Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nik software voortaan gratis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nik software voortaan gratis

    Mja, had ik ook gezien dat dat mogelijk was. Alleen is dit niet echt makkelijk werken als je een foto in een grote reeks wil bewerken. Deze staat dan ook niet meer in de juiste volgorde in Lightroom de volgende keer. En dan moet deze weer geïmporteerd worden.

    Geen idee aan wat het zou kunnen liggen?

    Comment


    • #17
      Re: Nik software voortaan gratis

      Bij mij (Windows, Lightroom CC 2015.6) is dat gewoon rechts op een foto klikken (in bibliotheek- of ontwikkelmodule), dan optie 'Export' kiezen, en HDR Efex Pro 2 staat netjes onder 'Google'.
      De beide methodes die jij beschrijft (via het 'Bestand' menu) werken ook.

      Nog vanop de Google support pagina:
      If Lightroom was installed prior to running the installer for HDR Efex Pro 2 and HDR Efex Pro 2 is not available, the Export settings within Lightroom may not be correctly enabled. In Lightroom, go to File, then Export. Next to "Export To," select Google. Then click the "Add" button under the Preset list, and title the Preset "HDR Efex Pro 2." HDR Efex Pro 2 will now be available under the Export With Preset menu.
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • #18
        Re: Nik software voortaan gratis

        Eventjes nagekeken, omdat ik ook met Mac werk. Mijn LR is nu v.6.6.
        HDR Efex Pro 2 is idd (enkel?) te bereiken via Export with preset...



        (en ook Baloo's techniek -rechtermuisklik op foto- geeft een vergelijkbaar menu en dus toegang tot HDR Efex 2.)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: Nik software voortaan gratis

          Ja dus dat krijg ik niet te zien die EXPORT with preset.

          Ook heb ik al meerdere malen proberen de preset toe te voegen, maar dit lukt me gewoon niet.
          Ik wil dit als volgt doen: add > ga ik naar de directory op mac (programma's > HDR EFEX > toevoegen lukt niet)

          Iemand een idee hoe dit wel moet? en dan bedoel ik het toevoegen van de presets in die directory.

          Comment


          • #20
            Re: Nik software voortaan gratis

            Heb je het al eens proberen te herinstalleren?

            Comment


            • #21
              Re: Nik software voortaan gratis

              Ja, al gedaan. Ik zal het nog is proberen.

              Iemand een idee waar ik de plug-ins kan vinden in Finder (MAC)

              Comment


              • #22
                Re: Nik software voortaan gratis

                Voor Photoshop zitten ze:


                Voor Lightroom -denk ik- dat ze in deze folder terug te vinden zijn:
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: Nik software voortaan gratis

                  Ok, bedankt. ik bekijk het even!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nik software voortaan gratis

                    Heeft niet geholpen jammer genoeg. Heb zelf geen map met external editor presets, laatstaan een map met lightroom in adobe.

                    Is er misschien iemand die mij de plug-in kan bezorgen zodat ik deze manueel kan linken?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nik software voortaan gratis

                      Als je er niet over beschikt, download en installeer het gratis programma EasyFind.
                      Daarmee zou je zelfs onzichtbare bestanden moeten kunnen vinden.
                      Ik begrijp niet dat jij geen folder External Editor Presets hebt, tenzij je misschien nooit een Externe Editor gebruikt hebt met Lightroom?
                      Dit zijn mijn Nik Collection LR plugins:



                      Het bestand "HDREfexPro2.lrplugin" zit daar niet tussen. Bij nader zoekwerk bevindt dat bestand zich in de map "Modules":

                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nik software voortaan gratis

                        Hallo,

                        Nee, heb dit nogmaals nagekeken en heb geen map met external editor presets op mijn mac.

                        De andere programma's zijn wel degelijk geïnstalleerd en werken. Maar ook voor die vind ik geen plug-in terug op mijn mac.

                        Wat bedoel je met een andere externe editor?
                        Mijn macbook is eigenlijk volledig leeg op gebied van programma's: standaard apps, lightroom, VLC-player en de nik-collection. Meer staat er niet op.

                        Kan je mij eventueel een kopie van je plug-in doorsturen of zou dit niet kunnen werken?
                        Heb nergens dergelijke template files teruggevonden op mijn mac.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nik software voortaan gratis

                          Een andere externe editor, vraag je? Wel, persoonlijk gebruik ik Lightroom (naast andere RAW-converters) enkel voor de RAW ontwikkeling. Dan ga ik ermee naar een ander programma (het belangrijkste is Photoshop, maar ik gebruik ook een heleboel andere). Soms moet je die definiëren onder Lightroom>Preferences>External Editing. Kijk hoe ik hier PortraitProStudio definieer als External Editor:


                          Daarna vind je PortraitProStudio terug onder Photos>Edit in...


                          Maar ik heb misschien wel een 30-tal External Editors (dus programma's waarnaartoe ik een in LR bewerkt bestand kan sturen voor verdere afwerking).
                          In principe, als jij die gratis Nik Software geïnstalleerd hebt, zouden die lrtemplate files aangemaakt moeten zijn en zich op hun plaats bevinden. Boven lees ik dat alles werkt, behalve HDRPro... Dat betekent dat jij lrtemplate files MOET hebben voor Analog Efex, Color Efex, enz.

                          Ik vraag me af of je wel op de juiste plaats zoekt. Heb je wel EasyFind gedownload en geïnstalleerd zoals ik je boven aanbevolen had te doen?
                          Hoe degelijk is jouw kennis van Mac? De user library is namelijk goed weggestopt, maar voor een echt Mac-ker vlot bereikbaar.
                          Last edited by LesC; 11 juli 2016, 13:41.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nik software voortaan gratis

                            Werk al 12 jaar met mac ondertussen en kan alles probleemloos terugvinden. Geen easyfind gebruikt, maar even gekeken naar het path waar het bij jou zou moeten staan en daar is niets terug te vinden.

                            Is het niet mogelijk om de plug-in manueel op te slaan op mijn mac en dan deze toe te voegen in lightroom?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nik software voortaan gratis

                              Probeer 'ns...
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nik software voortaan gratis

                                Hey,

                                @ Lesc: bedankt voor het doorsturen van de plug-in. Alles werkt nu! Heb even dat easyfind gebruikt en toen kwam er inderdaad de mappen vrij!

                                Heb het gisteren getest en de het programma opent en de foto's worden nadien in lightroom bijgezet!

                                Eindelijk volledig genieten van de Nik-collectie!

                                Comment

                                Working...
                                X