Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nik software probleem.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nik software probleem.

    Maar (en nu kom ik als Mod even tussen): we mogen jouw originele vraag niet uit het oog verliezen.
    Nadat je dus van PS naar Nik gegaan, en teruggekomen bent, en je slaat je bestand op, dan daalt het aantal MB met de helft.
    Hoe sla je op: overschrijf je de originele JPG, of doe je een Bewaar als... (Save as)? Ik zou alleszins dat tweede verkiezen, want dan krijg je het dialoogvenster te zien, waar je de kwaliteit (veel of weinig compressie dus) kunt kiezen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: Nik software probleem.

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Maar (en nu kom ik als Mod even tussen): we mogen jouw originele vraag niet uit het oog verliezen.
      Nadat je dus van PS naar Nik gegaan, en teruggekomen bent, en je slaat je bestand op, dan daalt het aantal MB met de helft.
      Hoe sla je op: overschrijf je de originele JPG, of doe je een Bewaar als... (Save as)? Ik zou alleszins dat tweede verkiezen, want dan krijg je het dialoogvenster te zien, waar je de kwaliteit (veel of weinig compressie dus) kunt kiezen.
      Klopt niet wat je zegt hé Les, daarom ook dat ik die bepaalde vraag stelde.
      Als je NIK gebruikt als plug in in PS CC ga je niet uit PS maar opent zich een apart venster waarin je de bewerking kunt doen.
      Wanneer je dat venster (van NIK) terug afsluit heb je gewoon een extra laag in PS, zodoende dat ik ook die vraag stelde of NIK op die manier was ingesteld.
      Dus eigenlijk kan dat bestand na het gebruiken van NIK nooit kleiner zijn maar enkel groter (omdat er een laag is bijgekomen)

      Dus ik snap niet hoe dat dan bij Johan wel kleiner is ??
      Het lijkt wel alsof er ergens een compressie gebeurt in NIK, maar eigenlijk kan dit volgens mij niet
      (of het zou moeten gaan om een omzetting naar zw-wt, dan zou het kunnen dat het bestand kleiner is, alé dat hangt er vanaf hoeveel donkere en lichte delen in de opname zitten)

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 7 september 2016, 01:04.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Nik software probleem.

        Tja, Sieg, ik begrijp je, en dat is eigenlijk exact hetzelfde als wat ik zeg. Photoshop blijft open, Nik in extra venster, na Nik heb je tweede laag, daarna lagen samenvoegen (enfin, dat is toch wat TS zegt) en dan opslaan.
        Overschrijven of als nieuw bestand, en welke compressie?

        Zolang die Save, of Save as niet gebeurd is, kunnen we toch niet weten of het resultaat meer of minder MB is dan het origineel, of wel?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: Nik software probleem.

          Volgens mij wel Les, je kan toch steeds tussendoor bovenaan klikken op Image, image size
          En daar zie je dan toch de grootte van het bestand staan
          Op die manier kan je controleren of het bestand groter of kleiner is na die laag van NIK
          Of ben ik verkeerd ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Nik software probleem.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Wanneer je dat venster (van NIK) terug afsluit heb je gewoon een extra laag in PS, zodoende dat ik ook die vraag stelde of NIK op die manier was ingesteld.
            Dus eigenlijk kan dat bestand na het gebruiken van NIK nooit kleiner zijn maar enkel groter (omdat er een laag is bijgekomen)

            Dus ik snap niet hoe dat dan bij Johan wel kleiner is ??
            Johan opent in PS een jpg, doet er zijn bewerkingen in Nik en slaat terug op als jpg. Die tweede jpg is veel kleiner (in mb) dan de originele. In die nieuwe jpg zijn er geen lagen meer (een jpg heeft geen lagen). De redenering dat de bestandsgrootte niet kleiner kan zijn omdat er lagen bijgekomen zijn gaat dus niet op.
            De enige reden voor die verkleining (in mb), volgens mij toch (en op voorwaarde dat hij de dimensies niet aanpast), is het feit dat johan in PS een hogere compressie toepast bij het bewaren dan deze die gebruikt werd in de originele jpg.
            Last edited by timefreezer; 7 september 2016, 11:17. Reden: verkeerde quote geciteerd

            Comment


            • #21
              Re: Nik software probleem.

              Zal bij gelegenheid 'ns een test doen, maar ik weet bv dat bij het opslaan, waarbij je de kwaliteit kunt bepalen, ook een bepaald bestandsgrootte te zien krijgt, die echter niet zo nauwkeurig is.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #22
                Re: Nik software probleem.

                OK, het resultaat van mijn test.
                Image Size geeft afmetingen maar, tenminste in CS6 for Mac, geen bestandsgrootte:


                Ik open een JPG-bestand (5 MB):

                • Save as JPG, kwaliteit 12:


                Op mijn Mac (Finder): 6,9MB

                • Open vanuit PS CS6, Nik Collection, Color Efex Pro 4, en kies voor Portrait/Vintage Film
                Flatten Image, Save as JPG, kwaliteit 12 onder een andere naam:


                Op mijn Mac: 14MB

                • Save as JPG, kwaliteit 10:


                Op mijn Mac: 2,5MB

                • Open vanuit PS CS6, Nik Collection, Color Efex Pro 4, en kies voor Portrait/Vintage Film
                Flatten Image, Save as JPG, kwaliteit 10:


                Op mijn Mac: 6,3MB

                Conclusies:
                • bij toepassing van de gebruikte Nik Collection filter (CEP 4, Portrait, Film Efex Vintage) is er een toename van de bestandsgrootte.
                • grootte verschilt van de (geschatte?) waarde in het Save as... venster, versus de grootte op harde schijf.
                Last edited by LesC; 7 september 2016, 11:44.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: Nik software probleem.

                  Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                  Johan opent in PS een jpg, doet er zijn bewerkingen in Nik en slaat terug op als jpg. Die tweede jpg is veel kleiner (in mb) dan de originele. In die nieuwe jpg zijn er geen lagen meer (een jpg heeft geen lagen). De redenering dat de bestandsgrootte niet kleiner kan zijn omdat er lagen bijgekomen zijn gaat dus niet op.
                  De enige reden voor die verkleining (in mb), volgens mij toch (en op voorwaarde dat hij de dimensies niet aanpast), is het feit dat johan in PS een hogere compressie toepast bij het bewaren dan deze die gebruikt werd in de originele jpg.
                  Lees het nog eens goed na dan ;-)
                  In PS bewerk je een laag, als je NIK opent en je doet een bewerking komt er een laag bij
                  Dat is geen natte vinger gevoel, dat is gewoon een feit ;-)
                  En een PSD bestand kan uit meerdere lagen bestaan !

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nik software probleem.

                    @ Les, zoals ik schreef hé, na de bewerking met NIK wordt het bestand ook bij mij groter
                    Hoe het dan komt dat bij Johan het bestand kleiner wordt snap ik niet
                    Of het zou moeten gaan om een zw-wt omzetting, zoals ik reeds schreef.
                    Maar ook daar hangt het er vanaf hoeveel donkere en lichte delen er in de opname zitten

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nik software probleem.

                      Silver Efex, enfin, de filter die ik toegepast heb (Silver Efex Pro 2, 009-Low Key) geeft inderdaad een kleiner bestand:
                      • kwaliteit 12: van origineel 6,9 naar 5,1 MB
                      • kwaliteit 10: van origineel 2,5 naar 1,9 MB

                      Tijd dat we nog eens van Johan horen.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nik software probleem.

                        Sorry, Ik moet elke dag gaan werken hé

                        Ik zie het probleem als ik "opslaan als" gebruikt heb.
                        Maar in het venster dat ik daarna zie gebruik ik altijd 12 . Dus de hoogste kwaliteit.

                        Ik gebruik eigenlijk enkel maar viveza. (control points )

                        MVG
                        Johan
                        Last edited by Johan G; 7 september 2016, 13:22. Reden: foutje

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nik software probleem.

                          OK... gelukkig zijn er mensen die nog werken!

                          Zal ook een en ander testen met Viveza.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nik software probleem.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Lees het nog eens goed na dan ;-)
                            In PS bewerk je een laag, als je NIK opent en je doet een bewerking komt er een laag bij
                            Dat is geen natte vinger gevoel, dat is gewoon een feit ;-)
                            En een PSD bestand kan uit meerdere lagen bestaan !

                            grts
                            Sieg
                            Ik lees het goed ;-) maar jij niet.
                            Johan bewaart een jpg en geen PSD (lees eens post nr 3). Hij vergelijkt de grootte van de eerste jpg en de aangepaste jpg. Niet tussen de originele jpg en zijn PSD.
                            In PS mag je nog 1000 lagen hebben die uiteraard de PSD vergroten, de bewaarde JPG heeft verdikke geen lagen.
                            ik zei ook niet dat Nik geen lagen maakt. Trouwens het is een setting in NIK, die kan ook de aanpassingen op de huidige laag zetten.
                            Daarenboven: als je in PS een jpg laadt en dan bewaart als PSD zal die PSD zelfs zonder toegevoegde lagen groter zijn.
                            Maar zoals al voorheen gezegd: die lagen doen er niet toe in dit probleem van jpg's. DAT is een feit en geen natte vinger gevoel ;-)

                            Maar dit helpt johan niet vooruit :-(

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nik software probleem.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                              Sorry, Ik moet elke dag gaan werken hé

                              Ik zie het probleem als ik "opslaan als" gebruikt heb.
                              Maar in het venster dat ik daarna zie gebruik ik altijd 12 . Dus de hoogste kwaliteit.

                              Ik gebruik eigenlijk enkel maar viveza. (control points )

                              MVG
                              Johan
                              Ik heb in PS CC een jpg geladen van 1 mb, enkele aanpassingen met Viveza 2 gemaakt en dan bewaart als JPEG met kwaliteit 12 en mijn nieuwe jpg is 1,1 mb.
                              Dus ongeveer hetzelfde.

                              Zelfde gedaan met een Fuji jpg. Het bestand werd nu 2 mb groter.
                              Last edited by timefreezer; 7 september 2016, 17:28.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nik software probleem.

                                Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
                                Ik bewerk mijn NEF in Capture NXD en bewaar dit beeld in jpg. Dan open ik het in PS en daarna in NIK viveza.
                                Dan staat er onder het beeld , de naam en de grootte van de foto.
                                Daar heb ik altijd naar gekeken en dat getal is dubbel zo groot dan het origineel beeld .
                                Ik dacht dat dit dus de werkelijke grootte was dat klopt niet. Ik begrijp wel niet waarom (lagen)?

                                Johan

                                Comment

                                Working...
                                X