Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom library

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom library

    Ik heb hier onlangs wat gelezen over de canon teller die na 9999 terug opnieuw zou beginnen tellen. De bestandsnaam zou dan terug van IMG_0001.
    Spreek mij tegen als ik verkeerd ben.

    Nu ik sinds korte tijd lightroom gebruik, ga ik met een probleem zitten denk ik.
    Ik verkies om mijn foto's te importeren zonder ze te verplaatsen en zonder naamsverandering. Ik voeg enkel wat keywords toe waardoor ik alles makkelijk terug vind

    Lightroom importeert geen dubbele foto's, maar hoe gebeurt dit?
    Ik veronderstel dat lightroom de bestandsnamen vergelijkt met wat er al in de library staat en hierdoor bepaalde foto's niet importeert of gaat LR meer in de details kijken zoals in (delen) van de exif?

  • #2
    Re: lightroom library

    Maak een 2de catalog aan?
    Canon thingies

    Comment


    • #3
      Re: lightroom library

      Om het allemaal gemakkelijker beheersbaar te houden laat ik lightroom importeren in een map originelen en daarin een submap per dag. Als je minder mappen wil kan je dat nog steeds per maand op die manier georganiseerd houden.

      Voor jou blijven de voordelen dan hetzelfde: je hoeft niks te verplaatsen en er is geen naamsverandering. Werken met keywords blijft op dezelfde manier gaan.

      Comment


      • #4
        Re: lightroom library

        Oorspronkelijk geplaatst door Krispol Bekijk bericht
        Ik heb hier onlangs wat gelezen over de canon teller die na 9999 terug opnieuw zou beginnen tellen. De bestandsnaam zou dan terug van IMG_0001.
        Spreek mij tegen als ik verkeerd ben.

        Nu ik sinds korte tijd lightroom gebruik, ga ik met een probleem zitten denk ik.
        Ik verkies om mijn foto's te importeren zonder ze te verplaatsen en zonder naamsverandering. Ik voeg enkel wat keywords toe waardoor ik alles makkelijk terug vind

        Lightroom importeert geen dubbele foto's, maar hoe gebeurt dit?
        Ik veronderstel dat lightroom de bestandsnamen vergelijkt met wat er al in de library staat en hierdoor bepaalde foto's niet importeert of gaat LR meer in de details kijken zoals in (delen) van de exif?
        Foto's importeren zonder te verplaatsen. Blijven ze dan op een kaartje zitten ?
        Ik verplaats ze met LR naar een aparte fotomap geselecteerd op datum. Ikzelf ben al drie keer rond gegaan met de teller, en LR klaagt toch niet.

        Maar ik veronderstel dat jij alles dumpt in een map met windows verkenner en ze dan importeerd zonder te verplaatsen. Maak gewoon een tweede map met de volgende 1000 foto's.

        Comment


        • #5
          Re: lightroom library

          Is mijn eerste dslr en kende niet goed de mogelijkheden van raw.
          Ik gebruikte eerst de bijgeleverd software van canon.
          Ik maak op mijn hdd een map aan per jaar en daarin submappen per thema/gebeurtenis.

          Na eerst een trial gedaan te hebben van lightroom, besloten om deze te kopen en verder te gebruiken.
          Omdat ik al een structuur had, gekozen om foto's enkel aan de catalogus toe te voegen en ze te laten staan op de originele plaats op mijn hdd.

          Ik denk dat ik de ik alles is opnieuw ga importeren maar deze keer met verplaatsen naar een andere map. Gaat wel even wat tijd kosten, maar er zit niks anders op denk ik. Dan kan ik de bestandsnaam aanpassen.

          Toch wel een min punt van LR dat je niets kan veranderen of bijvoegen bij de bestandsnaam als je kiest om niet te verplaatsen.
          Tenslotte, LR houd enkel in de catalogus een verwijzing bij waar het bestand effectief staat.
          Voor canon toch ook een dik min punt om maar tot 4cijfers te tellen.

          Comment


          • #6
            Re: lightroom library

            Oorspronkelijk geplaatst door Krispol Bekijk bericht
            Toch wel een min punt van LR dat je niets kan veranderen of bijvoegen bij de bestandsnaam als je kiest om niet te verplaatsen.
            Kan je achteraf toch nog als je op F2 duwt?
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: lightroom library

              Oorspronkelijk geplaatst door Krispol Bekijk bericht
              Is mijn eerste dslr en kende niet goed de mogelijkheden van raw.
              Ik gebruikte eerst de bijgeleverd software van canon.
              Ik maak op mijn hdd een map aan per jaar en daarin submappen per thema/gebeurtenis.

              Na eerst een trial gedaan te hebben van lightroom, besloten om deze te kopen en verder te gebruiken.
              Omdat ik al een structuur had, gekozen om foto's enkel aan de catalogus toe te voegen en ze te laten staan op de originele plaats op mijn hdd.

              Ik denk dat ik de ik alles is opnieuw ga importeren maar deze keer met verplaatsen naar een andere map. Gaat wel even wat tijd kosten, maar er zit niks anders op denk ik. Dan kan ik de bestandsnaam aanpassen.

              Toch wel een min punt van LR dat je niets kan veranderen of bijvoegen bij de bestandsnaam als je kiest om niet te verplaatsen.
              Tenslotte, LR houd enkel in de catalogus een verwijzing bij waar het bestand effectief staat.
              Voor canon toch ook een dik min punt om maar tot 4cijfers te tellen.
              Dit is dezelfde werkwijze als ik in het begin.
              Je hoeft deze niet opnieuw te importeren. Je kan gewoon de nieuwe foto's die je neemt door lightroom zelf laten verplaatsen naar dezelfde foto map, maar met datumkeuze.
              Per gebeurtenis kan je gewoon in de library een collectie aanmaken. Maakt niet uit waar ze staan, zolang je ze maar niet buiten lightroom om verhuist.

              Comment


              • #8
                Re: lightroom library

                Een kleine (maar belangrijke) tip als je begint te reorganiseren: doe het in Lightroom zelf, en niet in je Windows verkenner, anders raakt de Catalog de draad kwijt.

                In de Library in Lightroom heb je een hele hoop bestandsbeheersmogelijkheden tot je beschikking: nieuwe mappen aanmaken, submappen aanmaken...

                Je kan zelfs van de ene map naar de andere map foto's verslepen in Lightroom. Zolang je het in Lightroom doet, houdt de Catalog alles bij.

                Je kan ook je foto's hernoemen in Lightroom (via Library = Rename Photo of het hierboven reeds gesuggereerde F2), volgens een naamstructuur die je met de template editor zelf kiest. Persoonlijk gebruik ik een bestandsstructuur met de datum in YYYYMMDD notatie, dan een onderwerp (in mijn geval meestal het land) en een volgnummer.

                Het is wellicht aangewezen om in de toekomst gewoon rechtstreeks de foto's te importeren naar de gewenste plaats in Lightroom (Copy (van je geheugenkaart) dan ze eerst via Canon Software naar een bepaalde plaats te halen en daar dan voor 'Add without moving) te kiezen.
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                Comment


                • #9
                  Re: lightroom library

                  ik herken dit probleem ook, echter ik denk dat er 2 zaken je kunnen helpen

                  Eind deze maand ga ik mijn +25000 foto's organiseren en ik ga bij het importeren van de foto's de bestandsnaam automatisch laten veranderen in 'fotodatum'+'bestandsnaam'

                  dit zou toch unieke namen moeten geven, ik ga toch geen 10000 foto's per dag trekken

                  Ook heb je de optie bij het importeren om 'check for duplicates' (vermoedelijke dubbele foto's niet importeren) AF te zetten. Dit is ergens in het scherm bij het importeren. Het lijkt te lukken hiermee want ik heb net 3 maal dezelfde foto geïmporteerd om dit eens te testen.

                  Ik zou het trouwens raar vinden als LR alleen op naam keek, en niet in de EXIF data eens ging kijken.

                  Patrick

                  Comment


                  • #10
                    Re: lightroom library

                    Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                    ik herken dit probleem ook, echter ik denk dat er 2 zaken je kunnen helpen

                    Eind deze maand ga ik mijn +25000 foto's organiseren en ik ga bij het importeren van de foto's de bestandsnaam automatisch laten veranderen in 'fotodatum'+'bestandsnaam'

                    dit zou toch unieke namen moeten geven, ik ga toch geen 10000 foto's per dag trekken

                    Ook heb je de optie bij het importeren om 'check for duplicates' (vermoedelijke dubbele foto's niet importeren) AF te zetten. Dit is ergens in het scherm bij het importeren. Het lijkt te lukken hiermee want ik heb net 3 maal dezelfde foto geïmporteerd om dit eens te testen.

                    Ik zou het trouwens raar vinden als LR alleen op naam keek, en niet in de EXIF data eens ging kijken.

                    Patrick
                    Lightroom kijkt in de exif gegevens. Maak je geen zorgen.

                    Voor ik met LR starte had ik een map fotos op mijn G drive. Deze heb ik geimporteerd zonder te verhuizen. Dus gewoon in de library opgenomen. De mapstructuur die ik toen had, hebikgewoon zo gelaten.
                    Nadien een reflex gekocht en lightroom, en die fotos dan geimporteerd vanaf de camera in dezelfde map op de G-drive, maar met mappen gekozen volgens datum. Dit nu al met een 30-duizend tal foto's. Via collecties en sleutelwoorden kan ik nu perfect zoeken welke foto ik nodig heb.
                    En hij heeft niets vermeld over dubbele foto's. Terwijl "check for duplicates" wel opstaat.

                    Comment

                    Working...
                    X