Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe imac?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe imac?

    Ik wil graag eindelijk een computer aanschaffen om mijn foto's te bewerken. Momenteel heb ik een Macbook Air 13 inch.. Dit scherm is wat klein en ik vind het ook vervelend om steeds te moeten wisselen tussen de verschillende programma's. Ik zoek dus een groter scherm waarbij mijn eerste keus naar een Imac gaat van 27inch.
    Ideaal zou twee schermen naast elkaar zijn.

    Nu is mijn vraag welke het meest geschikt is: de Nieuwe retina of de ''oude''. Zijn er hier op het forum die met beide ervaringen hebben en me kunnen vertellen wat de na- voordelen zijn van beide? 8GB genoeg bijv of nodig om extra bij te steken? enz...

    Wel graag geen discussies over Mac of pc… Ik kies gewoon voor een Mac en daarmee uit ;-)

    Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen.
    Www.julliehuwelijksfotograaf.be

  • #2
    Re: nieuwe imac?

    Je foto's bekijken op een imac 27" is reuze, letterlijk en figuurlijk. Geen ervaring met de retina. Ikzelf heb gekozen voor 16 gb ram en wat ik je ten zeerste kan aanraden is om een imac te kiezen met een fushion drive. Dat maakt je computer echt wel pakken sneller dan gewoon met een harde schijf. Ik heb een Intel core i5 2,9 Ghz model.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe imac?

      Ik heb zelf een iMac 27-inch (meer gg in mijn signature). Toen ik kocht was 'Retina' er nog niet, of maar amper, en op dat moment heb ik ook niet geopteerd voor SSD, omdat dat toen ook pas echt begon. Technologie evolueert snel.
      SSD zou ik zeker nemen, Retina voorlopig nog niet.
      Lees zeker ook: http://forum.belgiumdigital.com/f59/...na-499952.html
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe imac?

        Voor fotobewerking is zelfs mijn macbook pro van 15 inch te klein(je hebt een idee van de foto)
        Ideaal voor mij is mijn imac 27 inch.
        2 jaar oud(jong) i7 processor 24gig. geheugen(kan je zelf upgraden) en een 3TB fusion drive.
        Dit toestel heeft geen vertragingen in petto tijdens fotobewerkingen in Lightroom of Photoshop.
        Voor de prijs die ik over 2 jaar betaalde heb je nu een retina display inbegrepen!
        vooraleer je gaat printen toch best je scherm kalibreren.(te blauw)
        Er zijn natuurlijk ook de pro schermen van EIZA, maar die spelen in dezelfde prijscategorie zonder PC.
        MIJN keuze zou Idem zijn dan die van 2 jaar terug.
        MVG. Hugo

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe imac?

          Heb inmiddels mijn tweede iMac met 27inch. Daarvoor een MacPro met twee schermen en moet zeggen dat ik nog nooit de twee schermen heb gemist sinds ik de 27 inch heb.
          Geweldige machine, heb dan wel geen retina (voor mij ook niet nodig), maar wel met een Fusion schijf. De gedeeltelijke SSD die daar in zit maakt de iMac supersnel.
          Zou wel wat extra RAM nemen met het oog op de toekomst. Om te kalibreren gebruik ik een ColorMunki, maar blijft een probleem als je je foto's afprint op een Xerox kleurenlaserprinter.
          Al met al over de iMac zeer tevreden.

          succes met je keuze.
          NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe imac?

            27-inch, Late 2013 -Processor 3,2 GHz Intel Core i5 Geheugen 8 GB 1600 MHz DDR3,
            Uw keuze is reuze, Ik heb nog nooit zo vlot gewerkt met CS6 en lightroom.
            Klein kodakske

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe imac?

              Als ik morgen een nieuwe iMac 27 inch koop, zeker retina en ssd, anders geen iMac.
              Ssd (of de tussenoplosisng fusion) is zo zalig, het maakt je systeem zoveel sneller.
              En retina, zeker voor foto's, de resolutie is prachtig. Kijk er eens naar in de winkel, je gaat verkocht zijn.
              MB's en processorspeed zijn voor mij minder belangrijk, ik doe de meeste dingen met 4Gb op een macbook air. (zou nu wel 8Gb nemen)

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe imac?

                Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties… Nog iets waar ik mee worstel waar misschien sommigen eventueel mee kunnen helpen.

                Graag heb ik een tweede scherm. Een retina scherm is niet apart te koop. Kan ik dan gewoon een basis scherm van mac aansluiten of zal dit problemen opgeven tussen de twee schermen?
                Www.julliehuwelijksfotograaf.be

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe imac?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bert claes Bekijk bericht
                  Graag heb ik een tweede scherm. Een retina scherm is niet apart te koop. Kan ik dan gewoon een basis scherm van mac aansluiten of zal dit problemen opgeven tussen de twee schermen?
                  Dat is geen probleem. Je kan er een extra, gewoon (niet-retina) scherm op aansluiten en dat werkt perfect. Uw Mac herkent de schermen en behandelt het retina scherm als een retina scherm en het andere scherm als een gewoon scherm.
                  Ik gebruik op een 15" MacbookPro Retina ook een niet-retina Eizo extern scherm.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe imac?

                    Wees jezelf ervan bewust dat Retina op verschillende Apple devices een andere resolutie kan hebben. Zo heeft een 13" MacBook Pro met Retina een resolutie van 2560x1600 en heeft een 15" MacBook Pro een Retina resolutie van 2880x1800.
                    Een niet-Retina 27" iMac heeft een resolutie van 2560x1440. Bij de Retina versie is de resolutie 5120x2880.

                    Zoals timefreezer ook al aangaf is een extern scherm geen enkel probleem. Zelf gebruik ik een 27" iMac met 2 externe 27" schermen, dus 3 in het totaal. Toegegeven het is overkill, maar als je ze staan hebt kan je ze evengoed gebruiken...

                    Externe schermen sluit je aan op de Thunderbolt poorten van je iMac. Indien je voor een niet-Apple scherm kiest, zorg dan zeker dat deze een DisplayPort ingang heeft. Met een DisplayPort naar mini-DisplayPort kabel kan je deze rechtstreeks op de Thunderbolt poort aansluiten en hoef je jezelf geen zorgen te maken om een beperkte resolutie. HDMI is wat mij betreft geen goede keuzen omdat hierbij de resolutie meestal beperkt is to 1920x1080.

                    Verder kan je idd best kiezen voor een SSD. Zelf ben ik geen voorstander van de FusionDrive. Indien je meer storage nodig hebt, bij voor foto's, kan je, in het geval van een iMac beter kiezen voor een externe drive or NAS.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe imac?

                      Oorspronkelijk geplaatst door TwinTraveller Bekijk bericht
                      Verder kan je idd best kiezen voor een SSD. Zelf ben ik geen voorstander van de FusionDrive. Indien je meer storage nodig hebt, bij voor foto's, kan je, in het geval van een iMac beter kiezen voor een externe drive or NAS.
                      Bij een windows pc kan je extra interne HDD's plaatsen (7200rpm) en werken redelijk snel normaal (>100MB/sec).
                      Is een externe drive via thunderbolt ook zo snel of moet je dat meer vergelijken met een USB-drive (toch een stuk trager)?

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe imac?

                        Ik heb aan mijn iMac één externe 1TB Thunderbolt HD (7200rpm) hangen. Da's (bijna) zo snel als de interne HD. Een SSD (toen ik deze installatie kocht, nog te duur en niet op peil) is uiteraard nog sneller.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment

                        Working...
                        X