Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom 4

    Ik heb een nieuwe catalogus aangemaakt met 30 foto's in.
    Als ik in de map ga kijken zijn dat kleine bestanden:een lrcat. en een lrdat.
    Gaan deze bestanden dan ergens anders de foto's "halen" ?
    maw:Moet ik deze files bijhouden en de oorspronkelijke foto's?
    of hoe werkt het eigenlijk?

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Ligthroom 4

    Dit zijn de bestanden die gekoppeld zijn aan Lightroom. Een soort database in andere woorden.

    De originele foto's blijven in de map staan van waar je ze hebt geïmporteerd in Lightroom, deze bestanden worden trouwens ook niet aangepast waardoor je ten alle tijden altijd over je origineel kunt beschikken. De aanpassingen die je doet wordt in de database van Lightroom opgeslagen.

    Moest je de originele foto's wissen, dan kun je ze nog altijd raadplegen in Lightroom en zul je een waarschuwing zien dat het origineel onvindbaar is. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk dat je dan wel geen aanpassingen meer kunt doen aan die foto's. (Moest iemand weten of dit toch nog zou gaan, dan mag hij mij altijd verbeteren.)


    Om het mij simpel te maken, heb ik een map waar ik al mijn 'digitale negatieven' bij hou en in die map voor elke fotosessie nog eens een afzonderlijke map. Van deze map neem ik dan ook bijna dagelijks een backup zodat ik mijn originele foto's zeker nooit zou kwijt geraken.

    Ik heb dan ook nog eens een afzonderlijke map voor al mijn afgewerkte foto's in JPG formaat te bewaren, van deze neem ik ook altijd een backup, maar is niet echt nodig daar ik die via Lightroom altijd opnieuw kan aanmaken.

    En ja, alhoewel Lightroom om de zoveel tijd komt vragen om een backup te maken van de database, maak ik hier ook nog eens een afzonderlijke backup van.

    Je kan nooit zeker genoeg zijn.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Ligthroom 4

      Bedankt voor de mooie uitleg.
      Nog ff een ander vraagje ivm croppen.
      Is het niet mogelijk om een gecropte foto even groot te maken als het orgineel?
      Ik vind het niet direct terug.

      mvg
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Ligthroom 4

        Nee, in Lightroom werk je altijd met de werkelijke pixels. Dus als je een crop maakt in LR wordt de werkelijk pixels gewoon behouden, maar wordt hierdoor de resolutie van je foto natuurlijk kleiner.

        Wat je wel kan doen, is in een ander programma (vb. Adobe Photoshop Elements) een resize doen naar meer pixels, maar dat raad ik eigenlijk niet aan. Je gaat dan namelijk de scherpte van je foto verminderen daar het programma pixels gaat moeten toevoegen en met de omringende pixels gaat raden naar de kleur van de pixel die hij moet toevoegen, echter, scherpe lijnen worden hierdoor minder scherp.

        Ik maak ook wel eens een crop in Lightroom, echter het eind resultaat zal ik nooit groter maken dan de pixels die ik tot mijn beschikking heb. (Dus ik resize enkel downwards naar minder pixels, nooit upwards.)

        Dus, als je een grote afdruk wilt maken, zul je moeten zorgen dat je minstens genoeg pixels tot je beschikking hebt om een mooie afdruk te maken. Zelf ga ik bijna nooit onder de 200 ppi voor een A4 afdruk. En als je nog groter wilt afdrukken kun je beter het origineel niet gaan croppen, want dan hou je te weinig informatie over om nog een mooie afdruk te krijgen.

        Ik heb trouwens nog niet zolang geleden een Crop Test gedaan en op het forum geplaatst, je kan dat hier bekijken: LINK
        Last edited by Rudy Mas; 20 augustus 2012, 19:00.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • #5
          Re: Ligthroom 4

          Die funktie zit in het exportvenster, daar kun je opgeven op welke maat de foto moet worden geëxporteerd. Let wel als de crop niet meer dezelfde l:b heeft als het origineel heeft, kun je niet meer naar de originele maat toe exporteren als je geen dikke of dunne nekken wilt.

          Ik heb LR zo ingesteld, dat de veranderingen ook in een *.xmp bestandje worden weggescreven naast de originele foto als er dan wat met je database gebeurd, kun je weer alle fotomappen importeren en ben je weinig kwijt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X