Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na het maken van de foto....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Na het maken van de foto....

    Bij sommige foto's zie ik zo'n geweldig logo staan met de naam van de maker van de foto. Iemand heeft mij verteld dat het met PS 7 is te maken met de T van de textbox. Maar als ik sommige fraaie lettertypes zie, denk ik eerder aan een handeling die bij elke foto gewoon gebruikt wordt, net als sommige kaders rond de foto, is dit juist? en hoe werkt dat dan?

    Verder heb ik nog een vraagje hoe jullie de instellingen van de camera per foto onthouden. Zit er een soort informatie bestandje bij of zo waarop je kan aflezen wat de Iso waarde was, etc. op het moment van opname?

    Ik bedoel volgens mij de "Full EXIF"

  • #2
    Een veelgebruikt programma is ExifReader, te downloaden op
    http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/minisoft/exifread/english/
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

    Comment


    • #3
      Dus dat programma ziet na het downloaden van de foto's van De Compact Flash Card aan de hand van de foto's wat de instellingen waren van de camera op het moment van schieten?

      Comment


      • #4
        idd, de EXIF gegevens worden door de camera in het foto-bestand bijgehouden. Deze kan je dan achteraf bekijken. Dit kan met verschillende programma's, Irfanview is een veelgebruikt progje en ook nog eens gratis. Je kan de EXIF van een foto ook zien in PS.
        Wanneer je een foto hebt geopend in PS, ga je naar
        bestand->bestandsinfo, hier kies je bij "sectie" voor EXIF, en je krijgt de info te zien
        Om een logo op je foto te zetten, kan je het beste zelf een handeling maken, en die te laten lopen op de foto's die je ervan wilt voorzien.
        Zo kan je bv een ganse map met foto's door enkele muisklikken met een logo voorzien. Dit doe je in PS met automatisch batch.
        mvg,
        Geronimo
        www.geronimosite.net

        Comment


        • #5
          Dank u voor de uitleg, eens zien of me dat gaat lukken.

          Comment


          • #6
            we zijn er om elkaar te helpen, nietwaar?
            mvg,
            Geronimo
            www.geronimosite.net

            Comment


            • #7
              G., bij de CP5700 zit ook NikonView, software voor de de foto's binnen te halen vanuit de camera of card. Met dit programma zie je ook automatisch de Exif.

              Zolang de foto nog op de card staat, kan je natuurlijk deze info ook oproepen in de camera.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Aha, dat maakt het al een stuk mooier, ik krijg de camera en dus ook de software aankomende vrijdag, dus dan weet ik precies hoe het gaat werken. Bedankt in ieder geval !!!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Robke
                  idd, de EXIF gegevens worden door de camera in het foto-bestand bijgehouden. Deze kan je dan achteraf bekijken. Dit kan met verschillende programma's, Irfanview is een veelgebruikt progje en ook nog eens gratis. Je kan de EXIF van een foto ook zien in PS.
                  Wanneer je een foto hebt geopend in PS, ga je naar
                  bestand->bestandsinfo, hier kies je bij "sectie" voor EXIF, en je krijgt de info te zien
                  Om een logo op je foto te zetten, kan je het beste zelf een handeling maken, en die te laten lopen op de foto's die je ervan wilt voorzien.
                  Zo kan je bv een ganse map met foto's door enkele muisklikken met een logo voorzien. Dit doe je in PS met automatisch batch.
                  Interessante info Robke, alleen dat laatste lukt me nog steeds niet.
                  ik bedoel die handeling maken.
                  Kun (of wil) jij niet zo'n handeling naar mij e-mailen zodat ik zelf de tekst en het lettertype kan veranderen.
                  En hoe krijg ik er zo'n C met een rondje erom.
                  BVD groeten Sambal.
                  ps. je mag het sturen als ATN-bestand
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Jah !!!, zo 1 wil ik ook wel !!!

                    Comment


                    • #11
                      ik weet niet of je zo'n handeling kan aanpassen.
                      Zelf één maken is net zo snel gedaan.

                      Open eerst een foto.
                      Daarna ga je naar je palet van handelingen en klikt op op "nieuwe handeling maken". Dit is het tweede icoontje van rechts onderaan in het handelingenpalet. Geef in het volgende venster de naam van de handeling op, en kies onder welke set deze moet komen. Als je wil kan je ook eerst een nieuwe set maken. Dan moet je eerst het derde icoontje van rechts nemen. Zodra je een naam hebt gegeven voor de handeling en op "OK" klikt, is het opnemen van de nieuwe handeling al begonnen.
                      Nu ga je alles met je foto doen wat je zou willen dat moet gebeuren met alle foto's (bv, logo, resize, unsharp mask, enz...)
                      We gaan in dit voorbeeld een naam toevoegen en het copyright teken.
                      Tik je naam in, kies het juiste lettertype, grootte, kleur en zet dit op de juiste plaats.

                      Dan is het de beurt aan het copyright-teken.
                      Kies in je gereedschapskist het icoontje voor "aangepaste vormen", ofdruk op "U". Boven in de "optiebalk" staat er rechts van "vorm" een pulldown menu. Doe deze open en kies hier het copyright-teken.
                      Zet het teken op de gewenste plaats, en voeg de laag met je naam en de laag met het copyright-teken samen.
                      Als je wil kan je er nog een schaduw aan toevoegen. Dit doe je door in het lagenpalet te klikken op het eerste icoontje van links. Hier heb je een grote keuze aan instellingen. Kies wat je wil en bevestig je keuze door op "OK" te klikken.
                      Druk nu in je handelingenpalet op te "stop"-toets, dit is het eerste icoontje van links.
                      De handeling is klaar.

                      Je kan het copyright-teken ook verkrijgen door de "ALT"-toets ingedrukt te houden, en dan op 0169 te drukken. Daarna laat je de "ALT"-toets los. Dus gewoon wanneer je je naam intikt, ook zoals net uitgelegd het copyright-teken zetten. Maar bij sommige lettertypes werkt dit niet.

                      Ziezo, hopelijk was dit een beetje duidelijk.
                      Anders zal ik het wel horen.
                      mvg,
                      Geronimo
                      www.geronimosite.net

                      Comment


                      • #12
                        Nu gaan we een automatische batch op verschillende foto's toepassen.
                        In PS ga je naar
                        bestand->automatisch->batch
                        In het volgende venster kies je de juiste set en de juiste handeling.
                        Ook de bron en doel moet je ingeven.
                        Klik vervolgens op "OK" en de gekozen handeling wordt toegepast op alle foto's in de "bron"-map en weggeschreven in de "doel"-map.
                        Je kan bij "bron" natuurlijk ook kiezen voor "geopende bestanden", tenminste als er bestanden geopend zijn in PS.
                        Zo, nu zou het toch moeten lukken.
                        Succes
                        mvg,
                        Geronimo
                        www.geronimosite.net

                        Comment


                        • #13
                          Ga er direct morgen mee experimenteren, dank voor de duidelijke uitleg alvast !!!

                          Comment


                          • #14
                            Graag gedaan
                            mvg,
                            Geronimo
                            www.geronimosite.net

                            Comment


                            • #15
                              Allemaal gelukt Robke, heel duidelijk uitgelegd.
                              Even bijvermelden voor de mensen die dit niet weten, als het niet lukt met het ©-teken moet je de nummerieke toetsen gebruiken rechts op je toetsenbord, dan wat Robke zei Alt-0169.
                              Wat me ook opviel was dat, als je automatische batch gebruikt moet je wel zorgen dat je foto's hetzelfde formaat hebben anders kijg je grote en kleine letters.
                              Als op zo'n manier zoals Robke iets uitlegt altijd iets uitgelegd word (ook door anderen bedoel ik) krijgen we steeds meer kundige BD leden die het steeds beter gaan snappen en meer plezier krijgen in fotobewerken.

                              Groeten Sambal
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                              Comment

                              Working...
                              X