Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom:foto's importeren als Neff of DNG?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom:foto's importeren als Neff of DNG?

    Weet iemand wat de beste werkwijze,beste kwaliteit geeft..of is er geen verschil.

    Het enige probleem is dat ik in Windows die DNG bestanden wel zie,maar geen afbeeldingen zie...
    De Neff's zie ik wel als afbeelding staan.

  • #2
    Re: Lightroom:foto's importeren als Neff of DNG?

    Ik dacht dat Lightroom beide formaten kan importeren en aangezien beide RAW formaten zijn is er denk ik niet al te veel verschil tussen beide formaten ??

    De RAW bestanden van mijn Pentax (PEF) kan Lightroom gewoon openen dus ik zie geen reden om ze eerst om te zetten naar DNG (kan dit eigenlijk ?) want bij converteren zou er misschien wel verschil tussen orgineel en uitgevoerd bestand kunnen zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom:foto's importeren als Neff of DNG?

      Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
      Ik dacht dat Lightroom beide formaten kan importeren en aangezien beide RAW formaten zijn is er denk ik niet al te veel verschil tussen beide formaten ??

      De RAW bestanden van mijn Pentax (PEF) kan Lightroom gewoon openen dus ik zie geen reden om ze eerst om te zetten naar DNG (kan dit eigenlijk ?) want bij converteren zou er misschien wel verschil tussen orgineel en uitgevoerd bestand kunnen zijn.
      Bij het importeren heb je de keuze,Copy photo's to an new location and Import...dan zijn het gewoon de Raw's/Neff's
      of :copy photo's and convert to Digital Negative (DNG) and import..dan staan ze natuurlijk in DNG
      Waarschijnlijk staat het bij U op het eerste!
      MVG

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom:foto's importeren als Neff of DNG?

        Ik geloof dat er geen verschil is in kwaliteit, het grote voordeel is dat de instructieset niet als appart *.xmp bestand wordt weggeschreven, maar in de DNG file wordt opgeslagen. Als je later met andere programma's werkt vinden die de instructies meteen terug. Ook bij het copiëren - verplaatsen van bestanden geeft dit een voordeel. Tevens wordt er een garantie naar de toekomst beloofd, zodus uw DNG's zouden ook nog binnen enkele decennia nog leesbaar moeten zijn.

        Correct me if I'm wrong.
        Fuji Q1

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom:foto's importeren als Neff of DNG?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bon Jr Bekijk bericht
          Ik geloof dat er geen verschil is in kwaliteit, het grote voordeel is dat de instructieset niet als appart *.xmp bestand wordt weggeschreven, maar in de DNG file wordt opgeslagen. Als je later met andere programma's werkt vinden die de instructies meteen terug. Ook bij het copiëren - verplaatsen van bestanden geeft dit een voordeel. Tevens wordt er een garantie naar de toekomst beloofd, zodus uw DNG's zouden ook nog binnen enkele decennia nog leesbaar moeten zijn.

          Correct me if I'm wrong.
          Inderdaad. Dat lijken me sterke punten van DNG.

          Persoonlijk heb ik op m'n camera al de keuze tss PEF (want Pentax K10D) en DNG, maar daar ga ik voor PEF, omdat de implementatie van DNG waarvoor Pentax in de K10D koos, geen lossless compressie voorziet en dus gemiddeld een stuk grotere bestanden geeft dan bij gebruik van PEFs. Enkel toen de camera nog maar pas uit was, en de nieuwe PEFs in Lightroom nog niet werden ondersteund gebruikte ik de in-camera DNGs zodat ik toch van Lightroom kon gebruik maken...

          Bij import van de PEFs in Lightroom converteer ik echter wel naar DNG, maar dan wel met compressie en dat geeft nog compactere bestanden, naast alle opgesomde voordelen.

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment

          Working...
          X