Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 77

Standaard Re: Oproep aan bd voor tips

merci voor de tips.

Mag ik hier ook vragen naar bepaalde tips?

Er zijn nogal wat probleempjes met compositie in onze fotografie.
    Sommigen hebben het van nature zodat hun foto's zeer
    goede composties tonen.
    Anderen hebben dit weer niet.

Wie voelt zich geroepen
    - golden triangles
    - golden spiral
    - rules of thirds
    - foto oriëntatie

ACD Systems heeft hier allemaal goede voorbeelden van
    maar ja, ze zijn in het Engels....

Let op: ik zie heel graag bewerkte foto's of foto's die naar
    een soort kunst leiden
    Maar het is voor velen onder ons al niet makkelijk om
    weer te geven wat de realiteit zegt.
    > compositie > de juiste kleuren zoals ze waren op het terrein enz. enz.
    Wat onze ogen zien en wat de camera ziet is andere koek....
    Ik kan hier over praten tot morgenvroeg
    En wellicht ben ik nu al of topic

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snarfie
    (en sorry dat die andere tutorial wat lang is blijven hangen... )
    Geen probleem Frans. Was eigenlijk ook een beetje de aanleiding van mijn vraag ...
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Camfa
    ik ben er uit klopt
    Laatst gewijzigd door cyberson; 27 januari 2006 om 16:15

Op m'n site net een eenvoudige tutorial gemaakt om op een eenvoudige manier het dynamisch bereik te vergroten van je foto's.
    Wellicht is het wat voor jullie...
    http://www.smartpix.nl/html/photoshop/ps5.htm

Groetjes Edwin

Zeker bruikbaar als tutorial ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door camfa
    indien jullie nog vragen over foto's bewerken, pm me maar en ik post de oplossing (of probeer toch )
    Goei uitleg,bedankt
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
    marctphotography.smugmug.com

Talking Re: Oproep aan bd voor tips

Ik heb ook nog wat online staan op mijn site:
    -Foto`s verkleinen in Photoshop en PSP ( zowel in groote als optimaliseren voor site en/of web),betere macro`s nemen,portretten bewerken,A-stand,M-stand...
    http://raym.deds.nl/fotografie%20tips.html

Misschien wat om te gebruiken. Pagina moet nog aangevild gaan worden,maar staat er in redelijk begrijpelijk nederlands...voor de meesten dan
    gr
    raym
    Canon5DMD, Canon 7D,Canon 70-200mm f2.8L, Canon 17-40L, Canon 24-105L,Canon 105mm F2.8 Macro
    Raym`s Fotosite

dat is nu eens duidelijke uitleg zie, nog wel niet alles gelezen maar in elk geval als er nog eens een beginner iets vraagt over F-waardes en zo, zal deze toch wel duidelijke uitleg vinden op je site. Hopelijk neemt die dan ook de moeite om te lezen en te herlezen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus
    Mag ik hier ook vragen naar bepaalde tips?

Er zijn nogal wat probleempjes met compositie in onze fotografie.
    Sommigen hebben het van nature zodat hun foto's zeer
    goede composties tonen.
    Anderen hebben dit weer niet.

Wie voelt zich geroepen
    - golden triangles
    - golden spiral
    - rules of thirds
    - foto oriëntatie
    Niet om een polemiek op te starten over wat nu een goede foto is of niet is, regels zijn er om overtreden te worden.

Wat de ene mooi lijkt, zal de andere lelijk vinden en/of omgekeerd. Een foto mag 100% technisch in orde zijn, als hetgeen er op staat je totaal niet aanspreekt, zul je met andere ogen beoordelen.

just my 2 cent
    Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jupilleke
    regels zijn er om overtreden te worden.
    maar zonder kennis van regels, kún je ze niet breken!

"know the rules, thén break'm" ...

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

en daar kan ik niets tegen inbrengen
    Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mm
    maar zonder kennis van regels, kún je ze niet breken!

"know the rules, thén break'm" ...

mm
    volledig mee akkoord
    mvg,
    Caro

nog een trucje om je foto te verscherpen als je beetje bewogen hebt en je wilt toch die foto gebruiken.
    open je foto, kopieer en plak op de orginele foto.
    dan zie je in "menu lagen "2 lagen staan.
    selecteer de bovenste laag
    dan ga je naar filters "stylize" en je neemt "embos"
    die stel je in op135 ° - 5 pixels en 100%
    Dan heb je grijze foto in relief.
    Dan ga je terug naar lagen en stelt deze in op "soft lay"
    Dan kan je daarna je laag "wel en niet zichtbaar maken" en je ziet dadelijk het verschil.
    Ik weet niet hoe ik een foto moet posten in dit forum dus kan geen schermafbeeldingen meesturen.
    succes

15. Standaard Re: Oproep aan bd voor tips

bump
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

Hier een tip (niet een Tip met hoe wat te doen) maar een Tip over een boek
    ik heb "het Photoshopboek CS2" van scott Kelby aangeschaft en daar staan
    zeker voor de beginende photoshoppers en ook wel voor de wat gevorderde
    goede en bruikbare tips in. (voor mac en Windows)

scott kelby
    het photoshop cs2 boek voor digitale fotografen
    ISBN 90 - 430 - 1148 - 7

Gr Marcel.

Staat alles hiervan nu al ergens gebundeld in een goeie beginnerstut ?

Ik ben beginner en wil beginnen
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

effectief contrast/belichting verbeteren met photoshop.

Je kan via photoshop de lichtsterke en het contrast van je foto instellen, wat velen echter niet kennen is het gebruik van curves.

Image > Adjustments > Curves (sneltoets Ctrl-M)

Nu zie je een schuine lijn van linksonder tot rechtsboven, in een kader. Klik ergens in het kader en merk dat de lijn nu een kromme wordt, en een vierkantje verschijnt op die kromme, waar je geklikt hebt. (je kan het vierkantje later ook nog verslepen).
    Zet je er maar eentje, links van de oorspronkelijke lijn, maak je je foto lichter, omgekeerd maak je hem donkerder.
    Een gevuld vierkantje is actief, en kan je deleten door simpelweg op delete te duwen op je keyboard.
    Een actief vierkantje kan je ook verplaatsen met de pijltjestoetsen op je keyboard.

Wat doe je nu om je contrast te finetunen? Gebruik een setting als deze:

Experimenteer, en zie hoe het contrast toeneemt, of juist afneemt, in je foto.

Als laatste stap pas ik vaak nog een filter > sharpen > sharpen toe (je kan ook unsharp mask als alternatief gebruik, dat is iets meer prutsen weliswaar)

Zo maak je van

Halloo..
    ik ben hier voor de eerste keer en vind hier echt mijn goesting ..
    ik volg ook photoshop cs2 en we zitten nu aan de filters heel intressant maar ik moet heel veel oefenen
    En het is hier heel goed uitgelegd just spijtig dat het in het engels is en dat is mijn probleem

Standaard Even wat handige sneltoetsjes CS2

Dubbel klikken op het lege werkblad van photoshop opent het dialoogvenster "Openen".
    Control klik op een laagicoontje (lagenpalet) laadt de laaginhoud (de pixels dus) als een selectie.
    Rechts klikken op de blauwe titelbalk van een foto geeft je een snelmenu om bv. de afbeeldingsgrootte of canvasgrootte te bepalen.
    Klikken op het zwarte pijltje (onderaan de foto op de statusbalk) opent een snelmenu. Kies het item "Show": je kan ne bepalen welke informatie onderaan de foto wordt weergegeven (bv. grootte in MB, grootte in cm en PPI,...)
    Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
    Lieven

Als ik een aanpassing moet doen zoals bijvoorbeeld levels, curven... doe ik dit altijd op een aanpassingslaag.
    Op die manier wordt er niks veranderd aan de laag waarop de aanpassing gebeurt.
    De aanpassingslaag wordt automatisch boven de laag geplaatst die geselecteerd was op het moment dat je op volgend icoontje klikt en een aanpassingslaag kiest uit het lijstje dat verschijnt:

De witte rechthoek naast het symbooltje van de aanpassingslaag, is het masker. Als deze rechthoek geselecteerd is (zwarte kader errond > zie onderstaande screenshot) kun je met de brush tool beginnen 'maskeren'.

Door met zwart over je beeld te schilderen doe je het effect van de aanpassingslaag verdwijnen, met een witte brush maak je het effect van de aanpassingslaag terug zichtbaar.
    Je kunt op die manier dus altijd bijwerken tot je volledig tevreden bent, zonder dat je grondlaag veranderd wordt!
    Je kunt ook met grijze tinten brushen als je transparante delen wil bekomen.
    Laagmaskers gecombineerd met een wacom tablet en drukgevoelige pen... een droom voor elke beeldbewerker!!! Soit...

Even verder uitwijden...
    Indien je beeld uit verschillende lagenis opgebouwd, kun je op eender welke laag ook een masker leggen (klik op icoontje in groene cirkel 'add layer mask' of in het NL 'laagmasker toevoegen') zodat je met de brush kunt bepalen welke delen van die laag zichtbaar blijven en welke niet.
    En dit zonder dat er enige info verloren gaat van die laag! Ik weet dat ik in herhaling val, maar dit is dan ook zo fantastisch aan laagmaskers!

Werken met maskers kan je dus veel kopzorgen besparen in photoshop!!! Zeker de moeite waard om je daarin eens te verdiepen.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje verstaanbaar en draag ik bij deze iets bij tot dit schitterend initiatief!

Greetz
    Nikon F80 te koop...
    Volledige doka-uitrusting te koop...
    http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

heeel nuttig !
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Standaard opacity of fill?

Frequente photoshopgebruikers weten dat je de transparantie van een laag kunt aanpassen door de dekking (opacity) te veranderen.
    Wat velen echter niet weten is het verschil tussen 'opacity' en 'fill' (in het nederlands dekking en vulling denk ik).
    Beide schuifregelaars zijn te vinden in het lagenpallet.

Om mijn uitleg te illustreren heb ik vlug een ovale selectie selectie gezet op een foto, deze gevuld met rood op een nieuwe laag en de blending mode van deze laag veranderd in 'overlay'.
    Vervolgens heb ik twee effecten via 'layer style' (laagstijl) toegevoegd: 'drop shadow' en 'bevel and emboss'.

De opacity van de bovenste laag kan nu worden veranderd op enkele verschillende manieren die elk hetzelfde effect hebben, maar de één is sneller en minder omslachtig dan de andere (zorg dat de laag waarvan je de dekking wilt veranderen geselecteerd is):
    - klik op het pijltje naast het cijfer naast opacity en verschuif het driehoekje langs de balk die verschijnt
    - dubbelklik in het vakje van het cijfer en typ het gewenste percentage in
    - typ gewoon via de cijfertoetsen het gewenste getal in (bijvoorbeeld: als je '1' typt springt de dekking op '10', bij '4' op '40', als je '28' wilt typ je snel na elkaar '28'. Logisch hé )
    Als het cijfer geselecteerd is (klik op het woord 'opacity') kun je het ook met de pijltjestoetsen (omhoog/omlaag) veranderen: bij gewoon drukken op de toetsen gaat het per 1, als je shift ingedrukt houdt gaat het per 10)

Nu terug naar de kern van de zaak... ben beetje te ver aan het uitwijden vrees ik

Hieronder zie je het effect als je de opaciteit verandert:

Hieronder staat 'fill' op 50% ipv de 'opacity'

Het verschil zit hem in het feit dat 'fill' geen effect heeft op de laagstijlen die werden toegevoegd.
    Als je 'opacity' verandert wordt de transparantie van de ganse laag, inclusief laagstijlen, veranderd. Bij 'fill' gebeurt dit enkel met de laaginhoud zonder dat de laagstijlen beïnvloed worden.

Greetz
    Nikon F80 te koop...
    Volledige doka-uitrusting te koop...
    http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

das een mooie fingaz,
    heb nooit de moeite gedaan om op te zoeken wat het verschil was , maar mij het toch altijd afgevraagd ^^

goeie uitleg!

curves is voor kleuren .Maar bestaat er zo iets om de afbeelding van vorm te veranderen ? Ik heb het geweten maar ben het vergeten.

dank

Regels voor berichten