.

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Overgesatureerd...

      Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
      foto's op papier... dan ben je zeker dat iedereen ze op dezelfde manier ziet.
      Daar kan ik het alleen maar eens mee zijn. Alleen het afgedrukte beeld telt, ook niet "op een scherm projecteren" zoals in sommige fotoclubs.
      Foto gaat door processor camera, dan door processor & videokaart van een computer, dan door videosysteem van een projector, en dan op een scherm. 100 miljoen mogelijke combinaties. Allemaal met een verschillend resultaat.

      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Overgesatureerd...

        Ik hang ook af van de monitor van mijn iMac van 6 jaar oud.
        Nog nooit klachten gehad en als ik mijn beelden open op een duur, gekalibreerd scherm valt dat al bij al heel goed mee.
        Als je weet dat je eigen monitor goed staat van kleur en contrast zou ik me van de rest niet zo veel aantrekken.

        Bij IMGP7461_v2.jpg op je link is de bewerking wel wat te ver gegaan vrees ik. Het gezicht is veel te hard geworden.
        Dit heeft dus niks met de monitor te maken waarop je vrienden kijken naar die foto.

        De Verhoudingen tussen cyaan, magenta, yellow en zwart (CMYK) zijn belangrijk bij het interpreteren van kleuren op een monitor.
        Als je bijvoorbeeld veel mensen fotografeert kun je een basis CMYK-verhouding hanteren voor huidstinten en zo.
        Dit mogen geen absulute waarden worden want iedereen ziet er toch een beetje verschillend uit en de ene persoon staat in de felle zon, iemand anders in de schaduw, enz...
        Verhoudingen zijn belangrijk!

        Ook kan je eventueel een neutraal element in je foto opsporen en kijken of je kleurwaarden neutraal zijn (CMYK ongeveer gelijke waarden)

        Greetz
        Nikon F80 te koop...
        Volledige doka-uitrusting te koop...
        http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

        Comment


        • #5
          Re: Overgesatureerd...

          Als je niet naar afdruk toe werkt, maar naar foto's die op een beeldscherm zullen bekeken worden, is uitgaan van een degelijk en gecalibreerd scherm volgens mij de enige optie. Als anderen je foto's dan niet optimaal zien (bijvoorbeeld op een slecht ingesteld scherm), dan weet je zeker dat het probleem daar zit en niet bij jou. Het lijkt me onbegonnen werk en ronduit fout om je foto's bewust te gaan verwerken voor weergave op een verkeerd gecalibreerd scherm. Misschien een beetje overdreven, maar is hetzelfde als foto's met een kleurzweem gaan afdrukken voor het geval iemand ze bekijkt door een zonnebril of zo...
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: Overgesatureerd...

            Monitors verschillen. (en soms heel veel)
            Smaken verschillen.
            Onderwerpen verschillen.
            Voor mij is iets minder beter dan iets te veel.
            Werk wel altijd op maximum LAB kleur (op een extra laag) en verminder naar smaak, als laatste stap, dit om color-shiften te voorkomen.
            Curvemeister is de ideale tool hiervoor (directe lab ingrepen mogelijk)
            Deze is echter niet gratis.
            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Overgesatureerd...

              Amai! Zoveel reacties

              Bedankt alvast. Het is waarschijnlijk ook een beetje mijn smaak om de kleuren niet weer te geven hoe ze effectief zijn. Beetje zoals jaren '80 goedkoop afgemaakte foto's. Om alles zo een sfeertje te geven.

              Maar een paar tips die ik gelezen heb zijn goed bruikbaar

              De Verhoudingen tussen cyaan, magenta, yellow en zwart (CMYK) zijn belangrijk bij het interpreteren van kleuren op een monitor.
              Als je bijvoorbeeld veel mensen fotografeert kun je een basis CMYK-verhouding hanteren voor huidstinten en zo.
              Dit mogen geen absulute waarden worden want iedereen ziet er toch een beetje verschillend uit en de ene persoon staat in de felle zon, iemand anders in de schaduw, enz...
              Verhoudingen zijn belangrijk!

              Ook kan je eventueel een neutraal element in je foto opsporen en kijken of je kleurwaarden neutraal zijn (CMYK ongeveer gelijke waarden)
              Ik zal eerlijk zijn, ik ben nog steeds een beginner (in vergelijking met jullie, hadden jullie waarschijnlijk wel door). Ik probeer veel te lezen (heb al paar boeken uit), veel foto's te nemen, na te denken over mijn foto's en mijn programma goed te leren kennen. Ik gebruik Bibble voor mijn RAW bewerkingen, omdat ik nu eenmaal vooral op Linux werk en graag cross-platform software gebruik. (Je weet nooit waar je volgend jaar staat)

              Nu vraag ik mij af, als ik in Bibble kijk, kan ik qua kleuren enkel RGB op het histogram bekijken. Als je genoeg geduld hebt, kan je mij dit nog eens wat uitleggen? Als ik het goed versta, moet ik gewoon opletten dat ik voor de huidtinten een verhouding zou moeten proberen te behouden. En deze verhouding kan ik beetje controleren door op een neutraal punt de kleuren ook neutraal zouden moeten zijn?

              (PS: Photoshop ligt niet in mijn bereik, aangezien het niet draait op Linux en ik er de centen op dit moment niet voor over heb)

              Comment


              • #8
                Re: Overgesatureerd...

                Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                foto's op papier... dan ben je zeker dat iedereen ze op dezelfde manier ziet.*
                Maar krijgt ook iedereen hetzelfde beeld?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Overgesatureerd...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rackstar Bekijk bericht
                  Als ik het goed versta, moet ik gewoon opletten dat ik voor de huidtinten een verhouding zou moeten proberen te behouden. En deze verhouding kan ik beetje controleren door op een neutraal punt de kleuren ook neutraal zouden moeten zijn?
                  Als je witbalans op je camera correct is ingesteld zou je idd al een gans stuk op weg moeten zijn als je dan je grijswaarde neemt op een neutraal voorwerp op de foto.
                  Indien de witbalans fout zit, zal je neutraal element effectief neutraal zijn maar al de rest met serieuze afwijkingen zitten.

                  Bijvoorbeeld: M 30% onder Y of R 30% onder G. C en B waarden hangen af van verschillende factoren (schaduw of zon, donkere of lichte huidstint...)

                  Over Bibble kan ik niks nuttigs vertellen want ik gebruik dat programma niet...

                  Greetz
                  Nikon F80 te koop...
                  Volledige doka-uitrusting te koop...
                  http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overgesatureerd...

                    Ahjaja, ok ik begrijp het.

                    Bedankt voor de reacties!

                    Comment

                    Working...
                    X