Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurbeheer en weergave

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurbeheer en weergave

    Beeldscherm: Eizo CS2730 en Eizo EV2450
    Printer: Epson P600
    Kalibratie: X-Rite i1 Display Pro op 5500K
    Foto’s bewerken in LR en PS CC met instelling op ProPhoto RGB.
    NEF in LR en bij import in PS en terug naar LR als TIFF.

    Resultaat is bij beide programma’s identiek de zelfde kleuren. Ook in Bridge de kleuren ok
    In NEF, TIFF, JPG en PSD zijn de kleuren ok zolang ik in deze drie programma’s de foto’s bekijk.
    Printen op de Epson doe ik via Quick Color Match een programma van Eizo die samen werkt met
    De Eizo CS2730 en de kleuren van de print net zoals op het beeldscherm dus tot daar gaat alles goed.

    Maar het probleem dat ik heb is het volgende. Ik kan nergens met het resultaat dat ik heb de kleuren ergens anders in een ander programma of op internet terug weergeven.
    Irfaview en ZonerPhoto Studio geven de kleuren met een meer heldere tint terug en ook in het Album van Smugmug op internet het zelfde resultaat. Ook op FB het zelfde al weet ik dat dit niet de gepaste media is voor een goede weergave maar het verschil is toch te groot.
    Dus doe je de moeite om perfect je foto’s te bewerken maar ergens gaat bij het exporteren iets fout waardoor het resultaat niet perfect kan weergegeven worden.
    Doe ik iets verkeerd bij het exporteren, waarschijnlijk wel maar wat ik zou het niet weten.
    Bij exporteren al een test gedaan tussen ProPhoto-RGB, RGB en sRGB om te zien of er daar ergens iets fout gaat maar bijna geen verschil te zien dus ik blijf ergens zoeken waar het mogelijk mis kan lopen.
    Iemand ook soms met dit probleem of een oplossing?

    Gr, Daniel.

  • #2
    Re: Kleurbeheer en weergave

    Voor gebruik op het net moet je sowieso omzetten naar sRGB
    Een goede browser die kleurprofielen ondersteund is ook heel belangrijk, welke browser gebruik je ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Kleurbeheer en weergave

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Voor gebruik op het net moet je sowieso omzetten naar sRGB
      Een goede browser die kleurprofielen ondersteund is ook heel belangrijk, welke browser gebruik je ?

      grts
      Sieg
      iexplore en google chrome. Als ik een foto bekijk zie ik dat er tussen ProPhoto RGB en sRGB maar een miniem verschil zit. Het gekke is dat wanneer ik alles bekijk op de MacBook Pro de kleuren wel kloppen als ik de vergelijking maak
      tussen LR/PS naar Smugmug en Safari. Dus denk eerder dat er iets niet klop in een Windows 10 instelling en het profiel van X-Rite. Als ik het menu van het beeldscherm kijk is het profiel wel actief.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurbeheer en weergave

        Heb je Safari als browser geprobeerd op je computer met Windows ? Als ik me niet vergis en tenzij er ondertussen iets veranderd is, is Safari de enige van die drie browsers die de kleurprofielen aankan en als je Macbook de kleuren wel correct weergeeft dan zou het daar kunnen zitten.
        Mvg Philip

        Comment


        • #5
          Re: Kleurbeheer en weergave

          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
          iexplore en google chrome. Als ik een foto bekijk zie ik dat er tussen ProPhoto RGB en sRGB maar een miniem verschil zit. Het gekke is dat wanneer ik alles bekijk op de MacBook Pro de kleuren wel kloppen als ik de vergelijking maak
          tussen LR/PS naar Smugmug en Safari. Dus denk eerder dat er iets niet klop in een Windows 10 instelling en het profiel van X-Rite. Als ik het menu van het beeldscherm kijk is het profiel wel actief.
          Daar zit dan ook deels al je probleem Daniel, gebruik een browser die wel kleurprofielen ondersteund zoals Firefox of Safari
          Je zal schrikken van het resultaat !

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Kleurbeheer en weergave

            Bedankt Sieg en philitalia voor de tip. Firefox staat er nu op en het resultaat is enorm. Een miniem verschil nog zichtbaar maar niet om over te zeuren.
            Nu nog eens op zoek naar een ander fotoviewer want Irfanview en ZonerPhotoStudio geeft nog een groot verschil in weergave van kleuren tussen
            een jpeg en een TIFF.
            Ben een moeilijke als het om weergave van kleuren gaat

            Gr, Daniel.

            Comment


            • #7
              Re: Kleurbeheer en weergave

              Nog iets ter aanvulling over een fotoviewer. Heb hier wel Adobe Bridge en beelden in raw of jpeg van de Nikon komen goed over maar de RAF bestanden
              van de Fuji XT2 zet hij om naar z/w. Ze worden in kleur geladen op de filmstrip en dan gaat de strip over naar z/w. Daar nog geen oplossing voor gevonden.

              Comment


              • #8
                Re: Kleurbeheer en weergave

                Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                Bedankt Sieg en philitalia voor de tip. Firefox staat er nu op en het resultaat is enorm. Een miniem verschil nog zichtbaar maar niet om over te zeuren.
                Nu nog eens op zoek naar een ander fotoviewer want Irfanview en ZonerPhotoStudio geeft nog een groot verschil in weergave van kleuren tussen
                een jpeg en een TIFF.
                Ben een moeilijke als het om weergave van kleuren gaat

                Gr, Daniel.
                Blij dat je tevreden bent Daniel, is inderdaad een heel verschil hé
                Nu zie je eigenlijk pas de opnames (hier op het forum) zoals de fotograaf het bedoelt heeft.

                Een goede fotoviewer ben ik al lang naar op zoek, zeker eentje dat kleurprofielen ondersteund
                Heb er nog steeds geen goede gevonden ...

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurbeheer en weergave

                  Faststone is er een die kleurprofielen ondersteund.
                  Standaard staat de ondersteuning uitgeschakeld.
                  Het is enkel voor windows.

                  Als je het eens wilt testen, hieronder 2 afbeeldingen.
                  ze bevatten beide een GBR kleuren profiel, dit is een Green-Blue-Red color space en komt van Adobe als ik het goed heb.

                  De tekst geeft aan hoe het er uit moet zien
                  gebruik je firefox, dan zal profiel v2 goed weergegeven worden, maar bij profiel v4 zul je geen groen of rood zien.

                  ICC v2 profiel


                  ICC v4 profiel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurbeheer en weergave

                    Wonderlijk! In Safari zie ik onderaan (v4) groen+oranje; in Firefox heel donkerpurper (bijna zwarte) achtergrond, letters in lichter purper. In Chrome zie ik ze zoals in Safari. Het eerste profiel (v.2) is hetzelfde bij de drie browsers.
                    Dit is op een Mac!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurbeheer en weergave

                      Knap hé, hiermee zie wat een verschil een kleurprofiel kan maken. ;-)
                      Firefox ondersteund de V4 versie wel, maar dit moet je zelf aan zetten (via about:config )
                      En als je de beelden saved, kun je testen of je vieuwer kleurprofielen ondersteund.

                      --
                      map.
                      T.T.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleurbeheer en weergave

                        Weer wat bijgeleerd, maar hopelijk onze TS ook!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleurbeheer en weergave

                          Hier nog een testje http://cameratico.com/tools/web-brow...nagement-test/
                          Bij mij in Firefox worden zowel V2 als V4 correct weergegeven

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleurbeheer en weergave

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Weer wat bijgeleerd, maar hopelijk onze TS ook!
                            Daar mag je zeker van zijn Nu nog het probleem met Bridge proberen op te lossen maar Adobe werkt niet goed mee voor een oplossing en
                            zoeken op het web leerde mij dat er enorm veel zijn die een probleem hebben met Adobe CC. Er zou een bug zitten in de laatste update van
                            Camera Raw.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleurbeheer en weergave

                              Een paar vraagjes ivm met ICC-V4, meeste RAW-converters gebruiken eigen werkprofiel maar als je PS gebruikt moet je dan niet een V4 profiel als werkprofiel definiëren ?
                              Meestal wordt voor export srgbV2 of adobeRGB 1998 gebruikt, als je v4 wil gebruiken moet je dan niet exporteren naar een v4 profiel zoals sRGB2014 ?
                              Als je v4 gebruikt voor te publiceren op het WEB hoe gaan dan v2-gebruikers, veronderstel de grootste groep van gebruikers, je beelden zien ?
                              Hoe zien V4 gebruikers V2 ?
                              Heeft vraag van TS iets te maken met V4 ? Veronderstel van niet want Edge, windows photo view etc ondersteunen v4 maar tonen beeld minder goed dan firefox welke by default v4 niet ondersteunt. Wat is hier de reden van ?
                              www.polartha.com

                              Comment

                              Working...
                              X