Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

    Hallo allen,
    Mijn moeder neemt foto's met haar digitale camera die wel 4 of 5 MB groot kunnen zijn.
    Nu wilt ze sommige foto's in bijlage bij een e-mail verzenden naar kennissen.
    De maximale grootte van een e-mail is bij Belgacom beperkt tot 15 MB.
    Om zoveel mogelijk foto's in één e-mail te versturen, heb ik het programma Light Image Resizer bij haar geïnstalleerd om eerst de te versturen foto's te verkleinen.
    Nu is mijn vraag : wat is de minimale resolutie voor een foto die op 10 x 15 cm formaat afgedrukt moet worden ?
    Light Image Resizer geeft de volgende mogelijkheden voor de gewenste resolutie :
    320*200
    640*480
    800*600
    1024*768
    1280*768
    1600*1200
    Welke resolutie zou ik moeten kiezen opdat de foto nog in goede kwaliteit kan afgeprint worden op 10 x 15 cm formaat ?
    Geert1964

  • #2
    Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

    ik denk dat je er met 1600*1200 wel ongeveer komt
    de kleinere maten zijn meer voor websites bedoeld.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

      Als je lengte/breedte verhouding 2:3 is, moet je pixel verhouding dat ook zijn anders krijg dikke of dunne koppen. Ik heb er 4 gecontroleerd en die waren anders.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

        Je kunt ze natuurlijk over sturen via dropbox.
        Gewoon een map delen en klaar is kees.
        Kan je misschien net een iets hogere resolutie nemen voor een goed resultaat.

        Ruud
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

        Comment


        • #5
          Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          ik denk dat je er met 1600*1200 wel ongeveer komt
          Hoe kan je met een 4:3(1600x1200) verhouding een 3:2(15x10) afbeelding goed weergeven?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

            Ik reduceer familiefotos ed op 600x900 (ook het maximum op BD) en ik heb nog niemand horen klagen.
            Je kan altijd nog de volledige resolutie bezorgen voor een groot formaat.

            Comment


            • #7
              Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

              Nu ik heb al verscheidenen keren dit probleem gelezen. En ik versta dit niet, ik heb juist nog eens een test gedaan met portret van 7.1 MB 5335x3543 in NX2 de uitvoergrote aangepast naar 10x15 . Er veranderd niets aan het beeld en de grote is 1.41 Mb geworden met 1778x1181.De Dp/cm of dp/i blijft staan zoals in de grote.Ik krijg wel de vervorming als ik alleen de Beeldgrote verander. Maar met de UITVOERGROTE gebeurd er niets met het beeld, visueel.
              Kan dit dan niet in andere software?
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                Bij de meeste afdrukcentrales kan je wel ergens terugvinden welke minimale resolutie er nodig is voor een afdruk op bepaalde afmetingen.

                Bij Pixum geven ze op dat er voor een 10x15 minstens 600pixels nodig zijn langs de korte zijde, dat komt dus overeen met 600x900 pixels.
                Ik heb er ooit ook laten afdrukken van foto's die geresized waren op "BD-formaat", en die zagen er prima uit.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                  Zoals in post #7 aangegeven is de resolutie voor 10x15cm @ 300PPI (aanbevolen resolutie voor hoogste aannemelijke afdrukkwaliteit) gelijk aan 1778x1181 dit geeft een theoretisch jpg bestand van max. 2,088MB. Afhankelijk van de compressiefactor kan je van de grootte van dit bestand nog wat "af" krijgen .. (mits inlevering van wat, meestal niet zichtbare, kwaliteit)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                    Hallo allen,
                    Bedankt voor jullie reacties, maar ze zijn soms tegenstrijdig.
                    Eén iemand zegt dat een resolutie van 1600*1200 zal volstaan, maar dat is dan weer een 4 op 3 formaat, terwijl het een 2 op 3 formaat moet zijn.
                    Maar het programmaatje dat ik gebruik (Light Picture Resizer) kent geen 2 op 3 formaten.
                    Kan iemand mij een handig (dat je kan bereiken via de rechter muisknop) programmaatje aanbevelen ?
                    Dank.
                    Geert1964

                    Comment


                    • #11
                      Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                      Belangrijke vraag: Welke verhouding hebben de beelden op de camera van je moeder? Bij een compactcamera is de verhouding (meestal) 4:3, bij een reflex camera 3:2.
                      Uit het vervolg van jouw eerste bericht leid ik af dat het waarschijnlijk 4:3 is.

                      Als de verhouding van het beeld 4:3 is dan moet je met dat beeld iets doen om het te kunnen afdrukken in een verhouding 3:2 zodanig dat de foto volledig gevuld is, d.w.z. zonder witte randen.

                      Veel fotografen zullen op hun computer zelf een uitsnede maken die de verhouding 3:2 heeft.

                      Anderen zullen hun foto laten afdrukken "in formaat 10" zoals meerdere labo's dat noemen. Hiermee wordt bedoeld dat de kleine afmeting van de afdruk 10cm is en de grote afmeting wordt aangepast: 15cm voor een beeld dat aangeleverd wordt in 3:2 formaat, 13.3cm voor een beeld dat aangeleverd wordt in 4:3 formaat.

                      Sommige labo's geven nog de mogelijkheid beelden in 4:3 verhouding af te drukken op formaat 10x15 met witte randen evenwijdig met de korte zijden.

                      Wat de resolutie betreft: om gemakkelijk te rekenen is 100 pixels per cm zeker goed (correspondeert met 250 pixels per inch), al weet ik dat het voor sommige labo's nog minder mag zijn: er bestaat goede software om de resolutie een beetje op te drijven en meestal merkt men daar niets van op de afdruk.
                      home page: http://cage.ugent.be/~hs
                      reisblog: http://herser.wordpress.com
                      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                      Comment


                      • #12
                        Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                        Dag Herman, een verhelderend antwoord !
                        De compactcamera van mijn moeder maakt foto's op 4 op 3 formaat, bijvoorbeeld 3648 x 2736 pixels, met een resolutie van (zowel verticaal als horizontaal) 180 dpi.
                        Bij het afdrukken van deze foto's in het Kruidvat op 10 x 15 cm is er geen vervorming of witrand te zien.
                        Het zijn deze foto's die ik wil verminderen in MB.
                        Is verkleinen naar 1600 x 1200 dan toch goed met Light Picture Resizer ?
                        Of een ander programma ?
                        Geert1964

                        Comment


                        • #13
                          Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                          Voor je foto's naar een labo te sturen 1200/1600 moet voldoen.

                          Als je Photoshop heb kan je bij "Russel Brown" een gratis script opladen, waarmee je je foto's op het juiste formaat (in cm) kan zetten, met het juiste kleur profiel voor labo's, nl SRGB. http://russellbrown.com/tips_tech.html

                          Je kan de foto's op groot formaat (bv 10 x15 cm aan 300 dpi) naar je vrienden of familie gratis doorsturen via wetransfer.com
                          Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Geert1964 Bekijk bericht
                            Dag Herman, een verhelderend antwoord !
                            De compactcamera van mijn moeder maakt foto's op 4 op 3 formaat, bijvoorbeeld 3648 x 2736 pixels, met een resolutie van (zowel verticaal als horizontaal) 180 dpi.
                            Bij het afdrukken van deze foto's in het Kruidvat op 10 x 15 cm is er geen vervorming of witrand te zien.
                            Het zijn deze foto's die ik wil verminderen in MB.
                            Is verkleinen naar 1600 x 1200 dan toch goed met Light Picture Resizer ?
                            Of een ander programma ?
                            Geert1964
                            Resolutie van een beeld heeft niets te maken met dpi, enkel de pixelafmetingen zijn belangrijk.
                            Het is wiskundig onmogelijk beelden met een verhouding 4:3 volledig en onvervormd af te drukken in een verhouding 3:2. Geen vervorming en geen witte randen -> afsnijden boven en/of onderaan. Voor een afdruk 15x10cm betekent dit in totaal voor bovenaan en onderaan samen 1,25cm, want 15x11,25 heeft de verhouding 4:3.
                            Vergelijk de afdrukken eens goed met de voorstelling op je PC.
                            home page: http://cage.ugent.be/~hs
                            reisblog: http://herser.wordpress.com
                            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                            Comment


                            • #15
                              Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                              Wettransfer kun je tot 2Gb opsturen, poepsimpel

                              Comment

                              Working...
                              X