Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom wit-ballans vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lightroom wit-ballans vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
    ik zeg niet dat lightroom dat nu kan, maar "wiskundig / programmatorisch" klopt mijn veronderstelling toch of niet?
    Wiskundig/programmatorisch klopt je veronderstelling dus niet : die pipet houdt het enkel op neutraal grijs. Een grijskaart is weldegelijk grijs .
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #17
      Re: Lightroom wit-ballans vraagje

      zucht

      laat maar ...
      500px

      Comment


      • #18
        Re: Lightroom wit-ballans vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
        zucht

        laat maar ...
        Kan je dan eens uitleggen hoe je dat algoritme zou moeten laten werken enkel op rood bv. Want ik zie het niet... Op grijs is het redelijk makkelijk, maar op 1 van die RGB kleuren ???
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #19
          Re: Lightroom wit-ballans vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
          zucht

          laat maar ...
          Nee. Ook van mij nog een poging.

          Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
          als jij weet dat dat rood wat op die neutrale kaart staat ook op je foto staat,
          en je hebt geen grijs in de foto, dan moet het toch mogelijk zijn om dus te meten op dat rood
          ipv op grijs en de aanpassing die nodig is om je gemeten rood dat neutraal rood te maken doorrekenen
          op de rest van je beeld, net zoals dat met grijs gebeurt?
          Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
          Net alsof je alleen maar een algoritme kan maken dat jouw gekozen grijs tot neutraal grijs maakt en niet bv een rood tot neutraal rood zou kunnen maken
          Er bestaat niet zoiets als neutraal rood. Neutraal wil hier zeggen: even grote waarden rood, groen en blauw. Zoals hierboven al uitgelegd bijv. 100(R).100(G).100(B). Iets wat een rode kleur heeft heeft per definitie een hogere waarde voor R dan voor G en B en is dus nooit neutraal. Alleen zuivere grijstinten (incl. zwart en wit) zijn neutraal.

          Comment


          • #20
            Re: Lightroom wit-ballans vraagje

            Grijskaart werkt op basis van reflectie (18% grijs). Je kan dat zien als 'helderheid'.

            Maar wat is neutraal of puur rood? Daar is ook blauw en groen bij betrokken, helderheid...

            Het meest 'pure' (gesatureerde) rood dat je kan krijgen is afhankelijk van de kleurruimte.

            Een goed ijking van de witbalans met behulp van een grijskaart zorgt automatisch voor 'correcte' andere kleuren. Maar wat is correct?

            Comment


            • #21
              Re: Lightroom wit-ballans vraagje

              naar je hebt toch ook gewoon neutrale kleuren nee?
              zoals op die kaart wat ik toonde? of zoals gebruikt worden in het (geupdate) zone-systeem van Adams?

              daar meet je bv toch ook op de lucht omdat die "neutraal blauw" is (zone 5)?

              ik dacht dus dat als je weet wat neutraal blauw is en je meet iets blauw dat volgens jou neutraal blauw moet zijn, dat je dus dezelfde bewerking kan doorvoeren op de rest van de afbeelding, net zoals je met grijs zou doen...

              maar waarschijnlijk sla ik dus twee dingen door mekaar en is neutral blauw zoals in het zone systeem niet neutraal als in het witballans systeem ...

              mijn excuses als dat het geval is

              maar dan nog:
              stel je weet hoe blauw de lucht is toch meestal nee? of welk blauw dat moet zijn toch alleszins..

              -> als men zou willen zou men het zo kunnen maken dat dus de kleuren kunnen aanpassen door dat blauw te meten, dat juist te zetten op welk blauw het zou moeten zijn en de betreffende veranderingen ook doorvoeren op de rest van de afbeelding
              500px

              Comment


              • #22
                Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                Neutraal rood, neutraal blauw? Wat is jouw definitie van neutraal dan hier? Je bedoelt misschien 'neutraal' in helderheid?

                De bedoeling van zo'n kaart is die mee te nemen in het beeld dat je maakt. Omdat bekend is welke rgb-waarde elk vierkantje heeft (op de kaart) en dus zou moeten hebben (op de foto) kun je in Photoshop achteraf net zo lang tweaken tot je de meeste kleuren zo juist mogelijk hebt. Maar als je je beperkt tot het neutraal maken van de grijze vlakken dan zit je in elk geval al redelijk goed met je witbalans.

                Comment


                • #23
                  Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                  daar meet je bv toch ook op de lucht omdat die "neutraal blauw" is (zone 5)?
                  Neen! Zone V heeft niets met neutraal blauw te maken, maar met helderheid (kleuronafhankelijk). Als je zones gaat toekennen zet je je beeld denkbeeldig om in grijswaarden, waarin enkel helderheid een rol speelt.

                  of zoals gebruikt worden in het (geupdate) zone-systeem van Adams?
                  Dat systeem is eigenlijk nooit geüpdatet, dat werkt nog even goed als 50 jaar geleden. De toekenning van zones blijft onveranderd. Alleen houd je nu rekening met het dynamisch bereik van de sensor en de mogelijkheden om het zwart en het wit nog 'op te halen' (in plaats van dynamisch bereik op fillm en langer/korter ontwikkelen).

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                    naar je hebt toch ook gewoon neutrale kleuren nee?
                    zoals op die kaart wat ik toonde? of zoals gebruikt worden in het (geupdate) zone-systeem van Adams?

                    daar meet je bv toch ook op de lucht omdat die "neutraal blauw" is (zone 5)?

                    ik dacht dus dat als je weet wat neutraal blauw is en je meet iets blauw dat volgens jou neutraal blauw moet zijn, dat je dus dezelfde bewerking kan doorvoeren op de rest van de afbeelding, net zoals je met grijs zou doen...

                    maar waarschijnlijk sla ik dus twee dingen door mekaar en is neutral blauw zoals in het zone systeem niet neutraal als in het witballans systeem ...

                    mijn excuses als dat het geval is

                    maar dan nog:
                    stel je weet hoe blauw de lucht is toch meestal nee? of welk blauw dat moet zijn toch alleszins..

                    -> als men zou willen zou men het zo kunnen maken dat dus de kleuren kunnen aanpassen door dat blauw te meten, dat juist te zetten op welk blauw het zou moeten zijn en de betreffende veranderingen ook doorvoeren op de rest van de afbeelding
                    grijs heeft zoals hier eerder al een paar maal aangehaald de eigenschap dat de 3 kleur kanalen dezelfde waarde hebben, op die basis is het vrij eenvoudig de WB te corrigeren.

                    zone systeem heeft te maken met belichting en contrast is origineel ontwikkelt voor ZW (grijstinten) alhoewel ook bruikbaar voor kleur, maar heeft niets te maken met WB.
                    Met WB bepaal je de verhouding van de RGB-waardes onderling of beter gezegd de kleur(verhouding rood toz van groen, groen toz van blauw ..) met zone systeem bepaal je de waardes van RGB dus de intensiteit.

                    op een kleurkaart vindt je verschillende kleuren, sommige fabrikanten geven voor elke kleur de overeenkomstige RGB waardes, in LR en ook in PS worden de RGB waardes getoond als je met je cursor of pipetje over het beeld beweegt. (zie voor LR juist onder het histogram)

                    Als je denkt dat bvb blauw van de lucht overeenkomt met blauw van een kleurkaart zou je de WB zodanig kunnen bijsturen dat de RGB waarden overeenkomen met het overeenkomende blauw op de kleurkaart. Maar dan is er nog een bijkomend probleem namelijk de intensiteit, kleuren wijzigen immers naarmate belichting wijzigt. En dit maakt het geheel vrij complex, daarbij komen zogenaamde pure kleuren zoals op kleurkaart zelden voor in een foto.

                    Deze methode kun je wel gebruiken als je ook een opname gemaakt hebt van de kleurkaart. ColorChecker passport werkt min of meer op deze manier maar dan wel geautomatiseerd.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                      ja dat dacht ik dus wel
                      beetje jammer wel, je zou verwachten dat je gewoon elke neutrale kleur zou kunnen "meten"
                      Een kleur is niet neutraal...met het pipetje moet je een plekje grijs zoeken tot,de drie RGB waarden dezelfde zijn bv: 76.1 74.5 68.7 werkt niet, krijg je foute witbalans. die RGB waarden moeten dus bv: zijn 76.0 75.9 76.1 dan zou het moeten lukken, hier zit maar 1/10 verschil in de drie waarde, in veel gevallen zal je hopeloos zoeken naar die drie dezelfde getallen.
                      Probeer dan de voorgestelde waarde, daglicht, bewolkt,flits of kunslicht, zie wat volgens uy de beste witbalans is en stel deze met de kleurtemperatuurschuif en de kleurschuif bij.
                      Trek de schuiven eens helemaal naar rechts zie je direkt wat er gebeurd, zo is het met alle schuiven in LR helemaal opentrekken naar links en naar rechts en je ziet wat een bepaalde instelling doet.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                        met het pipetje moet je een plekje grijs zoeken tot,de drie RGB waarden dezelfde zijn bv: 76.1 74.5 68.7 werkt niet, krijg je foute witbalans. die RGB waarden moeten dus bv: zijn 76.0 75.9 76.1 dan zou het moeten lukken, hier zit maar 1/10 verschil in de drie waarde, in veel gevallen zal je hopeloos zoeken naar die drie dezelfde getallen.
                        Natuurlijk moet je niet zoeken naar grijs waar de waarden hetzelfde zijn. Je moet zoeken naar iets waarvan je weet dat het in werkelijkheid grijs is en dan de rgb-waarden gelijk maken.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          ....
                          Grijs is een kleur waarvan de RGB-waardes gelijk zijn (dus bv. 100.100.100). Met de klassieke 8bit kleurenruimte van jpg kan je dus max. 256 grijswaardes hebben (zwart (0.0.0) en wit (255.255.255) dus inclusief).

                          .....
                          Even neten vangen ... "grijs" is geen kleur maar een "luminantie" ttz helderheidswaarde. gelukkig is het geen "kleur" ander kreeg je de witbalans nooit goed!

                          .. en ik herhaal n-tigste keer
                          Daarom is "18%" grijs ook de calibratiewaarde van de camera omdat het de 50% helderheidswaarde is ttz net midden tussen volledig zwart en volledig wit wat in Lba een waarde geeft voor L=50. In RGB zijn de waarden (afgerond, ander krijg ik weer smart@$$es over mij heen) 118/118/118 (... en, neen, NIET 128/128/128)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Even neten vangen ... "grijs" is geen kleur maar een "luminantie" ttz helderheidswaarde. gelukkig is het geen "kleur" ander kreeg je de witbalans nooit goed!

                            .. en ik herhaal n-tigste keer
                            Daarom is "18%" grijs ook de calibratiewaarde van de camera omdat het de 50% helderheidswaarde is ttz net midden tussen volledig zwart en volledig wit wat in Lba een waarde geeft voor L=50. In RGB zijn de waarden (afgerond, ander krijg ik weer smart@$$es over mij heen) 118/118/118 (... en, neen, NIET 128/128/128)
                            Kan je over discussiëren, hé : Onze ogen ervaren een kleur gewoon omdat een voorwerp bepaalde delen van het licht weerkaatst, en dat opgevangen wordt door onze ogen. Het is niet omdat die RGB waarden toevallig gelijk zijn, dat het plots geen kleur meer zou zijn... Net zoals 0 ook een getal is.
                            Voor Photoshop bv kan je grijswaarden enkel definiëren met de helderheidswaarde (omdat er voor de rest toch geen info in zit), maar ook een perfect grijze auto heeft een kleur . Alleen vind ik dat er van die soort veel te veel rondrijden in ons belgenlandje.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                              Bij mijn weten hebben we het hier niet over een filosofisch essay. In digitale fotografie (en waarschijnlijk in een aantal andere disciplines ook) is "grijs" GEEN kleur maar een luminantienivo ttz een "lichtintensiteit" ergens tussen volledig zwart en volledig wit en zonder kleurzweem ... dat "grijs" in onze samenleving een kleurconnotatie meekrijgt is leuk voor de kopers van "grijs" maar is hier totaal irrelevant ..

                              edit
                              Voor Photoshop bv kan je grijswaarden enkel definiëren met de helderheidswaarde...
                              zoals gezegd dus

                              Comment


                              • #30
                                Re: Lightroom wit-ballans vraagje

                                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                In digitale fotografie (en waarschijnlijk in een aantal andere disciplines ook) is "grijs" GEEN kleur maar een luminantienivo ttz een "lichtintensiteit" ergens tussen volledig zwart en volledig wit en zonder kleurzweem
                                Onzin. Het is heel gebruikelijk om in de digitale fotografie te praten over 24-bits kleur in de zin van
                                (2^8) x (2^8) x (2^8) = 256^3 = 16.777.216 mogelijke kleuren.

                                Ik heb nog nooit een site gezien of boek gelezen waar staat dat dat 16.776.960 mogelijke kleuren + 256 grijswaarden dan wel 16.776.960 mogelijke kleuren + 254 grijswaarden + zwart + wit zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X