Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Out of Frame Deel 1 + 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Out of Frame Deel 1 + 2

    Samenvatting: Uit kader springen.


    Stel de voor- en achtergrond in op zwart en wit = standaard. Dit kun je doen door op D te klikken. Met het kromme pijltje kun je switchen.

    1) Open foto in PS en dupliceer de achtergrond = ctrl + J. = Laag 1. (Achtergrond is geen laag)
    2) Maak een nieuwe laag = Schift + ctrl + N = Laag 2 en tevens de bovenste laag.
    3) Sleep een kader en keer selectie om, selecteren>selectie omkeren
    4) Vul met zwart = Alt + Backtoets
    5) Deselecteer = ctrl + D
    6) Sleep een tweede kader dat een +/- halve cm groter is dan het eerste, selectie omdraaien (zie punt 3). Klik nu op de toets "Delete". De zwarte kleur buiten het kader verdwijnt en er blijft een mooi kader over dat we nu wat schuin gaan trekken om 3D in te brengen. Deselecteer de selectie.
    7) Blijf in de bovenste laag = Laag 2 en ga naar >Bewerken>transformatie>Perspectief en neem het onderste rechts ankerpunt en sleep dit een weinig naar boven en neem dan de onderste linker vast en sleep deze naar onder. U ziet dat de onderste en bovenste lat van het kader schuin staan. Klik op "enter". Het kader staat nu schuin.
    8) Nu kun je alles wat buiten het kader valt bewerken, ofwel door een andere kleur te geven ofwel te vervagen of wat dan ook, ik zou zeggen experimenteer zelf maar. Ik ga hier een andere kleur gebruiken. Gebruik de veelhoeklasso en selecteer de buitenzijde van het kader, keer selectie om (zie stap 3) en vul met achtergrondkleur Wit = ctrl+ backtoets. Deselecteer = ctrl + D.
    9) Maak nu een Laagmasker = derde icoon van links in het lagenpalet.
    10) Switch de voor- en achtergrondkleur in het gereedschapspalet door op het kromme pijltje te klikken. Wit moet de voorgrondkleur zijn.
    11) Selecteer het Gummetje = E en schilder of gom over het gedeelte dat weg moet. Zie wel dat het "laagmaskerminiatuur" in laag 2 = bovenste laag met het kader geselecteerd is door er één maal op te klikken.
    12) Heb je een uitschieter en iets te ver gegomd switch dan voor- en achtergrond terug zodat zwart de voorgrondkleur word en gom over het eerder teveel weggegomd vlak, je ziet dat je terug brengt wat je eerder teveel heeft weggegomd. Om precies te werken kun je inzoomen en dan exact langs de lijntjes schilderen. Ik zoom meestal in tot je werkelijk de pixels goed kunt waarnemen en zo zelfs pixel per pixel kunt bewerken. Ja soms tot 1000% en meer. Uiteraard hoe meer je inzoomt hoe groter het gummetje ook word, je kan dan bovenaan in de werkbalk bij penseel de grote wijzigen.
    Je kan ook selecteren zoals in het forum besproken is in topic 5 en dan tot tegen de selectie gommen of schilderen (je kan niet verder).

    Zo dit is nu samengevat en zal prettiger werken.
    Indien je vast zit help ik je graag verder

    Mvg,

    SteFoto
    Last edited by SteFoto; 15 november 2008, 17:58.
    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

    Comment


    • #32
      Re: Out of Frame Deel 1 + 2

      Oorspronkelijk geplaatst door Miriam1 Bekijk bericht
      ja want die vrouwen kunnen zeuren . Kan je haar niet een paar weken de deur uitzetten totdat je de photoshop bewerking kunt.



      (zal ik ze best niet laten lezen, denk ik, al is het meer voor haar dan voor mezelf dat ik deze techniek wil leren. Zij heeft een mooie reeks foto's die volgens mij baat zouden hebben bij deze "breakout" behandeling).
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #33
        Re: Out of Frame Deel 1 + 2

        Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
        Samenvatting: Uit kader springen.


        Stel de voor- en achtergrond in op zwart en wit = standaard. Dit kun je doen door op D te klikken. Met het kromme pijltje kun je switchen.

        1) Open foto in PS en dupliceer de achtergrond = ctrl + J. = Laag 1. (Achtergrond is geen laag)
        2) Maak een nieuwe laag = Schift + ctrl + N = Laag 2 en tevens de bovenste laag.
        3) Sleep een kader en keer selectie om, selecteren>selectie omkeren
        4) Vul met zwart = Alt + Backtoets
        5) Deselecteer = ctrl + D
        6) Sleep een tweede kader dat een +/- halve cm groter is dan het eerste, selectie omdraaien (zie punt 3). Klik nu op de toets "Delete". De zwarte kleur buiten het kader verdwijnt en er blijft een mooi kader over dat we nu wat schuin gaan trekken om 3D in te brengen. Deselecteer de selectie.
        7) Blijf in de bovenste laag = Laag 2 en ga naar >Bewerken>transformatie>Perspectief en neem het onderste rechts ankerpunt en sleep dit een weinig naar boven en neem dan de onderste linker vast en sleep deze naar onder. U ziet dat de onderste en bovenste lat van het kader schuin staan. Klik op "enter". Het kader staat nu schuin.
        8) Nu kun je alles wat buiten het kader valt bewerken, ofwel door een andere kleur te geven ofwel te vervagen of wat dan ook, ik zou zeggen experimenteer zelf maar. Ik ga hier een andere kleur gebruiken. Gebruik de veelhoeklasso en selecteer de buitenzijde van het kader, keer selectie om (zie stap 3) en vul met achtergrondkleur Wit = ctrl+ backtoets. Deselecteer = ctrl + D.
        9) Maak nu een Laagmasker = derde icoon van links in het lagenpalet.
        10) Switch de voor- en achtergrondkleur in het gereedschapspalet door op het kromme pijltje te klikken. Wit moet de voorgrondkleur zijn.
        11) Selecteer het Gummetje = E en schilder of gom over het gedeelte dat weg moet. Zie wel dat het "laagmaskerminiatuur" in laag 2 = bovenste laag met het kader geselecteerd is door er één maal op te klikken.
        12) Heb je een uitschieter en iets te ver gegomd switch dan voor- en achtergrond terug zodat zwart de voorgrondkleur word en gom over het eerder teveel weggegomd vlak, je ziet dat je terug brengt wat je eerder teveel heeft weggegomd. Om precies te werken kun je inzoomen en dan exact langs de lijntjes schilderen. Ik zoom meestal in tot je werkelijk de pixels goed kunt waarnemen en zo zelfs pixel per pixel kunt bewerken. Ja soms tot 1000% en meer. Uiteraard hoe meer je inzoomt hoe groter het gummetje ook word, je kan dan bovenaan in de werkbalk bij penseel de grote wijzigen.
        Je kan ook selecteren zoals in het forum besproken is in topic 5 en dan tot tegen de selectie gommen of schilderen (je kan niet verder).

        Zo dit is nu samengevat en zal prettiger werken.
        Indien je vast zit help ik je graag verder

        Mvg,

        SteFoto
        Dank voor deze knappe samenvatting. Hoewel ik misschien hier en daar naar een vroeger geposte foto zal willen kijken, geloof ik vast dat ik meer baat zal hebben bij deze stapsgewijze, puur tekstuele beschrijving.
        Mocht ik weer vastlopen, dan weet ik je te vinden.

        (en ik zou ook graag, als ik de techniek voldoende beheers tenminste, een voorbeeld tonen, om je te bedanken! Ik vrees echter dat dat niet meteen voor vandaag zal zijn. We zien wel)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #34
          Re: Out of Frame Deel 1 + 2

          Kom nu pas in deze topic binnenvallen. Ik zit al lang te zoeken naar dit soort dingen. Dus heel erg bedankt. Ik ga dit zeker eens uitproberen (misschien vandaag nog, toch slecht weer ); maar ben benieuwd of het me ook lukt in PS Elements. Vaak lukt het wel om hetzelfde resultaat te bereiken, maar het is zoeken naar de "alternatieve" methodes of benamingen die worden gebruikt. Het is dus soms ff langer zoeken.

          Nogmaals bedankt voor de moeite, de tijd, de tips enz. enz. ... en veel beterschap met het zere been !
          Misschien moet worden overwogen om dit in "In Focus" te zetten ? Tenminste als de TS daarmee akkoord is.

          Marleen
          It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
          http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

          Comment


          • #35
            Re: Out of Frame Deel 1 + 2

            Oorspronkelijk geplaatst door Marl1 Bekijk bericht
            Kom nu pas in deze topic binnenvallen. Ik zit al lang te zoeken naar dit soort dingen. Dus heel erg bedankt. Ik ga dit zeker eens uitproberen (misschien vandaag nog, toch slecht weer ); maar ben benieuwd of het me ook lukt in PS Elements. Vaak lukt het wel om hetzelfde resultaat te bereiken, maar het is zoeken naar de "alternatieve" methodes of benamingen die worden gebruikt. Het is dus soms ff langer zoeken.

            Nogmaals bedankt voor de moeite, de tijd, de tips enz. enz. ... en veel beterschap met het zere been !
            Misschien moet worden overwogen om dit in "In Focus" te zetten ? Tenminste als de TS daarmee akkoord is.

            Marleen
            Bedankt voor je reactie, aan allemaal trouwens,

            Mvg,

            SteFoto
            Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

            Comment


            • #36
              Re: Out of Frame Deel 1 + 2

              Mijn eerste poging (op suggestie van SteFoto gedaan op de foto van mijn avatar), waarbij ik "het uitbreken" zeer bescheiden wenste te houden tot de zonnekap van mijn (kit)lens.


              Je ziet het misschien niet, maar het enige dat me nu nog stoort is dat het witte vlak (image size? canvas size?) rond de zwarte kader kleiner zou moeten.

              Ik ga verder oefenen nu, op andere foto's.
              Maar dankzij SteFoto is het me gelukt!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #37
                Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Mijn eerste poging (op suggestie van SteFoto gedaan op de foto van mijn avatar), waarbij ik "het uitbreken" zeer bescheiden wenste te houden tot de zonnekap van mijn (kit)lens.


                Je ziet het misschien niet, maar het enige dat me nu nog stoort is dat het witte vlak (image size? canvas size?) rond de zwarte kader kleiner zou moeten.

                Ik ga verder oefenen nu, op andere foto's.
                Maar dankzij SteFoto is het me gelukt!
                Goed gedaan, proficiat.

                Ik ben ook bezig geweest maar kan mijn foto niet posten , anders zou ik de anonimiteit van de challenge schenden.
                Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                Web-Albums

                Comment


                • #38
                  Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                  Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                  Goed gedaan, proficiat.

                  Ik ben ook bezig geweest maar kan mijn foto niet posten , anders zou ik de anonimiteit van de challenge schenden.
                  Andere foto kiezen, dan.

                  Inmiddels ben ik erin geslaagd, via enkele privéberichten tussen SteFoto en mijzelf, het teveel aan wit te verwijderen (met de crop tool, of in het NL uitsnijgereedschap), dat wit dan te selecteren met de magic wand (NL: toverstaf) en te vullen (Alt-Backspace) met een kleur naar keuze.
                  Het werkt, en ik kan nu ook (net als Swa! ) met een andere foto aan de slag!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #39
                    Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Andere foto kiezen, dan.

                    Inmiddels ben ik erin geslaagd, via enkele privéberichten tussen SteFoto en mijzelf, het teveel aan wit te verwijderen (met de crop tool, of in het NL uitsnijgereedschap), dat wit dan te selecteren met de magic wand (NL: toverstaf) en te vullen (Alt-Backspace) met een kleur naar keuze.
                    Het werkt, en ik kan nu ook (net als Swa! ) met een andere foto aan de slag!

                    Ik ben ongelooflijk blij dat ik een bijdrage kunnen leveren heb en velen van dienst te zijn geweest. Maar zoals LesC al aangaf, via contact in onze privéberichten waar ik hem ook gezegd heb dat ik meer weet van Photoshoppen (4 jaar cursussen, en uiteindelijk ook nog zelfstudie) dan van fotografie, alhoewel in deze laatste ook wel al grote verandering is in gekomen en mijn kennis al met bokkesprongen is gestegen via BD en uiteraard mijn cursussen fotografie die ik momenteel aan het volgen ben.
                    Ik hoop dan ook verder te kunnnen rekenen op jullie als ik vragen heb over fotografie

                    Allen het beste nog en veel plezier en succes in onze mooie hobby waarbij Photoshoppen ook niet mag ontbreken.

                    Mvg,

                    SteFoto,
                    Last edited by SteFoto; 16 november 2008, 14:52.
                    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

                    Comment


                    • #40
                      Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                      Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
                      Ik ben ongelooflijk blij dat ik een bijdrage kunnen leveren heb en velen van dienst te zijn geweest. ,

                      Wel ik ben dan ook blij voor U , ik heb mij er vandaag al prima mee vermaakt, bedankt hoor.
                      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                      Web-Albums

                      Comment


                      • #41
                        Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                        Hey, dat is goed, zeg. En nu weten we allemaal van die Challenge!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Wow, knap. Nu een foto zoeken waar ik ongeveer hetzelfde op kan toepassen. Het eerste deel was duidelijk, het tweede zal ik grondig moeten lezen, en herlezen, denk ik, en dan maar oefenen
                          we hebben deze les pas gehad in photoshop 3 en ja oefene baart kunst LesC.

                          Bedankt SteFoto heb door dit te zien weer even de tijd gemaakt om wat te oefenen met dit als resultaat

                          Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                          Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                          Comment


                          • #43
                            Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                            Liliane dit is een prachtige bewerking Niet alleen ' buiten het kader' maar ook nog weerkaatsing met dezelfde foto, knap gedaan
                            Groetjes Vicky

                            Comment


                            • #44
                              Re: Out of Frame Deel 1 + 2


                              Erg mooi, lilybie!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Out of Frame Deel 1 + 2

                                Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                                we hebben deze les pas gehad in photoshop 3 en ja oefene baart kunst LesC.

                                Bedankt SteFoto heb door dit te zien weer even de tijd gemaakt om wat te oefenen met dit als resultaat

                                Heel mooi , knap gedaan ; maar aan de linker kant is er nog een wit randje aan de hand, wat je waarschijnlijk nog kan weg werken.
                                Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                                Web-Albums

                                Comment

                                Working...
                                X