Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom foto's bewerken in photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom foto's bewerken in photoshop

    Ik zit met een vervelend probleem. Mogelijk heb ik het zelf veroorzaakt maar ik zou niet weten hoe of waar.

    Als ik vanuit LR een foto bewerk in PS, deze vervolgens bewaar en PS afsluit dan komt deze foto niet meer tevoorschijn in LR zoals gebruikelijk. Ik vind deze bestanden wel terug in de catalogusmap waar de RAW bestanden staan. Ik moet dus met andere woorden telkens mijn bewerkte foto's terug importeren in LR.

    Iemand een idee wat er fout gaat ?
    Ik gebruik de meest recente CC versie.

  • #2
    Re: Lightroom foto's bewerken in photoshop

    'k weet niet of het de oplossing gaat zijn, maar heb je het vinkje staan bij Voorkeuren> Extern bewerken> "Stapelen met origineel"?

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom foto's bewerken in photoshop

      Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
      'k weet niet of het de oplossing gaat zijn, maar heb je het vinkje staan bij Voorkeuren> Extern bewerken> "Stapelen met origineel"?
      Ik heb reeds geprobeerd het vinkje aan en uit te zetten, zonder enig merkbaar verschil.

      Ik heb zonet echter de oplossing gevonden. Het probleem stelt zich met geïmporteerde JPG bestanden. Als je zulk bestand wil bewerken in PS en je duid aan dat je een kopie wil bewerken dan wordt er inderdaad in LR een kopie aangemaakt,
      PS wordt geopend, je doet de gewenste bewerkingen en bij het afsluiten komt PS dan met het dialoogscherm "opslaan als". Het aangepaste bestand wordt dan weggeschreven in de map van waaruit het oorspronkelijk werd geïmporteerd. in LR zie je de kopie van het bestand met in de titel het bijschrift "bewerkt", maar de in PS gemaakte bewerkingen zijn niet aangebracht. Wil je het aangepaste bestand toch in LR dan moet je het importeren.

      Ik gebruik de meeste recente versie van Adobe CC.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom foto's bewerken in photoshop

        Het klopt inderdaad dat een "Save as..." (of in het NL "Opslaan als...") in PS daarna bij LR resulteert in opslaan buiten LR. Dus importeren is de boodschap, tenminste als je dat bestand eveneens in je LR bibliotheek wil.
        Bij normaal opslaan (na vanuit LR naar PS te hebben gestuurd), komt het in PS bewerkt bestand automatisch in LR terecht.

        (Persoonlijk verkies ik tegenwoordig Raw-developers waarbij je niet moet importeren)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom foto's bewerken in photoshop

          Klopt. Ook is het niet echt aan te raden om de file in jpg te saven, die jpg te bewerken in Photoshop, en weer in jpg te saven, en die weer naar Lightroom te sturen.
          Dat houdt telkens verlies in, en verhoogt de kans op artefacten enorm. Het is ook niet nodig, want LR kan perfect opslaan in tiff, die je bewerkt met PS, en naar LR stuurt. Daar zit dan nog geen compressie op, die komt pas bij het eventuele saven naar het uiteindelijke bestand.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom foto's bewerken in photoshop

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Het klopt inderdaad dat een "Save as..." (of in het NL "Opslaan als...") in PS daarna bij LR resulteert in opslaan buiten LR. Dus importeren is de boodschap, tenminste als je dat bestand eveneens in je LR bibliotheek wil.
            Bij normaal opslaan (na vanuit LR naar PS te hebben gestuurd), komt het in PS bewerkt bestand automatisch in LR terecht.

            (Persoonlijk verkies ik tegenwoordig Raw-developers waarbij je niet moet importeren)
            Dat is correct, zo zou het moeten gaan. Het probleem is echter dat je na het bewerken in PS , of je nu kiest voor "bewaren" of "afsluiten" het dialoog scherm voorgeschoteld krijgt "bewaren als", en dit alleen voor Jpeg bestanden.
            Ondertussen staat er wel een onbewerkte kopie in de bibliotheek van LR.

            Comment

            Working...
            X