Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurbeheer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kleurbeheer

    Bedankt polartha voor de info, bij afdrukmateriaal in "afdrukinstellingen" kies ik uiteraard voor " Epson Premium Lustre" maar mijn icc profiel gebruik ik wel het icc profiel dat ik bij Marc heb laten maken. Voor degene die niet mee zijn, ik heb bij http://www.menccolor.be/ een testblad afgedrukt op mijn Lustre papier--opgestuurd naar Marc en 2 dagen later had ik netjes in mijne mail het icc profiel dat ik moest gebruiken. Mijn beeldscherm wordt maandelijks gekalibreerd met Spyder5.

    Comment


    • #17
      Re: Kleurbeheer

      Kan altijd iets misgelopen zijn bij maken van printer profiel, en als je de originele inkten gebruikt is profiel papier fabrikanten meestal beter.
      Bij kalibreren van een scherm is juiste instelling van de helderheid vh scherm niet zo eenvoudig, zelfs met meten van omgeving licht.
      www.polartha.com

      Comment


      • #18
        Re: Kleurbeheer

        Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
        Kan altijd iets misgelopen zijn bij maken van printer profiel, en als je de originele inkten gebruikt is profiel papier fabrikanten meestal beter.
        Bij kalibreren van een scherm is juiste instelling van de helderheid vh scherm niet zo eenvoudig, zelfs met meten van omgeving licht.
        Zelf gebruik in het fotopapier van Epson met het profiel dat bij de printer van Epson is meegegeven. Vroeger werkte ik met Ilford papier maar dit was dan ook altijd zoeken
        naar de juiste instelling. Maar bij kalibratie van het beeldscherm is er een profiel aangemaakt op 5500K speciaal voor het printen, iets dat ik hier in reeds geplaatste reactie
        van anderen hierboven niet terug kan vinden. De foto ziet er dan wel donkerder uit met minder aangename kleuren en dit is wat we bekomen bij het printen. Door een copy
        te maken en deze dan terug naar 6500K te brengen terwijl de instelling van het scherm op 5500k blijft staan bekom je een beeld dat wat je zal hebben bij het printen.

        Dus voor print je scherm op 5500K en voor het plaatsen op internet 6500K en dit maakt een groot verschil in afwerken.

        Comment


        • #19
          Re: Kleurbeheer

          Het zal misschien wel aan mij liggen maar die uitleg snap ik niet. Ik kies bij de kalibratie voor 5500k en 90cd/m². Hoe en vooral in welk prog kan ik dat dan veranderen zoals jij hierboven aangeeft.

          Comment


          • #20
            Re: Kleurbeheer

            Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
            Zelf gebruik in het fotopapier van Epson met het profiel dat bij de printer van Epson is meegegeven. Vroeger werkte ik met Ilford papier maar dit was dan ook altijd zoeken
            naar de juiste instelling. Maar bij kalibratie van het beeldscherm is er een profiel aangemaakt op 5500K speciaal voor het printen, iets dat ik hier in reeds geplaatste reactie
            van anderen hierboven niet terug kan vinden. De foto ziet er dan wel donkerder uit met minder aangename kleuren en dit is wat we bekomen bij het printen. Door een copy
            te maken en deze dan terug naar 6500K te brengen terwijl de instelling van het scherm op 5500k blijft staan bekom je een beeld dat wat je zal hebben bij het printen.

            Dus voor print je scherm op 5500K en voor het plaatsen op internet 6500K en dit maakt een groot verschil in afwerken.
            Dan heb je dus twee versies van elke foto ?
            Hoe moeten alle schuifjes verzet worden tussen de twee om uiteindelijk hetzelfde te zien op je print en het internet ?
            Enkel de kleurtemperatuur +/- 6500/5500K ?

            In je vorige post vermeld je ook dat je dan de helderheid +10 en de saturatie -5 corrigeert alvorens te printen.
            Dat kan in jouw geval wel werken maar is dat niet wat ingewikkeld ?

            Dat een tentoonstellingsprint bij 5500K wordt bekeken kan ik inkomen, maar ik dacht dat kalibratie daar net voor moet zorgen.

            Lezen we niet teveel hierover en houden we het niet beter simpel ?

            Ik heb een sRGB scherm ingesteld op D65, 120cd en gamma 2.2.
            Mijn foto's zien er op het internet uit zoals in LR en mijn afdrukken na droging ook ('s avonds onder een 6500K lamp ter controle).
            Als ik geen foutje heb gemaakt in één van de afdrukinstellingen tenminste (doorgaans te zien aan een flagrante kleurverandering).

            Ter controle heb ik al een colorchecker kaart gebruikt.
            Kort door de bocht, als je daar een foto van neemt en afdrukt met het juiste profiel zou de print op verschillende papieren hetzelfde moeten zijn en gelijk aan het kaartje (om de kalibratieafwijking van de camera de elimineren heb ik de kleurwaarde van elk vakje zelfs eens opgemeten en een synthetische kaart gemaakt).
            Onafgezien van het licht waarmee alles bekeken wordt.

            Bovendien is onze foto ook een interpretatie van de werkelijkheid, het eerste wat we doen is de witbalans aanpassen.
            Last edited by palombian; 26 maart 2018, 16:42.

            Comment


            • #21
              Re: Kleurbeheer

              Misschien een onterechte vraag maar, heb jij de print die je hebt opgestuurd naar MenColor met een volledige neutrale printersetting geprint (m.a.w. stond ALLE kleurbeheer van jouw printer uit toen je die print maakte)?
              Ik dacht dat, als je print in Photoshop, er steeds 'een' printerprofiel wordt aangeduid bij de printinstellingen. Dat zou dan betekenen dat die print reeds 'een' profiel heeft en Marc dus een niet-correcte versie heeft kunnen meten.
              Ik herinner mij dat ik vroeger het programma 'Adobe Color Printer Utility' gebruikte om de 'calibratie-kleurvakjes' volledig neutraal (zonder enig kleurbeheer) te kunnen printen.

              Nota: ik gebruikte toen een oudere PS-versie (CS5.5) en miscchien is dat in de recentere versies intussen aangepast?

              Het lijkt mij dus verstandig om de printerprofielen die Polartha vermeld eens te gebruiken, om te zien of die een goed resultaat geven.
              www.guydewestelinckfotografie.be

              Comment


              • #22
                Re: Kleurbeheer

                Ik heb bij de afdrukinstellingen "kleurbeheer" uitgezet en zoals hierboven al vermeld bij "kleurbeheer" PS beheert de kleuren en dan heb je natuurlijk een printerprofiel dat je moet kiezen en daar heb ik Epson Lustre gekozen.

                Comment


                • #23
                  Re: Kleurbeheer

                  Dan deed je het volgens mij NIET juist, paep.
                  Ik denk dat je op de website van Marc kan lezen op welke manier je de print die jij zal opsturen moet maken.
                  In ieder geval is het kiezen van een Epson Lustre profiel niet de juiste manier volgens mij.
                  Dit zou het probleem reeds kunnen verklaren.
                  Straatfotograaf in Antwerpen

                  Comment


                  • #24
                    Re: Kleurbeheer

                    Dag Paep,
                    je moet in Photoshop inderdaad het kleurbeheer uitzetten bij het printen van die 'testkaart', maar dat betekent niet dat er dan geen printerprofiel meer wordt toegepast.
                    Volgens mij kan je in PS niet afdrukken zonder 'een' printerprofiel te selecteren. Welk profiel je ook kiest, er zit steeds al een soort van correctie in verwerkt, waardoor jouw testprint niet meer correct is en bijgevolg ook niet meer accuraat kan worden opgemeten.
                    Eigenlijk moet je de 'testprint' maken met een volledig neutrale printerinstelling (m.a.w. de testprint moet de volledige kleurencapaciteit van jouw printer omvatten, zonder enige vorm van correctie, op het door jou gewenste papier). Pas dan kan er een juist printerprofiel worden opgemaakt dat je later in PS kan selecteren in 'afdrukken/printerprofiel'.
                    www.guydewestelinckfotografie.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kleurbeheer

                      Ik heb de site van Marc nog eens goed gelezen en jullie opmerkingen ook en het wordt (voor mij)verwarrend. Laat ons zeggen dat ik terug helemaal opnieuw begin en opnieuw een testprint ga printen en opstuur naar Marc. Hoe zou jullie dan te werk gaan?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Kleurbeheer

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                        In ieder geval is het kiezen van een Epson Lustre profiel niet de juiste manier volgens mij.
                        Is nochtans de juiste manier. Uit de handleiding van Marc: "Als je papier gebruikt van een andere fabrikant, kies dan de papiersoort die het best overeenkomt."
                        Op die manier maak ik ook mijn profielen op voor bv Hahnemeule. De software die je printer aanstuurt verplicht je ergens te starten. Zonder (start)profiel kan je niet starten en er is niet zoiets als een 'neutraal' profiel. Je vergelijkt dan het resultaat na het printen en softwarematig stuur je dit bij. Hernoem dit resultaat en je hebt een nieuw 'correct' profiel. Om de correctie tot een minimum te herleiden dien je dus een printer (start)profiel te kiezen die het nauwste aanleunt bij het door jou gekozen papier. In dit geval Epson Luster.

                        Maar ik herhaal mijn oproep aan Paep: "De kortste weg naar de oplossing is de telefoon nemen, naar Marc bellen die je profiel heeft gemaakt en je probleem uit de doeken doen. Zijn reputatie indachtig gaat hij je zeker met plezier voorthelpen. Eventueel terug je testkaart printen en opsturen om hem toe te laten het resultaat na te meten. "

                        Mvg,

                        Tjerri

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kleurbeheer

                          Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                          Ik heb de site van Marc nog eens goed gelezen en jullie opmerkingen ook en het wordt (voor mij)verwarrend. Laat ons zeggen dat ik terug helemaal opnieuw begin en opnieuw een testprint ga printen en opstuur naar Marc. Hoe zou jullie dan te werk gaan?
                          Ik ben nog eens op menccolor.be gaan kijken en als je met het aangegeven programma ACPU afdrukt moet je nog wel degelijk (zoals op de Adobe download pagina wordt uitgelegd) na de Print knop naar de eigenschappen van de printer gaan en zowel het juiste papier en afdrukkwaliteit kiezen en het kleurbeheer afzetten net zoals je moet doen wanneer je in PS of LR afdrukt.

                          Je kan al deze instellingen bij de meeste printers vastleggen onder een eigen naam (bv PapiertypeXYZ hoog) zodat je je later niet kan vergissen en enkel nog het formaat moet aanpassen.

                          PS: zoals door Tjerri aangegeven komt het er vooral op aan een gelijkwaardig papier te kiezen (mat, satijn, glanzend ...), naargelang daarvan zal de printer bv meer of minder inkt opleggen.
                          Last edited by palombian; 27 maart 2018, 11:42. Reden: typo

                          Comment


                          • #28
                            Re: Kleurbeheer

                            Als ik jou was zou ik eerst even proberen of er met het voor jouw printer/papiercombinatie-profiel (SihlMC_EpsP600_Lustre_Photo_Paper.icc) dat Polartha vermeldde in post #15, een bevredigend resultaat kan worden verkregen. Zo ja, probleem opgelost.
                            Indien niet, dan inderdaad de Mencolor testkaart(en) opnieuw afdrukken met behulp van Adobe Color Printer Utility (ACPU) en door Marc terug laten meten.
                            www.guydewestelinckfotografie.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Kleurbeheer

                              Wel mensen, het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het is eindelijk in orde gekomen. Op jullie aanraden heb ik Marc gecontacteerd en heb opnieuw een kleurkaart geprint en opgestuurd. De dag nadien had ik al een icc profiel in mijne mail en Marc heeft dit allemaal professioneel en vooral GRATIS gedaan. Waar het de eerste keer is misgelopen zal ik wellicht nooit weten maar het feit is dat nu alles in orde is en kan alleen maar zeggen dat ik iedereen nog eens wil bedanken en zeker Marc van http://www.menccolor.be/ .

                              Comment


                              • #30
                                Re: Kleurbeheer

                                Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                                Wel mensen, het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het is eindelijk in orde gekomen. Op jullie aanraden heb ik Marc gecontacteerd en heb opnieuw een kleurkaart geprint en opgestuurd. De dag nadien had ik al een icc profiel in mijne mail en Marc heeft dit allemaal professioneel en vooral GRATIS gedaan. Waar het de eerste keer is misgelopen zal ik wellicht nooit weten maar het feit is dat nu alles in orde is en kan alleen maar zeggen dat ik iedereen nog eens wil bedanken en zeker Marc van http://www.menccolor.be/ .
                                Blij dat het in orde is gekomen.
                                Ik heb er in het begin ook mee gesukkeld.
                                Veel printplezier.

                                Comment

                                Working...
                                X