Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

    Graag zou ik mijn overleden monitor een Samsung 215TW (PVA-panel) willen vervangen, die me toch enkele jaren plezier heeft gegeven

    Zelf doe ik veel aan fotobewerking, internet en office en wil graag een maatje groter hebben, dus een 24”.

    De monitors die ik vooral in gedachten heb zijn de volgende met een IPS-panel:
    Philips 240PW9ES = +/- 472 Euro
    HP LP2475W = +/- 545 Euro

    Ik werk vooral met sRGB-profielen en vroeg mij af of ik deze monitoren met een wide-gamut, net zo goed kan gebruiken als mijn vorig scherm met een PVA-panel.

    Ook wilde ik graag mijn nieuwe monitor kalibreren en op welke manier en met welk toestel kan ik dit het goedkoopste?
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

    Omdat mijn prachtige monitor Samsung 215TW met PVA-panel stuks was.
    Heb ik intussen deze (HP LP2475w) al besteld en hoop de monitor snel te mogen ontvangen

    Iemand die me hier wat basis tips wil geven, om op een eenvoudige en goedkope manier een monitor te kalibreren

    Ook wil ik graag weten of ik de HP LP2475w ook op sRGB kan kalibreren
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

    Comment


    • #3
      Re: Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

      Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
      O
      Iemand die me hier wat basis tips wil geven, om op een eenvoudige en goedkope manier een monitor te kalibreren

      Comment


      • #4
        Re: Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

        Lees zeker een keer door deze tread:
        Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


        En ook via de zoekknop ga je redelijk wat kunnen vinden ivm. calibratie,
        met name dat je dat best met een hardware device kan zoeken, zo zijn er meerdere,
        en je kan het anders veel slechter en onnauwkeurig doen door software te gebruiken en/of door prints te vergelijken met wat je ziet op het scherm.
        Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          Re: Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

          Omdat ik voorheen jammer genoeg, nog nooit mijn monitor heb gekalibreerd.
          Wil ik dit nu graag wel doen, alleen vraag ik mij af of goedkopere tools, zoals de Datacolor Spyder 3 Express ook voldoen.
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

            Nadeel van de goedkopere calibratiesetjes is dat je instellingsmogelijkheden veel beperkter zijn.

            Ik ben zelf begonnen met een Spyder2Express. Sinds een tijdje heb ik er de software van de Spyder2Pro bij (er was destijds een upgrade-mogelijkheid aangezien de hardware identiek was) en dat werkt toch een héél stuk mooier. De RGB kleuren zijn veel nauwkeuriger bij te regelen, zelf je kleurtemperatuur bepalen (ik heb nu bijv. mijn monitoren gecalibreerd op 5500K ipv de 6500K die Express standaard hanteerde) etc, etc. Kortkom, de duurdere versies zijn hun geld meer dan waard ten opzichte van de goedkoopste versies.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Monitor is stuk: Dringend op zoek naar nieuwe monitor!!!!

              Iets dat prijs/kwaliteit is aan te raden

              Deze materie is nieuw voor mij en wil bij een aankoop dan later ook geen spijt hebben.

              De bedoeling is dat ik mijn monitor, die wordt nu dus de HP LP2475w wil kalibreren op de setting wide gamut en sRGB, alsook mijn laptop.

              Ook maak ik af en toe wel zelf een afdruk hier thuis, maar laat meestal mijn foto's afdrukken door een labo.
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment

              Working...
              X