Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NEF/RAW naar DNG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NEF/RAW naar DNG

    Sinds kort ben ik mij wat meer aan het verdiepen in het bewerken van foto’s.
    Het programma wat ik daarvoor genomen heb is Lightroom 2.5
    Scott Kelby schrijft in zijn boek dat hij alle RAW bestanden gelijk omzet naar DNG bestanden.
    Het voordeel zou zijn:
    1. DNG bestanden zijn beduidend kleiner dan RAW.
    2. Bij het bewerken van RAW worden de meta gegevens opgeslagen in een afzonderlijk bestand namelijk XMP sidecarbestanden.
    Bij DNG bestanden worden de bewerkingen in het bestand zelf opgeslagen.

    Daar ik zelf ook altijd naar de nadelen kijk, kom ik tot de volgende conclusie:
    1. NEF/RAW bestanden kan ik nog altijd inlezen in de Nikon software.
    Met DNG is dit niet meer mogelijk.
    2. Omdat de DNG bestanden kleiner zijn wordt volgens mij ook informatie verwijdert.

    Mijn vraag is:
    1. zijn er hier die meer ervaring hebben met het omzetten naar DNG bestanden en zo ja wat is hun ervaring.
    2. Is mijn conclusie juist.

    mvg
    Antoine

  • #2
    Re: NEF/RAW naar DNG

    Het enige nuttige gebruik van DNG bestanden is, volgens mij, bij de aanschaf van een nieuwe camera en een oudere versie van PS. Dan kun je omzetten naar DNG en toch nog die versie gebruiken.

    Ruimte: wat kost een HDD nog tegenwoordig?
    Voordeel XMP->delete de XMP en je hebt je originele RAW weer en je hoeft dan niet alles te ontkorrigeren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: NEF/RAW naar DNG

      Ik ben -na het lezen van Scott Kelby- ook gaan omzetten naar DNG. Ik moet wel zeggen dat ik niet of nauwelijks met de Canon software werk, maar wel met Photoshop CS3. Voor mij was de belangrijkste reden: de RAW-bestanden afkomstig uit onze (vier? vijf?) verschillende camera's "op dezelfde noemer" brengen. Het klopt dat een dng kleiner is dan een CR2 (Canons huidig RAW formaat).
      Volgens een ander BD-lid (Véronique):
      de huidige DNG's zijn: lossless compressed en meestal kleiner, dan de brand-raw's.
      Grootste DNG voordeel "vind ik" dat er geen files worden bijgemaakt >na de Edit!
      + de open documentatie ervan, natuurlijk
      BRON

      En misschien is toekomst-gericht DNG een goede optie? Ik ben ervan overtuigd dat de meningen zullen verschillen, maar ik converteer nu al een hele tijd automatisch naar DNG bij het importeren in Bridge.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: NEF/RAW naar DNG

        ik heb het fantastische boek ook gelezen
        maar de meerwaarde naar DNG zie ik ook niet in.
        Naar klanten, opdrachtgevers of andere verstuur ik enkel jpeg of tiff, geen raw enkel dus blijven de raw en xmp's bij mij.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: NEF/RAW naar DNG

          Ook het boek gelezen en steeds alles omgezet naar DNG. Achteraf beginnen twijfelen, (je kan niet terug naar NEF) en nu doe ik het niet meer. Werk met lightroom dus nu geen probleem maar stel dat ik ooit de software van Nikon wil proberen. Vond het wel makkelijk dat alles in één file zat...
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: NEF/RAW naar DNG

            Vind dit een heel interessante discussie. Want ik zat ook te overwegen om m'n RAW's automatisch te convertereren naar DNG's bij import in LR.
            Voor mij enkel en alleen omdat kleiner bestanden nu sneller te (ver)(be)werken zijn. (M'n laptop is niet meer van de snelste).
            Inderdaad: hoe weinig kost een ext HDD? Ik werk met het type die geen afzonderlijke voeding nodig hebben, en het is vrij handig: ipv alles weg te schrijven naar CD's/DVD's gaat alles richting HD. Eens die vol zit koop ik mij gewoon een nieuw HD... and so on.
            Het opvragen van bestanden van die ext HD gaat quasie even snel als die van m'n interne HD.

            Vind persoonlijk wel dat LR ferm vertraagd in vergelijking met jpg's. Akkoord JPG's zijn serieus kleiner qua bestandsgrootte, maar de verhouding scheelt toch heel wat in verwerking.
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

            Comment


            • #7
              Re: NEF/RAW naar DNG

              Bedankt voor jullie inbreng.

              Ik had gedacht dat dit onderwerp wat meer actueel was.

              Inmiddels heb ik besloten mijn NEF niet om te zetten naar DNG.
              De reden is eigenlijk heel simpel.
              Omzetten naar DNG gaat altijd nog echter van DNG terug naar NEF is onmogelijk.
              mvg
              Antoine

              Comment

              Working...
              X