Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

    Oorspronkelijk geplaatst door minipolis Bekijk bericht
    Wettransfer kun je tot 2Gb opsturen, poepsimpel
    Het is wetransfer.com
    en inderdaad : simpeler kan het niet.
    Je bestanden op je harde schijf selecteren die je wilt doorsturen, je eigen e-mail adres invoeren (afzender), de geadresseerden invoeren en klaar is kees. De gadresseerden krijgen een mailtje met een link waar ze de bestanden kunnen downloaden ( zit wel in een zip-bestand). Je krijgt zelfs een mailtje wie en wanneer de bestanden heeft opgehaald.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #17
      Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
      Resolutie van een beeld heeft niets te maken met dpi, enkel de pixelafmetingen zijn belangrijk.
      snip
      Sorry, maar in dit geval zijn de PPI van zijn formaat WEL belangrijk (het gaat nl over het afdrukken!) ... reken het maar na .. een 10x15 cm@100 PPI of dezelfde maat @200-300PPI geeft dezelfde foto maar met een ander aan te leveren pixelformaat!!!

      Comment


      • #18
        Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Sorry, maar in dit geval zijn de PPI van zijn formaat WEL belangrijk (het gaat nl over het afdrukken!) ... reken het maar na .. een 10x15 cm@100 PPI of dezelfde maat @200-300PPI geeft dezelfde foto maar met een ander aan te leveren pixelformaat!!!
        Natuurlijk speelt het aantal ppi een rol voor het afdrukken, maar de originele vraagsteller wenst uiteindelijk afdrukken op 15x10cm bij een fotolabo. Hun standaard afdruktoestellen zijn ingesteld op een vaste ppi, ongeveer 250. Als zij bestanden aangeleverd krijgen met te kleine pixelafmetingen, dan vergroten zij die softwarematig tot de gewenste pixelafmetingen en binnen zekeren grenzen is dat kwalitatief nog heel goed mogelijk, vandaar de soms tamelijk lage pixelafmetingen die zij nog aanvaardbaar vinden. Omgekeerd: als de pixelafmetingen te groot zijn reduceren zij die ook! Hun software is wel goed genoeg om geen zichtbaar kwaliteitsverlies te hebben.
        Je hebt bij de fotolabo's geen vat op het aantal dpi waarmee zij afdrukken!
        Vandaar dat het voor gebruikers die in een labo afdrukken wensen gemakkelijk rekenen is met 100 pixels per cm, zoals ik eerder schreef.

        Het verhaal wordt meer uitgebreid indien men gaat afdrukken met een printer waarvoor men het aantal dpi zelf kan instellen...

        Het belangrijkste probleem bij de originele vraagsteller was eigenlijk beelden die de verhouding 4:3 hebben af te drukken in een verhouding 3:2, concreet 15x10cm.
        home page: http://cage.ugent.be/~hs
        reisblog: http://herser.wordpress.com
        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

        Comment


        • #19
          Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

          Een tijdje geleden had ik een foto aangeleverd om af te drukken bij een digitale drukker, en hij zei dat het bestand niet goed was omdat die aangaf dat die een DPI van 72 had. (Standaard DPI waarde voor een afbeelding op een scherm.) Ik moest toen wel even lachen, maar heb gewoon gezwegen en thuis gewoon de DPI veranderd in 300. En blij dat die kerel was. Nu was de eigenlijke resolutie van de foto niet veranderd en was het in feite zelfs groter dan 300 DPI.

          Maar in het geval van deze digital afdruk studio, zou ik dus eigenlijk een file moeten aanleveren van 1200x1800 pixels voor een afdruk van 10x15cm.

          Dit is trouwens allemaal heel simpel uit te rekenen. In werkelijkheid is het eigenlijk een afdruk van 10,16x15,24cm, wat overeenkomt met het formaat van 4x6 inch, wat nogal een standaard waarde is voor fotografie papier.

          Dus 4*300=1200 en 6*300=1800. En zo simpel is het. (Maar 200 DPI geeft trouwens ook nog altijd redelijke kwaliteit. Dus 800x1200 is ook nog aanvaardbaar.)

          Trouwens, de meeste digitale studios gebruiken rollen papier van 15cm breed. Hierdoor kun je foto's laten afdrukken die ook het formaat 4:3 ondersteunen. De foto's worden dan gewoon gesneden op het 4:3 formaat.

          Doe je alles thuis, met bijvoorbeeld een Canon printer. Dan zul je in je programma toch een crop moeten maken van 3:2. Als je het zelf doet, dan kun je ook zelf bepalen welke pixels je niet wenst af te drukken. Ik doe dit trouwens met al mijn foto's in lightroom, omdat de originele foto's die uit een digitale camera komen niet helemaal het formaat van 3:2 volgen. Dus door het zelf al even juist te knippen kan ik vermijden dat ik op onaangename resultaten stoot na het afdrukken, maar dan moet het onderwerp eigenlijk wel heel krap op de foto staan.

          De DPI waarde die vermeld staat in de file, heeft dus helemaal geen nut. Geen enkele printer maakt daarvan gebruik. Enkel de echte resolutie van een bestand bepaald welke DPI er op het blad komt.

          Dezelfde foto die wordt afgedrukt op 8x12inch, of 20x30cm zoals wij zeggen, zal sowieso een lagere DPI hebben. Want voor dit formaat heb je eigenlijk een resolutie van 2400x3600 nodig. (Yep, het dubbele van de 10x15cm, wat ook heel logisch is natuurlijk.)

          Trouwens, ik dacht mij zelf iets te herinneren dat alhoewel de meeste nog altijd van DPI (dots per inch) spreken, het eigenlijk PPI (pixels per inch) moet zijn als het gaat om afdrukken.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

          Comment


          • #20
            Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
            snip
            Dezelfde foto die wordt afgedrukt op 8x12inch, of 20x30cm zoals wij zeggen, zal sowieso een lagere DPI hebben. Want voor dit formaat heb je eigenlijk een resolutie van 2400x3600 nodig. (Yep, het dubbele van de 10x15cm, wat ook heel logisch is natuurlijk.)

            Trouwens, ik dacht mij zelf iets te herinneren dat alhoewel de meeste nog altijd van DPI (dots per inch) spreken, het eigenlijk PPI (pixels per inch) moet zijn als het gaat om afdrukken.
            Het ganse PPI verhaal is hier al, ad nauseam, n-tig keer gepasseerd maar het blijft nooit in het geheugen kleven, vandaar schijnbaar de eeuwige recyclage ...
            .. enne .. even neten vangen "zoals jullie zeggen" ... "verdubbeling" van resolutie 10x15cm naar 2400x3600???? de klassiek fout, de resolutie is 4x zo groot ...

            Comment


            • #21
              Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              .. enne .. even neten vangen "zoals jullie zeggen" ... "verdubbeling" van resolutie 10x15cm naar 2400x3600???? de klassiek fout, de resolutie is 4x zo groot ...
              Yep, de inhoud is inderdaad 4X zo groot. Ik refereerde eigenlijk op de waarde van de x en y as die verdubbeld in waarde, daar we het over resolutie hadden en niet over de grote van het bestand of het totaal aantal pixels (inhoud).
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • #22
                Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                Beste Herman,
                Inderdaad, er ontstaat geen vervorming van de foto's wanneer afgedrukt in 't Kruidvat.
                Dus moet er boven en onder iets wegvallen. Ik heb mijn moeder gezegd dat ze de afdruk eens moet vergelijken met de foto op PC. (Het resultaat weet ik nog niet.)
                Maar je hebt gelijk.
                Als ik de foto op mijn eigen printer wil afdrukken, kan ik kiezen tussen ofwel witranden links en rechts, ofwel is er bovenaan een stuk weggevallen.
                Dat zie ik op het printvoorbeeld.
                Bedankt allen voor jullie reacties.
                Er is me veel duidelijk geworden.
                Vooral dat ik me niets moet aantrekken dat de foto genomen is in verhouding 3 op 4.
                Gewoon afdrukken (thuis of bij Kruidvat) en dat er dan wat wegvalt bovenaan, is zo erg niet.
                Dus de bestandsgrootte (dat was mijn oorspronkelijke vraag) mag ik ook verkleinen, tot ongeveer 1200 x 1600.
                Groetjes,
                Geert1964

                Comment


                • #23
                  Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                  Een tijdje geleden had ik een foto aangeleverd om af te drukken bij een digitale drukker, en hij zei dat het bestand niet goed was omdat die aangaf dat die een DPI van 72 had. (Standaard DPI waarde voor een afbeelding op een scherm.) Ik moest toen wel even lachen, maar heb gewoon gezwegen en thuis gewoon de DPI veranderd in 300. En blij dat die kerel was. Nu was de eigenlijke resolutie van de foto niet veranderd en was het in feite zelfs groter dan 300 DPI.
                  Het is onvergeeflijk dat een "digitale drukker" zo onwetend is!
                  Over afdrukken met een eigen printer laat ik mij niet uit omdat ik het nooit doe voor foto's en er teveel verschillende mogelijkheden zijn.
                  Wat de breedte van de papierrollen in de fotolabo's betreft denk ik dat voor de standaardfoto's die men doorgaans 10x15cm noemt de breedte van de rollen 4 inch is (dus ongeveer 10cm). Het is de andere (langere) afmeting die dan aangepast wordt volgens de verhouding van de aangeleverde beelden: 6 inch of ongeveer 15cm in 2:3 verhouding en 16/3 inch of ongeveer 13.33cm in 3:4 verhouding. In sommige labo's mag de langste afmeting zelfs groter worden dan 15cm.
                  Deze manier van werken met variabele langste afmetingen bespaart de fotolabo's veel papier (dus centen) en de klant hoeft zich niets aan te trekken van afbeeldingsverhoudingen.
                  Zorg er wel steeds voor dat er geen erg belangrijke elementen te dicht bij de randen staan, want afsnijden gebeurt er met de automatisch ingestelde toestellen toch, maar dat was vroeger bij de analoge fotografie ook het geval.
                  Voor secuurder werk: handmatig laten afdrukken wat voor vakantiekiekjes enz... voor kleine afmetingen meestal overbodig en duur is.
                  home page: http://cage.ugent.be/~hs
                  reisblog: http://herser.wordpress.com
                  foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                  Comment


                  • #24
                    Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                    Waarom uw foto's verkleinen, je kan toch uw foto's in een zip map steken zo kan je er meer dan genoeg versturen via mail, en moet ge niet verkleinen.
                    Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

                    Comment


                    • #25
                      Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door montana Bekijk bericht
                      Waarom uw foto's verkleinen, je kan toch uw foto's in een zip map steken zo kan je er meer dan genoeg versturen via mail, en moet ge niet verkleinen.
                      Denk eraan dat een jpg reeds een gecomprimeerd bestand is (zoals ook een pdf, bijvoorbeeld, of een mp3) en dat zippen dus weinig tot niets uithaalt, tenzij dat zippen je foto's "bundelt" tot één bestand.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                        tip1: stel de camera van je moeder in op beelden van max 3Megapixel, hiermee bespaar je ruimte op geheugenkaarten, harde schijven ..de kans dat ze foto's groter dan A4 zal adrukken is wellicht zeer klein.
                        tip2: op een windows pc kan ik het gratis programma irfanview aanbevelen, hiermee kan je in 1 handeling razendsnel een hele reeks foto's de juiste afmetingen geven en zelfs tegelijk een andere naam geven. Afmetingen in cm, inch of pixels etc.. en met opgave gewenste resolutie in ppi, dpi wat je maar wil of in dit geval het fotolabo wil. Je kan bij deze bewerking het resultaat in een andere folder plaatsen en de originelen behouden , je weet maar nooit dat je een foute instelling gebruikte of later nog een andere conversie wil doen. Irfanview: http://www.irfanview.com/ , ook in het nederlands en voor vele doeleinden bruikbaar. Niet voor MAC enkel Windows.
                        tip3: wil je een reeks foto's per e-mail verzenden en zijn ze enkel bedoeld voor bekijken op een monitor kan je ze natuurlijk nog behoorlijk kleiner maken: een computerscherm heeft meestal 96 dpi resolutie tegenover de 300dpi voor afdrukken die een fotolab soms vraagt.
                        tip4: kies voor een account bij google en gebruik het fotobeheer pakket picasa van google. Je kan hiermee heel eenvoudig foto's online in private albums plaatsen waarbij google je via eenvoudige vragen begeleidt en de foto's zelf zal verkleinen. Je kan dan een aantal e-mail adressen opgeven en die mensen worden dan via e-mail uitgenodigd met een link naar dat specifiek album. Ideaal om na een familiefeest iedereen de foto's te tonen. Google geeft ondertussen 10GB online opslagruimte. En helemaal gratis. Heb je meteen ook een online backup voor dierbare foto's.
                        Roger

                        Comment


                        • #27
                          Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                          tip3: ad nauseam ... computerschermen hebben GEEN PPI ... hebben ze trouwens nooit gehad ..

                          Comment


                          • #28
                            Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                            filetransfers tools gebruiken ipv mail. Wetransfer, yousendit, sharefile,... niks zo onhandig dan foto's als bijlage versturen
                            “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

                            Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Minimum resolutie voor 10x15 foto ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
                              Wat de breedte van de papierrollen in de fotolabo's betreft denk ik dat voor de standaardfoto's die men doorgaans 10x15cm noemt de breedte van de rollen 4 inch is (dus ongeveer 10cm). Het is de andere (langere) afmeting die dan aangepast wordt volgens de verhouding van de aangeleverde beelden: 6 inch of ongeveer 15cm in 2:3 verhouding en 16/3 inch of ongeveer 13.33cm in 3:4 verhouding. In sommige labo's mag de langste afmeting zelfs groter worden dan 15cm.
                              Klopt, het zijn rollen van 10cm breed en niet 15 zoals ik zei. Even een brain fart gehad.
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment

                              Working...
                              X