Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

    Ik wil Adobe Lightroom cc gebruiken op twee pc’s.

    Ik ben benieuwd waar jullie de foto’s en catalogus opslaan.
    Alles dubbel op twee pc’s.
    Op een NAS lijkt het mij te traag werken.

    Hoe doen jullie dit?
    Alle advies welkom.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

    ik bewaar mijn foto's en catalogi op 1 externe harde schijf. Er wordt dan regelmatig een backup gemaakt.
    tegen de algemene stroom in maak ik wel afzonderlijke catalogi wanneer ik een groot aantal beelden heb na een behandeld thema. kleinere verzamelingen komen in de catalogus "varia"per jaar.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

      Eigenlijk is er maar 1 goede manier om lightroom classic op meerdere computers te gebruiken en dat is, met een externe schijf. Oplossingen om het catalogus bestand via dropbox te syncen lopen mis na verloop van tijd. Zelf heb ik alle mogelijkheden ook al uitvoerig getest en nog geen enkele die voldoet gevonden. Nu ben ik de volgende methode aan het testen : lightroom classic op desktop en lightroom cc op laptop. Dus steeds via desktop foto’s importeren en in lightroom classic dan syncroniseren met mobile. Op de laptop krijg ik dan deze foto’s te zien en kan deze bewerken. Dus geen catalogus op beide computers die kan mislopen, en op de laptop hoeven ook de originele foto’s niet te staan. Vanuit classic worden er slimme voorvertoningen aangemaakt die wel in sync zijn met mobile. Voorlopig lijkt dit mij de beste, meest werkende oplossing.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

        De methode via een externe schijf heb ik ook al getest. Nadeel is de externe he die je dan beschikbaarmoet hebben.
        @joe-ver: jouw methode lijkt me interessant. Maar een paar vragen:
        - waarom lr classic en lr cc? Is lr cc niet mogelijk op beide computers?
        - je importeertvia de desktop. Hoe komen de slimme voorvertoningen op de laptop?
        - hoe komen deze op de mobile?
        www.dpix.nl event photography

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

          Waarom ik classic op desktop gebruik en cc op laptop is, omdat mijn voorkeur uit gaat naar classic. Deze heeft meer mogelijkheden dan de cc versie. Zodra je je foto’s importeert in classic en sync met mobile krijg je deze te zien op de laptop in de cc versie. Bij het importeren op desktop, steeds zorgen dat de optie slimme voorvertoningen is ingeschakeld, deze worden dan gesynct met mobile en nemen praktisch geen plaats in op de creative cloud opslag van 20gb. Met de slimme voorvertoningen is het goed te werken op laptop, alle wijzigingen worden dan ook doorgevoerd naar desktop (classic versie).
          Natuurlijk kun je ook op beide computers de cc versie gebruiken, misschien doe ik dit wel in de toekomst, als alle functies op beide versies aanwezig zijn.
          Deze methode is, na vele andere methodes geprobeerd te hebben, de best werkende tot nu toe. Catalogus van classic syncen via de cloud, geeft na verloop van tijd een corrupte catalogus, en dat wil je niet. Eigen ervaring.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

            Bedankt voor de uitleg. In Adobe cloud worden toch alleen de slimme voorvertoningen geplaatst. Enig idee hoeveel foto's dit zijn op 20 Gb?
            www.dpix.nl event photography

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

              heeeeel veel, mijn huidige catalogus bevat een 11000 foto's in creative cloud als slimme voorvertoningen en ik zit nog niet aan 500 mb. Dus er kunnen veel voorvertoningen op die 20 Gb

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

                Deze methode lijkt mij het meest ideaal.
                Worden de slimme voorvertoningen dan ook opgeslagen op de tweede pc?
                Anders ben je afhankelijkvan internet en de snelheid daarvan. Met name door het navigeren tussen de foto's.
                www.dpix.nl event photography

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

                  Ik dacht het wel, de eerste keer moet er natuurlijk wel een verbinding zijn, nadien niet meer echt nodig ( denk ii toch, nog nooit getest eigenlijk, ga het eens proberen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

                    @Joe_ver: heb je nog ervaringen met de sync methode? Ik wil deze nu gaan toepassen.

                    Wat ik mij afvraag: op de desktop staan de foto's. Die worden gesynct met mobile. Nu zie en bewerk je ze op de laptop. Die worden dan weer in mobile (cloud) gesynchroniseerd. Hoe komen deze wijzigingendan weer terug op de desktop met originele foto's?
                    www.dpix.nl event photography

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom meerdere pc’. Advies over de catalogus

                      Er zijn eigenlijk geen foto's in lichtroom!Llichtroom is eigenlijk een catalogus en deze verwijst naar de originele foto's. De aanpassingen op de foto's staan in een tekst bestandje en enkel dit bestandje wordt over de cloud gesynct! Let wel op! alleen de foto's die jij in LR classic in een verzameling zet worden mogelijks (dit is een keuze)gesynct over de cloud en enkel deze kan jij zien en bewerken in LR mobile. Andersom werkt dit niet, nieuwe foto's in LR mobile plaatsen zullen nooit verschijnen op uw LR classic Desktop. Eigenlijk heb ik nog geen goede methode gevonden om gemakkelijk met meerdere computers te werken. Nu gebruik ik een externe ssd schijf waar ik mijn "maincatalogus" op staat en plug deze in op het moment dat ik LR classic opstart op de desktop of de laptop. Bijkomend voordeel van deze methode is dat jij LR van op eender welke locatie waar LR geďnstalleerd is kan gebruiken( bv op school als jij een cursus fotografie aan het volgen zijt) Bij het afsluiten van een LR sessie maak ik een back-up van de catalogus op de betreffende PC zodoende heb ik steeds een laatse versie van de cat op de ene of de andere PC.

                      Comment

                      Working...
                      X