Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom + Nik Viveza + Nik Dfine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom + Nik Viveza + Nik Dfine

    Ik gebruik sinds een tijdje de NIK Software suite als aanvulling op Lightroom.
    Nik heeft het voordeel dat je kan werken met instelbare local adjustment points (ik vind dat fantastisch).
    De algemene instellingen van helderheid, verzadiging en contrast kan ik, naar keuze, in Lightroom of in Viveza doen. Verscherpen in Lightroom of Dfine.

    Weet iemand of ik de algemene instellingen beter in Lightroom in de Nik software doe?

  • #2
    Re: lightroom + Nik Viveza + Nik Dfine

    alles hangt een beetje van je eigen af.
    heb vroeger dfine gebruikt tot Lr3, maar vanaf LR3 vond ik de added value van dfine toz van Lr3 te laag om nog verder te gebruiken.

    Viveza gebruik ik nog vrij weinig zekers sinds LR4, LR biedt meer globale aanpassingsmogelijkheden en voor locale aanpassingen is het aanpassingspenseel ook verbetert toz van LR4, en vind ik persoonlijk in veel gevallen vlugger en nauwkeuriger werken dan met u-points

    silver effex zelfde verhaal als met viveza en ondrvind dat LR4 kwaliteit beter behoudt als je naar de uiterste gaat.

    als je iet of wat LR onder de knie hebt en in PS een beetje met lagen en maskers kunt werken vind ik persoonlijk dat je in de meeste gevallen met die combi vlugger tot betere resultaten komt dan met nik-software.
    ik weet ps is duur maar de light versie is dat niet en krijg je soms gratis bij aankoop van sommige toestellen zoals printers, scanners etc.

    Comment


    • #3
      Re: lightroom + Nik Viveza + Nik Dfine

      Nik software gebruik ik ook dikwijls, samen met Lightroom, ik vertrek altijd van de nodige aanpassingen in Lightroom, om dan pas naar de filters te gaan.
      Dus eerst exposure, highlights en shadows en verscherping en lenscorrectie etc. (van boven naar beneden).
      Voor Silver Pro zet ik wel niet om in zwart/wit dat is tenslotte de taak van de filter.
      Verscherpen doe ik wel in Lightroom, zeker LR4 is daar beter in dan de filters van NIK. SE Pro, Viveza en heel af en toe Color Efex is wat ik gebruik, de andere heb ik al gedeïnstalleerd.

      Comment


      • #4
        Re: lightroom + Nik Viveza + Nik Dfine

        Oei, klinkt een beetje als een niet erg nuttige investering.
        Anyway, PS krijg maar niet onder de knie, en NIK producten begrijp ik wel.

        Ik zal het verscherpen van Lightroom en DFine dan toch maar eens vergelijken.

        Comment


        • #5
          Re: lightroom + Nik Viveza + Nik Dfine

          kan wel nuttige investering zijn, hangt een beetje van je eigen af, persoonlijk, maar dat is heel persoonlijk, zou ik me dat niet meer aanschaffen.(heb me al 2 keer laten vangen met versie 1 en upgrade naar laatste versie)

          kun je beetje vergelijken met auto rijden met en zonder automatische versnelling, de ene gaat het ene beter vinden dan het andere en omgekeerd, is kwestie van smaak.

          als je persoonlijk beter overweg kunt met nik software dan met ps moet je nik software gebruiken daar is totaal niets mis mee, gewoon gebruiken wat je het beste licht.

          dfine is beter dan lr voor ruisonderdrukking maar de verschillen zijn te klein volgens mij om te investeren in dfine. met lr2 was dit anders, maar vanaf lr3 voor mij overbodig, heb dit nog niet vergeleken met lr4 maar ik denk dat er op dat punt weinig verschil is tussen lr4 en lr3.

          bvb filters van color effex pro kunnen heel nuttig zijn, maar ik heb die persoonlijk niet nodig, hangt van je type van fotografie af, voor sommige personen kan dat heel nuttig zijn.

          Comment


          • #6
            Re: lightroom + Nik Viveza + Nik Dfine

            Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
            Oei, klinkt een beetje als een niet erg nuttige investering.
            Anyway, PS krijg maar niet onder de knie, en NIK producten begrijp ik wel.

            Ik zal het verscherpen van Lightroom en DFine dan toch maar eens vergelijken.
            Verscherpen met DFine
            Die is er juist om ruis uit de foto te halen.
            Verscherpen kunt u doen met Sharpener Pro van Nik, maar ik bereik betere resultaten met de hoogdoorlaat filter in Ps.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment

            Working...
            X