Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omzetten naar zwart/wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Omzetten naar zwart/wit

    Ik denk dat de beste methode om een kleurenfoto om te zetten naar zwart/wit de kanaalmixer is of zijn er andere en betere opties ?
    Nu is het probleem dat ik de kanaalmixer in mijn CS5 niet geactiveerd krijg wel in de CS3 .
    Iemand hier een uitleg voor ?

  • #2
    Re: Omzetten naar zwart/wit

    Silver Efex Pro 2 van Nik Software. Er is niets beters. De kanaalmixer heeft ondertussen zijn beste tijd gehad. Zelfs in Camera Raw of Lightroom's HSL/B&W panel kan je betere en snellere resultaten halen.
    Indien je interesse hebt: ik heb vorig jaar een 100 blz. eBook geschreven over digitaal zwartwit:

    Kost $5. Het Lightroom-gedeelte kan je eigenlijk ook vervangen door Adobe Camera Raw, want zoals je misschien weet zijn Lightroom en Camera Raw identiek qua raw-ontwikkeling.
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

    Comment


    • #3
      Re: Omzetten naar zwart/wit

      Bedankt voor het aanbod maar het tweede gedeelte van mijn vraag is hier mee niet opgelost waarom ik zwart/wit en de kanalenmixer bij "Aanpassingen" in mijn CS5 niet geactiveerd krijg . Zij blijven grijs integendeel tot mijn CS3 waar ik deze beide aanpassingen wel kan oproepen .

      Comment


      • #4
        Re: Omzetten naar zwart/wit

        Staat uw afbeelding wel in RGB mode?

        Image > Mode > RGB Color

        Comment


        • #5
          Re: Omzetten naar zwart/wit

          Dat was het !!!

          Bedankt .

          Comment


          • #6
            Re: Omzetten naar zwart/wit

            Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
            Dat was het !!!

            Bedankt .
            Graag gedaan!

            Comment


            • #7
              Re: Omzetten naar zwart/wit

              een "quick and dirty" methode in photoshop is gebruik maken van een gradient aanpassingslaag...

              alvast beter dan de gewone zwart wit aanpassingslaag...
              lidnummer: BD1995BE

              Comment


              • #8
                Re: Omzetten naar zwart/wit

                Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                Silver Efex Pro 2 van Nik Software. Er is niets beters. De kanaalmixer heeft ondertussen zijn beste tijd gehad. Zelfs in Camera Raw of Lightroom's HSL/B&W panel kan je betere en snellere resultaten halen.
                Indien je interesse hebt: ik heb vorig jaar een 100 blz. eBook geschreven over digitaal zwartwit:

                Kost $5. Het Lightroom-gedeelte kan je eigenlijk ook vervangen door Adobe Camera Raw, want zoals je misschien weet zijn Lightroom en Camera Raw identiek qua raw-ontwikkeling.
                Ik heb Silver Efex Pro 2, maar mijn camera (ingesteld op Raw + Jpeg zw/w) maakt tot nu toe meestal nog betere zwart-wit omzettingen dan ik met dat programma. Het zal wel aan mij liggen. Ik moet dus bijleren en dat boek "the-power-of-black-white" interesseert mij.
                Mijn vraag nu: bestaat er een papieren versie, zoniet, heb je daarvoor een speciaal toestel nodig om het te lezen, zo'n ding als iPad o.i.d.?
                BD0252BE

                Comment


                • #9
                  Re: Omzetten naar zwart/wit

                  Een pdf bestand kun je ook op het scherm van je PC lezen, al heb ikzelf intussen ervaren dat het zalig lezen is op een iPad. Dat was voor mij het doorslaggevend argument om zo'n ding aan te schaffen. Nu, met dit ebook weet ik het niet, maar met sommige eBooks (bv van digital photography school) heb je ook wat videofilmpjes, en bevat het boek zelf de nodige links. Een en ander werkt fantastisch met een iPad.
                  Maar zoals gezegd: via het computerscherm kan het evengoed!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Omzetten naar zwart/wit

                    hallo,

                    welke programma's heb je nodig voor Silver Efex Pro 2 te gebruiken ?
                    en kan die je foto's in jpg bewerken of moet dit altijd in RAW
                    alvast bedankt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Omzetten naar zwart/wit

                      Voor zover ik weet zijn er verschillende versies van Nik Software (waartoe Silver Efex ook behoort). De duurste, maar meest volledige versie is geschikt voor Photoshop (Elements), Lightroom en Aperture. Goedkopere versies zijn er voor enkel Aperture of Lightroom.
                      Je kunt uiteraard JPG foto's bewerken met Nik Software, maar als je van RAW kunt vertrekken, heb je veel meer mogelijkheden (= beschik je over veel meer data, want nog ongecomprimeerd).
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Omzetten naar zwart/wit

                        hier moet u eens kijken als u er niets terug vind


                        gratiscursus.be - Gratis Cursus Photoshop CS5

                        groetjes pierre
                        Last edited by pierre160; 19 mei 2012, 11:08.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Omzetten naar zwart/wit

                          Oorspronkelijk geplaatst door guy123 Bekijk bericht
                          hallo,

                          welke programma's heb je nodig voor Silver Efex Pro 2 te gebruiken ?
                          en kan die je foto's in jpg bewerken of moet dit altijd in RAW
                          alvast bedankt
                          Eigenlijk geen, want SilverEfex Pro werkt ook als standalone, dus programma op zich.
                          JPG kan, maar RAW werkt beter omdat je aan veel meer dynamiek kan. Op www.niksoftware.com kan je een probeerversie downloaden, dan weet je meteen of het iets voor jou is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Omzetten naar zwart/wit

                            Bedankt voor de reactie.Ga de proefversie zeker proberen.
                            Gr
                            Guy

                            Comment


                            • #15
                              Re: Omzetten naar zwart/wit

                              Als je Silver Efex Pro apart aanschaft, kan je het zowel als plugin voor Lightroom, Aperture, Photoshop als Photoshop Elements gebruiken. Je kan het ook apart (als Standalone) gebruiken, maar het is er niet echt voor gemaakt: het leest geen raw bestanden, maar wel Tiffs of JPGs. Als je het als standalone gebruikt, doe je dat best op een kopie van die JPG of Tiff, want je hebt enkel een save-knop en geen save-as knop.
                              Het eenvoudigste is dus om het als plugin te gebruiken in een van hoger vermelde programma's.

                              Daarnaast kan je Silver Efex ook aanschaffen als een onderdeel van de 'Complete Collection': die bestaat in twee versies: een versie die enkel in Lightroom of Aperture werkt, en een versie die in LR/Aperture en Photoshop werkt, maar duurder is.

                              Niet goedkoop, maar Silver Efex is de spreekwoordelijke Rolls Royce van de zwartwit-conversies...
                              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                              Comment

                              Working...
                              X