Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom 4 vs PSE 10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom 4 vs PSE 10

    Wat is het verschil tussen deze 2 programma's.
    Welk kan ik het beste gebruiken?

    Paul
    PKitoC

  • #2
    Re: lightroom 4 vs PSE 10

    Een vraag die al heel vaak gesteld is op dit forum!

    Met lightroom kun je je foto's organiseren, bewerken in het kader van belichting, kleur en uitsnede en eventueel exporteren / naar website etc.
    Met PSE 10 kun je foto's vooral bewerken in het kader van pixels; specifieke bewerkingen dus. Daarnaast kan je ook met lagen werken. Een soort photoshop light. Natuurlijk kan je ook belichting, kleur en uitsnede aanpassen (al zal het minder 'straight forward' zijn), maar je mist het organisatorische gedeelte.

    Wil je je foto's direct van de camera kunnen bekijken, sorteren en snel wat fototechnische zaken aanpassen, kies dan voor lightroom.
    Wil je foto's specifiek bewerken, kies dan voor PSE 10 (of photoshop).

    Persoonlijk zou ik niet zonder beide kunnen.
    Belichting aanpassen in photoshop (ik heb geen PSE) is 'te doen', maar probeer het niet voor 50 afbeeldingen, en een puistje wegwerken in lightroom is simpelweg niet mogelijk.

    Zoals ik al zei, ik heb geen PSE, maar volgens mij is dit het ongeveer.
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

    Comment


    • #3
      Re: lightroom 4 vs PSE 10

      Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
      Belichting aanpassen in photoshop (ik heb geen PSE) is 'te doen', maar probeer het niet voor 50 afbeeldingen, en een puistje wegwerken in lightroom is simpelweg niet mogelijk.
      Beide stellingen zijn niet waar. Je kan met PS net zo makkelijk de belichting voor een serie aanpassen en in LR een puistje wegwereken. Dat het omgekeerd makkelijker gaat is ook waar.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: lightroom 4 vs PSE 10

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Beide stellingen zijn niet waar. Je kan met PS net zo makkelijk de belichting voor een serie aanpassen en in LR een puistje wegwereken. Dat het omgekeerd makkelijker gaat is ook waar.
        Dat is dan iets waarvan ik wel zou willen weten hoe het moet!
        Ik weet dat het wel in photoshop kan, maar het lijkt me niet dat het net zo makkelijk gaat. Vanuit bridge denk ik dan? Want alle foto's inladen in photoshop kost tijden.

        Ohja je kan inderdaad wel vlekken verwijderen idd. Sorry! Maar hou het maar op 'geavanceerdere' technieken dan. Werken in lagen, foto's samenvoegen etc.
        Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

        Comment


        • #5
          Re: lightroom 4 vs PSE 10

          Ik werk vanuit ACDSee, maar dat maakt niet uit, bv 20 foto's selecteren en openen in de ACR, één bewerken, select all, synchronise en slecteren wat je wil synchroniseren

          of

          in de ACR alle foto's selecteren en dan gaan werken.

          Puistje in LR(dus ook ACR van PS): stofverwijderaar, op grootte van het puistje zetten en klik op het puistje en ventueel het vervangcirkeltje op een goede plaats zetten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: lightroom 4 vs PSE 10

            Ah bedankt voor de info!

            PKitoc, weet je al wat je wilt?
            Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

            Comment


            • #7
              Re: lightroom 4 vs PSE 10

              Misschien kan dit artikeltje je wat meer vertellen. Gaat over verschil LR/PS maar geldt ook voor LR/PSE.

              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

              Comment

              Working...
              X