Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

nu wil ik posters laten afdrukken bij Photobox en die kleuren zijn helemaal anders dan ik normaal op m’n scherm zie.
    zie bijlage
    https://www.dropbox.com/s/idcvnpra7z...06.02.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/5sduupvp4f...05.48.jpg?dl=0

m’n Canon 5D mark IV staat ingesteld op sRGB
    PS ingesteld staat op

https://www.dropbox.com/s/6od1zhp5c8...pg?dl=0http://

Nu werk ik sinds enige tijd ook met LR en ik zie dat die op Prophoto is ingesteld ik had dat ergens gelezen dat het best was, kan dat het probleem geven ?

Wat denk je zou dit aan m’n instellingen kunnen liggen ?
    graag jullie bevindingen.

Standaard Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

Is je scherm gevalideerd ?
    Heb je de foto nagekeken met het ICC profiel van printer en papier.

Hoe LR werkt is niet zo belangrijk, wel dat je extract uit LR in srgb en met kleurprofiel opgestuurd wordt. Merendeel van de afdrukcentrales gaan er van uit dat dat zo is en kijken dat niet na.

Ik werk bijna altijd via de firma http://www.profotonet.nl
    Daar kan je de kleurprofielen van hun printers van hun site afhalen en inladen in je software. https://www.profotonet.nl/support/be...nt-aan/item183

Als je scherm dan ook nog eens gecalibreerd is kan er in principe niets meer fout gaan.
    Bij voorkeur heb je een IPS of PVA type scherm.

Gecalibreerd scherm of niet; je ziet duidelijk een verschil op hetzelfde scherm. Dus? Kleurprofiel, zoals ook Iegenie aangeeft. Die instelling in PS lijkt me correct, maar wat was het kleurprofiel van de jpg-file (ik neem aan dat je een jpg oplaadt) dat je opgeladen had? Waarschijnlijk verschillend van sRGB.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.2)

Heb de ervaring dat Photobox geen correcte kleuren print, persoonlijk zou ik voor een mooie print nooit daar laten printen. Bij CEWE en Albelli vind ik het wel goed.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
    Is je scherm gevalideerd ?
    Heb je de foto nagekeken met het ICC profiel van printer en papier.

Hoe LR werkt is niet zo belangrijk, wel dat je extract uit LR in srgb en met kleurprofiel opgestuurd wordt. Merendeel van de afdrukcentrales gaan er van uit dat dat zo is en kijken dat niet na.
    nee niet gekalibreerd, maar had voorheen niet dat probleem, blijkbaar begonnen toen ik ook met LR beginnen werken zijn.
    ICC profiel nakijken ? hoe doe je dat ?
    Heb dit wel niet zelf willen afprinten.

Als ik klaar was in LR met de beginselen van ontwikkeling ging in verder met "bewerken in PS" en sloeg daar dan m'n foto op als Tiff. Of stel je voor dat ik hier anders moet werken ?

Nu heb ik eens m'n foto ontwikkeld zoals voorheen in CR van PS en moet zeggen dat het probleem toch beter was.
    Heb m'n LR aangepast van Prophoto sRGB nr sRGb om dat ik ook aan vrienden wat hulp had gevraagd en deze me deze tip gaven.

Blijkbaar heeft het toch wel zin hoe LR is ingesteld/werkt niet ?
    Getest op Photobox en dan zagen ze er al beter uit. Nu foto's zijn besteld, was een promo van 6 € vr een poster en dacht even testen, ben benieuwd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Ik werk bijna altijd via de firma http://www.profotonet.nl
    Daar kan je de kleurprofielen van hun printers van hun site afhalen en inladen in je software. https://www.profotonet.nl/support/be...nt-aan/item183

Als je scherm dan ook nog eens gecalibreerd is kan er in principe niets meer fout gaan.
    Bij voorkeur heb je een IPS of PVA type scherm.
    heb daar ook van gehoord, staat wel genoteerd, vr ne volgende keer als deze moesten tegenslagen, maar er was nu een promo bij Photobox daarom.
    Scherm kalibreren ? had voorheen géén probleem met de juiste kleuren.
    Waar is een IPS of PVA scherm ?
    Ter info werk met Apple (Imac)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Gecalibreerd scherm of niet; je ziet duidelijk een verschil op hetzelfde scherm. Dus? Kleurprofiel, zoals ook Iegenie aangeeft. Die instelling in PS lijkt me correct, maar wat was het kleurprofiel van de jpg-file (ik neem aan dat je een jpg oplaadt) dat je opgeladen had? Waarschijnlijk verschillend van sRGB.
    Les, ik start met een RAW file in LR om de beginselen van ontwikkelen uit te voeren en ga dan verder met "bewerken in PS" als ik in PS klaar ben sla ik m'n bestand op als TiFF.
    Ik heb de LR kleurprofiel in LR op sRGB gezet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
    Heb de ervaring dat Photobox geen correcte kleuren print, persoonlijk zou ik voor een mooie print nooit daar laten printen. Bij CEWE en Albelli vind ik het wel goed.
    dank je vr de tip, staan hier ook bij m'n afdrukcentrales ;-), maar had voor Photobox gekozen omdat er op dat moment een promo was.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
    heb daar ook van gehoord, staat wel genoteerd, vr ne volgende keer als deze moesten tegenslagen, maar er was nu een promo bij Photobox daarom.
    Scherm kalibreren ? had voorheen géén probleem met de juiste kleuren.
    Waar is een IPS of PVA scherm ?
    Ter info werk met Apple (Imac)
    IPS, PVA en TN zijn schermtechnologieen. Waarvan TN de meest voorkomende is maar wel de meest slechte. TN is niet echt geschikt voor fotobewerken.
    Maar wees gerust. Appel heeft in de meeste van zijn producten het betere IPS scherm.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
    dank je vr de tip, staan hier ook bij m'n afdrukcentrales ;-), maar had voor Photobox gekozen omdat er op dat moment een promo was.
    -
    Bij de fotofabriek - https://www.fotofabriek.nl - kun je een 4 pagina;s A5 maken op het papier naar keuze dat tegen verzendkosten retour komt. Een mooie optie als je twijfelt over de foto's die je wilt laten afdrukken. En hier kun je bovendien PDF bestanden Uploaden. Heel fijn als je bijvoorbeeld in een opmaakpakket alles zelf wilt maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    IPS, PVA en TN zijn schermtechnologieen. Waarvan TN de meest voorkomende is maar wel de meest slechte. TN is niet echt geschikt voor fotobewerken.
    Maar wees gerust. Appel heeft in de meeste van zijn producten het betere IPS scherm.
    bedankt vr je feedback, daarom ook deze aanschaf ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
    -
    Bij de fotofabriek - https://www.fotofabriek.nl - kun je een 4 pagina;s A5 maken op het papier naar keuze dat tegen verzendkosten retour komt. Een mooie optie als je twijfelt over de foto's die je wilt laten afdrukken. En hier kun je bovendien PDF bestanden Uploaden. Heel fijn als je bijvoorbeeld in een opmaakpakket alles zelf wilt maken.
    dank je vr de tip

Eventjes doorbomen...

In LR werk je eigenlijk altijd in ProPhoto, wat je ook instelt. Want LR werkt op de RAW bestanden en niet op bewerkte bestanden.

Als je daarna echter naar PS gaat, dan zet je de foto wel om in iets met een kleurprofiel, en dat geef je aan onder de voorkeuren, "extern bewerken", bij de Photoshop (ik heb de CC versie, andere versies zullen misschien iets verschillen).
    Ikzelf heb daar bijvoorbeeld AdobeRGB, 16bits, en 360dpi staan.

Als PS zich opent, dan vergelijkt hij die opgegeven kleurruimte met zijn default kleurruimte (die je ook ergens ingesteld hebt). Als die gelijk zijn, dan opent ie gewoon de file, en anders vraagt hij wat hij nu moet doen. Het is belangrijk om in dat geval de kleurruimte te kiezen van de file (dus normaliter hetgene je in LR bij extern bewerken ingesteld hebt).

Dan heb je dus een tif file in een bepaalde kleurruimte.

Wat heb je echter opgestuurd naar de printcentrale ? Die tif file of een jpg file ?

Normaliter een jpg file.
    Als je die gemaakt hebt via PS ("exporteren als", bijvoorbeeld), dan moet je aanduiden dat je het kleurprofiel insluit.
    Omdat ik in AdobeRGB werk, vink ik dan het kotteke "omzetten in sRGB" aan, en "kleurprofiel" insluiten.

Vanuit LR is het vrij gelijkaardig.

In PS kan je echter wel vrij gemakkelijk je kleurprofiel verprutsen. Als je bijvoorbeeld twee foto's open staan hebt in verschillende kleurprofielen, en je dupliceert een laag van de ene naar de ander, dan krijg je rare effecten.
    Opmerking : als de foto gebrukt moet worden in Word, dan moet je die omzetten naar sRGB en het kleurprofiel niet insluiten. Anders wordt ie rozig...
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

Eventjes doorbomen...

In LR werk je eigenlijk altijd in ProPhoto, wat je ook instelt. Want LR werkt op de RAW bestanden en niet op bewerkte bestanden.

Als je daarna echter naar PS gaat, dan zet je de foto wel om in iets met een kleurprofiel, en dat geef je aan onder de voorkeuren, "extern bewerken", bij de Photoshop (ik heb de CC versie, andere versies zullen misschien iets verschillen).
    Ikzelf heb daar bijvoorbeeld AdobeRGB, 16bits, en 360dpi staan.

Als PS zich opent, dan vergelijkt hij die opgegeven kleurruimte met zijn default kleurruimte (die je ook ergens ingesteld hebt). Als die gelijk zijn, dan opent ie gewoon de file, en anders vraagt hij wat hij nu moet doen. Het is belangrijk om in dat geval de kleurruimte te kiezen van de file (dus normaliter hetgene je in LR bij extern bewerken ingesteld hebt).

Dan heb je dus een tif file in een bepaalde kleurruimte.

Wat heb je echter opgestuurd naar de printcentrale ? Die tif file of een jpg file ?

Normaliter een jpg file.
    Als je die gemaakt hebt via PS ("exporteren als", bijvoorbeeld), dan moet je aanduiden dat je het kleurprofiel insluit.
    Omdat ik in AdobeRGB werk, vink ik dan het kotteke "omzetten in sRGB" aan, en "kleurprofiel" insluiten.

Vanuit LR is het vrij gelijkaardig.

In PS kan je echter wel vrij gemakkelijk je kleurprofiel verprutsen. Als je bijvoorbeeld twee foto's open staan hebt in verschillende kleurprofielen, en je dupliceert een laag van de ene naar de ander, dan krijg je rare effecten.
    Opmerking : als de foto gebrukt moet worden in Word, dan moet je die omzetten naar sRGB en het kleurprofiel niet insluiten. Anders wordt ie rozig...
    werk ook in CC.
    ik dacht dat ik LR via deze weg op Prophoto sRGB had ingesteld https://www.dropbox.com/s/h8du00wx77...09.19.jpg?dl=0 maar als ik het nu goed bekijk is het eigenlijk om verder te werken in PS, 't ja iemand had me dit aanbevolen, ik was nog niet zo thuis in werken met LR. Als ik dan m'n foto verder wou bewerken in PS nam ik "bewerken in" PS zodat PS direct open ging met die ergens nog RAW foto, en niet exporteren. Nu raad je dat dan aan om het beter via die weg te doen ? Is dit niet omslachtiger ?

Heb uiteraard een jpg file opgestuurd wat de meeste enkel aanvaarden.

Heb het wel niet via exporteren gedaan, gewoon op de site "foto uploaden", zoals ik altijd al heb gedaan en nooit ergens problemen gehad.
    Stel je dan voor om dit via exporteren te doen, maar dan moet je ergens nog eens een extra map aanmaken ?

Wat me wel opviel dat de foto's met veel witte achtergrond (mist) en dan in High key gefotografeerd dit probleem meest zichtbaar was, zou dat ook mee van de reden kunnen zijn ?

ook had ik met onze vakantie foto's die ik via deze weg (eerst LR en PS) had ontwikkeld ook totaal onaanvaardbare kleuren had bij de afdruk en bij andere afdrukcentrale (veel te blauw en donker)dacht ja zal aan de afdrukcentrale gelogen hebben.

Maar ik dacht vooral aan die instelling omdat ik voorheen ergens nooit problemen heb gehad.
    Sorry vr al deze vragen, maar ik dacht ga dan ook maar ff door met mijn vragen.

moeilijk uit te leggen via tekst... ik kan je dropbox ook niet zien. Maar we blijven proberen.

Het is wel degelijk het beste om het te doen zoals je aangeeft hoor : in die instelling van LR aangeven dat je in ProPhoto (of adobeRGB of sRGB, ...) zal gaan werken. En dan op de foto die je wil gaan bewerken rechts klikken en kiezen voor "bewerking in PhotoShop".

Op dat moment wordt je RAW, met de bewerkingen die je in LR gedaan hebt, omgezet in een pixelbestand met een kleurruimte. In LR heb je namelijk (bij een RAW beeld) geen kleurruimte, in Photoshop heb je die wel. Je kan dan verder werken in PS om de zaken te doen die je wil doen.

Op het einde van die bewerkingen moet je je Photoshop beeld bewaren. Als je je bewerkingen (de verschillende lagen bijvoorbeeld) later nog wil kunnen oproepen, dan moet de foto opgeslegen worden in ofwel psd ofwel tif. Dat is ergens ook een instelling.

De workflow ziet er bij mij persoonlijk dus zo uit :
    1. Ik steek het SD kaartje in een SD kaartlezer op mijn computer
    2. Ik laad de RAW beelden vanaf het SD kaartje via Lightroom in mijn catalogus en fysiek op mijn disk
    3. Ik stel de RAW bewerkingen in : belichting, wit en zwartpunt, schaduwen, hooglichten, kleurorrecties, profiel van de lens, enz...
    4. Ik clik rechts op de foto, en ga zo via LR direct naar PS.
    5. Bij mij staat er dus AdobeRGB als kleurruimte in de opties van LR, en als default bij mijn PS
    6. Dan heb ik dus mijn foto in PS, in een bepaalde kleurruimte. De RAW is omgezet in een pixel-beeld, omdat Photoshop in pixels werkt.
    7. Ik doe mijn laagjesbewerkingen en dergelijke
    8. Ik sluit de foto, en dan wordt die automatisch opgeslegen in tif of psd (zoals ingesteld), en spring ik terug naar LR
    9. In LR heb ik dan eigenlijk twee beelden : een RAW (nef, cr2, ...) beeld met de oorspronkelijke bewerkingen, en een tif of psd beeld met de PS bewerkingen er in.

10. Maar dus nog steeds geen jpg !

11. Om de jpg te maken om op te sturen naar de afdrukcentrale moet je dan exporteren, vanuit LR of vanuit PS. En daar moet je dus aangeven dat de kleurruimte sRGB moet zijn, want anders stuur je bijvoorbeeld een ProPhoto beeld op, waarvan zij denken dat het een sRGB is (omdat ze het niet nakijken), en dan krijg je verkeerde kleuren.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

Iegenie, mooie uitleg!
    Wat ik nog mis: hoe heb je je camera ingesteld? Ik bijvoorbeeld, om het voor mezelf makkelijk te maken, gebruik sRGB over de hele lijn, dus ook in de camera. Je krijgt in bepaalde software wel een waarschuwing dat andere dan sRGB kleurruimtes groter zijn, enz., maar daar stoor ik me niet aan.
    Ik moet wel toegeven dat ik zelden of nooit iets zal laten afdrukken. Nu als je iets op het web wil tonen, moet je kleurruimte (of kleurprofiel, ook daar krijg ik geen hoogte van, wat het verschil is) sRGB zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.2)

Iegenie, mooie uitleg!
    Wat ik nog mis: hoe heb je je camera ingesteld? Ik bijvoorbeeld, om het voor mezelf makkelijk te maken, gebruik sRGB over de hele lijn, dus ook in de camera. Je krijgt in bepaalde software wel een waarschuwing dat andere dan sRGB kleurruimtes groter zijn, enz., maar daar stoor ik me niet aan.
    Ik moet wel toegeven dat ik zelden of nooit iets zal laten afdrukken. Nu als je iets op het web wil tonen, moet je kleurruimte (of kleurprofiel, ook daar krijg ik geen hoogte van, wat het verschil is) sRGB zijn.
    Hoi Les, als je in RAW foto's maakt dan maakt de kleurruimte niks uit hoor

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Inderdaad, de kleurruimte die je instelt in je camera is enkel geldig voor de jpg die de camera aanmaakt. Een RAW heeft geen kleurruimte. Het is de rawconverter (LR is een rawconverter, maar je camera ook als hij de jpg aanmaakt) die de kleurruimte bepaalt. Probeer maar eens.

Soms is een wijdere kleurruimte wel interessant. Als je een foto neemt met zeer weinig contrast, en de basiskleur zit bijna of wel uit je kleurruimte, bijvoorbeeld.

Maar is eigenlijk dezelfde discussie als in RAW werken of in jpg. Sommigen willen alle kracht van hun sensor gebruiken, andere mensen zijn tevreden met een stukje er van. Dat moet je zelf bepalen hè.

Ook bij de witbalans is dat zo : de witbalans die je instelt is enkel van tel op de jpg. Bij de RAW wordt die enkel gebruikt als default waarde, maar je kan nog alle kanten uit. Eigenlijk is die vooral van belang om in je kleurenhistogram te checken of geen enkel kleurenhistogram geclipt is.
    Laatst gewijzigd door Iegienie; 12 oktober 2017 om 12:53

Aha, dank voor de toelichting, zowel Sieg als Iegenie! Ik had het moeten weten (maar ik wist het niet )

Aha, dank voor de toelichting, zowel Sieg als Iegenie! Ik had het moeten weten (maar ik wist het niet )
    Ah, Les, we zijn nooit te oud om bij te leren en te blijven experimenteren !

Onlangs in wat berichtjes met olivetti is mijnen frank ook nog eens gevallen over CMYK waarden en kleurprofielen bij het printen.

Maakt het leven aangenaam en boeiend !

Iegenie, dank je vr de uitleg, alweer enkele puntjes bij geleerd.
    nu ik zie werk ik ook in grote lijnen hetzelfde, maar jij verkiest dan toch nog AdobeRGB ipv sRGB, waarom ?
    Ook als default bij je PS omdat je LR op deze instelling staat dan als ik nu wat kan volgen.
    Waar stel je dat in bij PS die default ?
    sorry dat ik zoveel vragen stel.

maak ook RAW foto's, maar is dus van groot belang hoe je LR en PS insteld, bij mijn PS CS6 heb ik daar totaal niks aan verandert.
    Maar dan bij aanschaf van LR en PS CC , had ik wat info gehaald hoe ik best werk met LR en kreeg te horen ander Prophoto sRGB beter was, vandaar m'n omzetting.

Nu ben nog eens terug nr m'n PS CS6 gaan kijken, omdat ik daar vroeger zonder LR mee werkte en totaal géén probleem had met afdruk achteraf. Die staat op https://www.dropbox.com/s/0ghfedoli6...13.50.jpg?dl=0
    Dat is dan weer anders. Nu sorry dat ik hier weer met wat anders aan kom. Zou dat kloppen als ik daar foto's mee bewerkt had die precies een groter bestand heeft ? Is dat nu beter en/of veroudert ?
    Laatst gewijzigd door MG-TF; 16 oktober 2017 om 11:49

Iegenie en Sieg
    bedankt vr je uitleg
    'je moet toch deftig van veel op de hoogte zijn, vooraleer je iets verandert.

AdobeRGB ipv sRGB omdat die kleurruimte groter is. In dezelfde redenering zou ik idd beter prophotoRGB gebruiken.
    Ik durf al eens sommige dingen extreem te bewerken, en dan kan je niet genoeg info hebben.

Mijn scherm is ook zo goed als AdobeRGB, dat speelt ook mee.
    En, ik print nogal veel en delen van de kleurruimtes van printer en papier vallen buiten sRGB.

En ja, het is niet moeilijk, maar wel ingewikkeld. Belangrijk is om blijven vragen te stellen, en blijven bij te leren. Zo blijft de hobby ook interessant, vind ik.

AdobeRGB ipv sRGB omdat die kleurruimte groter is. In dezelfde redenering zou ik idd beter prophotoRGB gebruiken.
    Ik durf al eens sommige dingen extreem te bewerken, en dan kan je niet genoeg info hebben.

Mijn scherm is ook zo goed als AdobeRGB, dat speelt ook mee.
    En, ik print nogal veel en delen van de kleurruimtes van printer en papier vallen buiten sRGB.

En ja, het is niet moeilijk, maar wel ingewikkeld. Belangrijk is om blijven vragen te stellen, en blijven bij te leren. Zo blijft de hobby ook interessant, vind ik.

bedankt

Soortgelijke discussies

1. afdrukcentrale met kleurprofiel
    Door Zilverberg in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 10 juli 2017, 00:04
  2. Afdrukcentrale gezocht
    Door JanMetDePet in forum Algemeen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 1 februari 2011, 22:33
  3. Afdrukcentrale webprint.nl
    Door Krispol in forum Algemeen