Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 39

Discussie: Kleurbeheer

Standaard Kleurbeheer

Zoals sommige van jullie misschien nog weten heb ik onlangs een Benq 27" scherm aangeschaft en hebt dit ineens met Spyder5 gekalibreerd. Op jullie aanraden heb ik dan ineens een icc profiel laten maken bij MenColor voor een juiste print te hebben op mijn Epson SC-P600. Wel ik werk altijd met Photoshop en ik krijg mijn prints niet goed. Mijn camera Nikon D7200 staat ingesteld op AdobeRGB, mijn kleurbeheer in PS staat uiteraard ook op AdobeRGB. In de printinstellingen laat ik PS de kleuren kiezen en geef dan uiteraard het icc profiel in. In het vak "afdrukinstellingen" heb ik kleurinstellingen van de printer uitgeschakeld. Ik kies in afdrukinstellingen uiteraard het juiste papier en toch komen de kleuren er niet goed uit. Gezichten lijkt valer en de kleuren lijken doffer.
    Blijkbaar zie ik zal iets over het hoofd of toch nog iets vergeten zijn, dus kan iemand mij goede raad geven wat ik nog kan doen. Bedankt op voorhand.

Standaard Re: Kleurbeheer

Wat is het bestandsformaat van je foto's? JPG, TIFF, PDF... ?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.13.6) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 12)

Ik werk altijd (eerst in RAW) en dan in PSD - 16bits en print ook ineens mijn PSD (soms heel groot) bestand.

Waarschijnlijk vergelijk je de print met de foto op je scherm in AdobeRGB.
    Je dient softproofing in te schakelen in PS: Weergave - Instellen proef - Aangepast - Te simuleren apparaat en dan je icc profiel van je papier met je printer instellen en dan eventueel nog andere opties aan te vinken (weergave opties / rendering intens). Dan zou je moeten zien wat de kleuren worden op je uiteindelijke print.

Mvg,

Tjerri

Zelfs als alles 100% zit dan lijken de kleuren op een afdruk altijd wat minder briljant dan op een scherm.
    Er wordt uiteindelijk een ander kleurweergavesysteem gebruikt. RGB versus CMYK.

Zoals Tjerri zegt zou je op voorhand, via softproofing, het te verwachten printresultaat kunnen bekijken. Je kan dan eventueel nog aanpassingen doen aan het beeld zelf zodat je een tweede beeld maakt.
    Het eerste blijft om op het scherm te zien, het tweede dient enkel om af te drukken.

Veel succes
    Fuji X-T2 + 23 f2 + 50 f2 + Velbon Statief + Spyder 5 Elite + beetje strobist licht + 27"iMac met PS en LR
    Student Digitaal Atelier van Academia te Borsbeek

Voor print stel ik bij het kalibreren de instelling op 5500K ipv op 6500K. Deze info heb ik uit de video's van Photofacts Academy van Piet van den Eynde en haar fijn uitgelegd door Colijn van Noort in 15 video's van kalibratie tot print.
    Verder heb ik verder informatie gehaald uit het boek 'Kleurmanagement' van Hans Frederiks uitgegeven door Van Duuren Media.

Ik werk ook met de Epson P600 en heb in PS bij printinstellingen staan dat Ps heheert kleuren, en zwartpunt compenseren aangevinkt.
    Bij menu: weergave - instellen proef staat op aangepast, RGB nummers behouden is uitgevinkt en compensatie zwartpunt aangevinkt. Papierkleur simuleren staat ook aangevinkt.

Bij de eigenschappen van SC-P600 staat bij 'geavanceerd' de printerinstelling de helderheid op +10 en de verzadiging op -5

Ook verwerk ik de foto's van uit LR in Prophoto RGB naar PS en sla ze na afwerking PS op in TIFF.

Een perfecte kleurweergave als op het display ga je nooit hebben want een scherm werkt met licht en een printer met inkt maar het resultaat van de print dat ik nu bekom daar ben ik best tevreden mee.

http://www.hansfrederiks.com/category/kleurmanagement/
    Laatst gewijzigd door Felix69; 23 maart 2018 om 12:51
    Achter elke foto zit er een verhaal --- http://dvlknokke.smugmug.com/
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Heb je al geprobeerd met een printerprofiel van Epson ?

Met welk licht bekijk je de prints ?
    Laatst gewijzigd door palombian; 23 maart 2018 om 13:43 Reden: licht

Wel, ik ook stel in "Weergave-instellen proef-aangepast" en dan mijn "te simuleren apparaat" mijn icc profiel in. Verder doe ik ook "Relatief colometrisch" en "compensatie zwartpunt" , zover had ik het ook al uitgevist. De foto die ik dan zie--zo wil hem ook geprint zien maar dat gebeurd dus niet. "Papierkleur simuleren" staat bij mij wel niet aangevinkt ( kan ik eens proberen) en bij mijn afdrukinstellingen staat in "geavanceerd" alles op nul; Ik zal eens proberen met de "geavanceerde instellingen" die Felix69 gebruikt.
    Met het printprofiel van Epson heb ik ook al geprobeerd en daar is resultaat hetzelfde, alleen als ik "printer de kleuren laat kiezen" dan is er een lichte verbetering (maar nog niet wat het zou moeten zijn). Is er verschil voor het afdrukken met welke bitdiepte je werkt? Ik zelf zou zeggen van niet (omdat ik in 16bit werk) Ik ben maar aan het zoeken hé, maar we gereken er wel uit. Nogmaals bedankt voor alle goede reacties en als er nog iedeeën zijn, laat maar komen.
    Ga morgen(zaterdag) nog wat proefjes af printen en hou jullie wel op de hoogte.

Dan is je printerprofiel waarschijnlijk niet het probleem maar wel de rendering van de printeroutput.
    Zelf werk ik in sRGB (wat veel eenvoudiger is) en mijn printer kan de kleurbreedte soms al niet volgen (daar bestaan knopjes voor om dat te zien in PS).
    Ik kan me dus voorstellen dat je zeker bij Adobe RGB dingen ziet op je scherm die nooit op dezelfde manier op je print gaan komen en dat de gebruikte conversiemethode belangrijker wordt.
    Probeer zowel perceptual als relative colorimetric intent.

Als je een printprofiel hebt laten maken dan heb je toch een print moeten opsturen naar het bedrijf, anders kunnen die nooit een exact printprofiel maken voor jouw printer.
    Trouwens een goed printprofiel wordt aangemaakt door de fabrikant van het gebruikte printpapier !

Bij de instellingen moet steeds Photoshop geselecteerd zijn voor degene die de kleuren kiest uiteraard
    Hou er ook rekening mee dat een print nooit exact eruit gaat zien als hetgeen je ziet op het scherm, een scherm werkt met een lichtbron en een print met opvallend licht.
    Dus bekijk je de print het beste bij daglicht
    Zorg ook dat bij je instellingen het juiste papier geselecteerd is, heel belangrijk want anders klopt je profiel ook niet meer

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
    Wel, ik ook stel in "Weergave-instellen proef-aangepast" en dan mijn "te simuleren apparaat" mijn icc profiel in. Verder doe ik ook "Relatief colometrisch" en "compensatie zwartpunt" , zover had ik het ook al uitgevist. De foto die ik dan zie--zo wil hem ook geprint zien maar dat gebeurd dus niet. "Papierkleur simuleren" staat bij mij wel niet aangevinkt ( kan ik eens proberen) en bij mijn afdrukinstellingen staat in "geavanceerd" alles op nul; Ik zal eens proberen met de "geavanceerde instellingen" die Felix69 gebruikt.
    Met het printprofiel van Epson heb ik ook al geprobeerd en daar is resultaat hetzelfde, alleen als ik "printer de kleuren laat kiezen" dan is er een lichte verbetering (maar nog niet wat het zou moeten zijn). Is er verschil voor het afdrukken met welke bitdiepte je werkt? Ik zelf zou zeggen van niet (omdat ik in 16bit werk) Ik ben maar aan het zoeken hé, maar we gereken er wel uit. Nogmaals bedankt voor alle goede reacties en als er nog iedeeën zijn, laat maar komen.
    Ga morgen(zaterdag) nog wat proefjes af printen en hou jullie wel op de hoogte.
    De kortste weg naar de oplossing is de telefoon nemen, naar Marc bellen die je profiel heeft gemaakt en je probleem uit de doeken doen. Zijn reputatie indachtig gaat hij je zeker met plezier voorthelpen. Eventueel terug je testkaart printen en opsturen om hem toe te laten het resultaat na te meten.
    Uit interesse: voor welk papier heb je een profiel laten opmaken?

Mvg,

Thierry

Even terzijde, zonder afbreuk te willen doen aan de hiervoor aangehaalde printmethode.
    Ik kocht onlangs een Epson P-960. Ik gebruik de originele inkt en ook Epson papier.
    Voor de lol heb ik een gekozen om de printer het kleurbeheer te laten doen in PS.
    Verder geef ik dan in de afdrukinstellingen van de printer de papiersoort mee.
    Ik was ontzettend verbaasd dat de afdrukkwaliteit van dit goedkope doe alles printertje geweldig goed is..... ik denk beter dan hoe ik vroeger werkte met een dure Canon en speciale printprofielen door Marc gemaakt.
    Ik weet dat dit niet logisch klinkt maar mijn ogen liegen niet.
    Detail: de beelden moeten best in AdobeRGB staan. sRGB beelden geven minder goede resultaten.

Omdat ik dit alles bijna niet kon geloven heb ik bij een vriend die professioneel afdrukt voor fotografen een testbeeld laten afdrukken op A3 en heb datzelfde beeld daarna bij mij met mijn prulprintertje afgedrukt en de printer de kleuren laten beheren. Resultaat: bijna identieke afdrukken op zowel mat papier als op gepareld papier. Ik wrijf me de ogen uit........
    Fuji X-T2 + 23 f2 + 50 f2 + Velbon Statief + Spyder 5 Elite + beetje strobist licht + 27"iMac met PS en LR

Wel ik werk met Lustre Photo paprier 300 van Sihl Masterclass en dat heb ik ook naar Marc gestuurd. Heb nu in PS bij "Weergave proef" "papierkleur simuleren"aangevinkt en in mijn afdrukinstellingen +10 helderheid en verzadiging -5 en ik merk wel een verbetering. Het is nog niet helemaal mijn goesting maar ik ga nog wat verder met helderheid en verzadiging spelen tot ik het vind. Kost me wel wat papier en inkt maar eens ik het juiste heb gevonden dan weet ik voor de rest van mijn dagen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
    Even terzijde, zonder afbreuk te willen doen aan de hiervoor aangehaalde printmethode.
    Ik kocht onlangs een Epson P-960. Ik gebruik de originele inkt en ook Epson papier.
    Voor de lol heb ik een gekozen om de printer het kleurbeheer te laten doen in PS.
    Verder geef ik dan in de afdrukinstellingen van de printer de papiersoort mee.
    Ik was ontzettend verbaasd dat de afdrukkwaliteit van dit goedkope doe alles printertje geweldig goed is..... ik denk beter dan hoe ik vroeger werkte met een dure Canon en speciale printprofielen door Marc gemaakt.
    Ik weet dat dit niet logisch klinkt maar mijn ogen liegen niet.
    Detail: de beelden moeten best in AdobeRGB staan. sRGB beelden geven minder goede resultaten.

Omdat ik dit alles bijna niet kon geloven heb ik bij een vriend die professioneel afdrukt voor fotografen een testbeeld laten afdrukken op A3 en heb datzelfde beeld daarna bij mij met mijn prulprintertje afgedrukt en de printer de kleuren laten beheren. Resultaat: bijna identieke afdrukken op zowel mat papier als op gepareld papier. Ik wrijf me de ogen uit........
    Dit verbaast me helemaal niet, een foto met dye-inkt op glanspapier ziet er verbluffend uit.
    Daar steekt heel wat research (vooral in inkt) achter. Uiteraard wordt de printer dan ook perfect afgesteld op een aantal papieren van het merk.

Een goedkopere printer zal per foto duurder zijn aan inkt en waarschijnlijk minder lang meegaan, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Hier kun je je printer profiel vinden voor jou combinatie
    http://www.sihl-masterclass.de/profile-files/60/epson
    Als met dit profiel de resultaten niet goed zijn is er iets mis met je instellingen
    Hier vindt je aanbevolen instellingen voor je printer http://www.sihl-masterclass.de/en/si...hoto-paper-300
    Uiteraard als je scherm niet goed gecalibreert is ga je nooit zelfde resultaten bereiken.
    Je kunt ook print screens posten van je gebruikte instellingen en dit zowel voor PS als voor de printer driver
    Laatst gewijzigd door polartha; 25 maart 2018 om 09:03

Bedankt polartha voor de info, bij afdrukmateriaal in "afdrukinstellingen" kies ik uiteraard voor " Epson Premium Lustre" maar mijn icc profiel gebruik ik wel het icc profiel dat ik bij Marc heb laten maken. Voor degene die niet mee zijn, ik heb bij http://www.menccolor.be/ een testblad afgedrukt op mijn Lustre papier--opgestuurd naar Marc en 2 dagen later had ik netjes in mijne mail het icc profiel dat ik moest gebruiken. Mijn beeldscherm wordt maandelijks gekalibreerd met Spyder5.

Kan altijd iets misgelopen zijn bij maken van printer profiel, en als je de originele inkten gebruikt is profiel papier fabrikanten meestal beter.
    Bij kalibreren van een scherm is juiste instelling van de helderheid vh scherm niet zo eenvoudig, zelfs met meten van omgeving licht.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
    Kan altijd iets misgelopen zijn bij maken van printer profiel, en als je de originele inkten gebruikt is profiel papier fabrikanten meestal beter.
    Bij kalibreren van een scherm is juiste instelling van de helderheid vh scherm niet zo eenvoudig, zelfs met meten van omgeving licht.
    Zelf gebruik in het fotopapier van Epson met het profiel dat bij de printer van Epson is meegegeven. Vroeger werkte ik met Ilford papier maar dit was dan ook altijd zoeken
    naar de juiste instelling. Maar bij kalibratie van het beeldscherm is er een profiel aangemaakt op 5500K speciaal voor het printen, iets dat ik hier in reeds geplaatste reactie
    van anderen hierboven niet terug kan vinden. De foto ziet er dan wel donkerder uit met minder aangename kleuren en dit is wat we bekomen bij het printen. Door een copy
    te maken en deze dan terug naar 6500K te brengen terwijl de instelling van het scherm op 5500k blijft staan bekom je een beeld dat wat je zal hebben bij het printen.

Dus voor print je scherm op 5500K en voor het plaatsen op internet 6500K en dit maakt een groot verschil in afwerken.
    Achter elke foto zit er een verhaal --- http://dvlknokke.smugmug.com/
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Het zal misschien wel aan mij liggen maar die uitleg snap ik niet. Ik kies bij de kalibratie voor 5500k en 90cd/m². Hoe en vooral in welk prog kan ik dat dan veranderen zoals jij hierboven aangeeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
    Zelf gebruik in het fotopapier van Epson met het profiel dat bij de printer van Epson is meegegeven. Vroeger werkte ik met Ilford papier maar dit was dan ook altijd zoeken
    naar de juiste instelling. Maar bij kalibratie van het beeldscherm is er een profiel aangemaakt op 5500K speciaal voor het printen, iets dat ik hier in reeds geplaatste reactie
    van anderen hierboven niet terug kan vinden. De foto ziet er dan wel donkerder uit met minder aangename kleuren en dit is wat we bekomen bij het printen. Door een copy
    te maken en deze dan terug naar 6500K te brengen terwijl de instelling van het scherm op 5500k blijft staan bekom je een beeld dat wat je zal hebben bij het printen.

Dus voor print je scherm op 5500K en voor het plaatsen op internet 6500K en dit maakt een groot verschil in afwerken.
    Dan heb je dus twee versies van elke foto ?
    Hoe moeten alle schuifjes verzet worden tussen de twee om uiteindelijk hetzelfde te zien op je print en het internet ?
    Enkel de kleurtemperatuur +/- 6500/5500K ?

In je vorige post vermeld je ook dat je dan de helderheid +10 en de saturatie -5 corrigeert alvorens te printen.
    Dat kan in jouw geval wel werken maar is dat niet wat ingewikkeld ?

Dat een tentoonstellingsprint bij 5500K wordt bekeken kan ik inkomen, maar ik dacht dat kalibratie daar net voor moet zorgen.

Lezen we niet teveel hierover en houden we het niet beter simpel ?

Ik heb een sRGB scherm ingesteld op D65, 120cd en gamma 2.2.
    Mijn foto's zien er op het internet uit zoals in LR en mijn afdrukken na droging ook ('s avonds onder een 6500K lamp ter controle).
    Als ik geen foutje heb gemaakt in één van de afdrukinstellingen tenminste (doorgaans te zien aan een flagrante kleurverandering).

Ter controle heb ik al een colorchecker kaart gebruikt.
    Kort door de bocht, als je daar een foto van neemt en afdrukt met het juiste profiel zou de print op verschillende papieren hetzelfde moeten zijn en gelijk aan het kaartje (om de kalibratieafwijking van de camera de elimineren heb ik de kleurwaarde van elk vakje zelfs eens opgemeten en een synthetische kaart gemaakt).
    Onafgezien van het licht waarmee alles bekeken wordt.

Bovendien is onze foto ook een interpretatie van de werkelijkheid, het eerste wat we doen is de witbalans aanpassen.
    Laatst gewijzigd door palombian; 26 maart 2018 om 16:42

Misschien een onterechte vraag maar, heb jij de print die je hebt opgestuurd naar MenColor met een volledige neutrale printersetting geprint (m.a.w. stond ALLE kleurbeheer van jouw printer uit toen je die print maakte)?
    Ik dacht dat, als je print in Photoshop, er steeds 'een' printerprofiel wordt aangeduid bij de printinstellingen. Dat zou dan betekenen dat die print reeds 'een' profiel heeft en Marc dus een niet-correcte versie heeft kunnen meten.
    Ik herinner mij dat ik vroeger het programma 'Adobe Color Printer Utility' gebruikte om de 'calibratie-kleurvakjes' volledig neutraal (zonder enig kleurbeheer) te kunnen printen.

Nota: ik gebruikte toen een oudere PS-versie (CS5.5) en miscchien is dat in de recentere versies intussen aangepast?

Het lijkt mij dus verstandig om de printerprofielen die Polartha vermeld eens te gebruiken, om te zien of die een goed resultaat geven.

Ik heb bij de afdrukinstellingen "kleurbeheer" uitgezet en zoals hierboven al vermeld bij "kleurbeheer" PS beheert de kleuren en dan heb je natuurlijk een printerprofiel dat je moet kiezen en daar heb ik Epson Lustre gekozen.

Dan deed je het volgens mij NIET juist, paep.
    Ik denk dat je op de website van Marc kan lezen op welke manier je de print die jij zal opsturen moet maken.
    In ieder geval is het kiezen van een Epson Lustre profiel niet de juiste manier volgens mij.
    Dit zou het probleem reeds kunnen verklaren.

Dag Paep,
    je moet in Photoshop inderdaad het kleurbeheer uitzetten bij het printen van die 'testkaart', maar dat betekent niet dat er dan geen printerprofiel meer wordt toegepast.
    Volgens mij kan je in PS niet afdrukken zonder 'een' printerprofiel te selecteren. Welk profiel je ook kiest, er zit steeds al een soort van correctie in verwerkt, waardoor jouw testprint niet meer correct is en bijgevolg ook niet meer accuraat kan worden opgemeten.
    Eigenlijk moet je de 'testprint' maken met een volledig neutrale printerinstelling (m.a.w. de testprint moet de volledige kleurencapaciteit van jouw printer omvatten, zonder enige vorm van correctie, op het door jou gewenste papier). Pas dan kan er een juist printerprofiel worden opgemaakt dat je later in PS kan selecteren in 'afdrukken/printerprofiel'.

Ik heb de site van Marc nog eens goed gelezen en jullie opmerkingen ook en het wordt (voor mij)verwarrend. Laat ons zeggen dat ik terug helemaal opnieuw begin en opnieuw een testprint ga printen en opstuur naar Marc. Hoe zou jullie dan te werk gaan?

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Kleurbeheer in Photoshop
    Door paep in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 20 januari 2018, 10:13
  2. Kleurbeheer
    Door Mat in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 30 mei 2006, 19:13

Regels voor berichten