Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom verwijdert camera preset (5D)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom verwijdert camera preset (5D)

    Hi,

    Meestal neem ik m'n foto's in standaard RAW formaat. Uitzonderlijk stel ik m'n camera eens in dat ie direct zwart-wit foto's opslaat (of toch RAW met zwart-wit omzetting).

    Bij het importeren van m'n foto's in Lightroom, komen de foto's ook zwart-wit als thumb te voorschijn, maar wanneer de grote versie gerenderd wordt, verschijnt die terug in kleur. Op zich geen probleem, de standaard z-w omzetting die de camera gebruikt is snel opnieuw uitgevoerd, maar ik vroeg me af of dit te omzeilen valt.

    Iemand hiermee ervaring?

    Dank bij voorbaat,
    Q.

    PS, 't gaat om een Canon EOS 5D
    Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

  • #2
    Re: Lightroom verwijdert camera preset (5D)

    Waarschijnlijk kan LR niet alle Canon sttings lezen, het is precies hetzelfde bij Nikon alleen NX2 geeft alle camerasettings weer en dan kun je ze daar uitzetten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom verwijdert camera preset (5D)

      Je ziet natuurlijk heel even de embedded JPG verschijnen. Indien je die echt wil behouden, bestaan er tools die deze uit de RAW kunnen halen, maar ik denk niet dat dat je bedoeling is. Een ander alternatief is RAW+JPG fotograferen, maar opnieuw is zal dat allicht niet aan je vraag beantwoorden.

      De specifieke settings leest Lightroom vooralsnog bij geen enkele camera. Misschien komt dat in de toekomst wel, maar ik betwijfel het. Om het te omzeilen kan je natuurlijk een eenmalige standaard-omzetting als preset bewaren en deze toepassen op alle beelden bij import. Dat werkt alleen als alle beelden bij die import dezelfde bewerking hebben natuurlijk. Je krijgt ze dan allemaal onmiddellijk als bvb ZW binnen in LR.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment

      Working...
      X