Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 39 van 39

Discussie: Kleurbeheer

Standaard Re: Kleurbeheer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
    In ieder geval is het kiezen van een Epson Lustre profiel niet de juiste manier volgens mij.
    Is nochtans de juiste manier. Uit de handleiding van Marc: "Als je papier gebruikt van een andere fabrikant, kies dan de papiersoort die het best overeenkomt."
    Op die manier maak ik ook mijn profielen op voor bv Hahnemeule. De software die je printer aanstuurt verplicht je ergens te starten. Zonder (start)profiel kan je niet starten en er is niet zoiets als een 'neutraal' profiel. Je vergelijkt dan het resultaat na het printen en softwarematig stuur je dit bij. Hernoem dit resultaat en je hebt een nieuw 'correct' profiel. Om de correctie tot een minimum te herleiden dien je dus een printer (start)profiel te kiezen die het nauwste aanleunt bij het door jou gekozen papier. In dit geval Epson Luster.

Maar ik herhaal mijn oproep aan Paep: "De kortste weg naar de oplossing is de telefoon nemen, naar Marc bellen die je profiel heeft gemaakt en je probleem uit de doeken doen. Zijn reputatie indachtig gaat hij je zeker met plezier voorthelpen. Eventueel terug je testkaart printen en opsturen om hem toe te laten het resultaat na te meten. "

Mvg,

Tjerri

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
    Ik heb de site van Marc nog eens goed gelezen en jullie opmerkingen ook en het wordt (voor mij)verwarrend. Laat ons zeggen dat ik terug helemaal opnieuw begin en opnieuw een testprint ga printen en opstuur naar Marc. Hoe zou jullie dan te werk gaan?
    Ik ben nog eens op menccolor.be gaan kijken en als je met het aangegeven programma ACPU afdrukt moet je nog wel degelijk (zoals op de Adobe download pagina wordt uitgelegd) na de Print knop naar de eigenschappen van de printer gaan en zowel het juiste papier en afdrukkwaliteit kiezen en het kleurbeheer afzetten net zoals je moet doen wanneer je in PS of LR afdrukt.

Je kan al deze instellingen bij de meeste printers vastleggen onder een eigen naam (bv PapiertypeXYZ hoog) zodat je je later niet kan vergissen en enkel nog het formaat moet aanpassen.

PS: zoals door Tjerri aangegeven komt het er vooral op aan een gelijkwaardig papier te kiezen (mat, satijn, glanzend ...), naargelang daarvan zal de printer bv meer of minder inkt opleggen.
    Laatst gewijzigd door palombian; 27 maart 2018 om 11:42 Reden: typo

Als ik jou was zou ik eerst even proberen of er met het voor jouw printer/papiercombinatie-profiel (SihlMC_EpsP600_Lustre_Photo_Paper.icc) dat Polartha vermeldde in post #15, een bevredigend resultaat kan worden verkregen. Zo ja, probleem opgelost.
    Indien niet, dan inderdaad de Mencolor testkaart(en) opnieuw afdrukken met behulp van Adobe Color Printer Utility (ACPU) en door Marc terug laten meten.

Wel mensen, het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het is eindelijk in orde gekomen. Op jullie aanraden heb ik Marc gecontacteerd en heb opnieuw een kleurkaart geprint en opgestuurd. De dag nadien had ik al een icc profiel in mijne mail en Marc heeft dit allemaal professioneel en vooral GRATIS gedaan. Waar het de eerste keer is misgelopen zal ik wellicht nooit weten maar het feit is dat nu alles in orde is en kan alleen maar zeggen dat ik iedereen nog eens wil bedanken en zeker Marc van http://www.menccolor.be/ .

Wel mensen, het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het is eindelijk in orde gekomen. Op jullie aanraden heb ik Marc gecontacteerd en heb opnieuw een kleurkaart geprint en opgestuurd. De dag nadien had ik al een icc profiel in mijne mail en Marc heeft dit allemaal professioneel en vooral GRATIS gedaan. Waar het de eerste keer is misgelopen zal ik wellicht nooit weten maar het feit is dat nu alles in orde is en kan alleen maar zeggen dat ik iedereen nog eens wil bedanken en zeker Marc van http://www.menccolor.be/ .
    Blij dat het in orde is gekomen.
    Ik heb er in het begin ook mee gesukkeld.
    Veel printplezier.

Fijn dat het probleem is opgelost.
    En ... wat heb je nu anders moeten doen t.o.v. de voorgaande keer?

Ik denk dat ik hetzelfde gedaan heb maar Marc heeft beide geprinte kleurkaarten ingescand een jpg van gemaakt en ze ook opgestuurd en daar kun je duidelijk het verschil zien. Wat er de eerste keer misgelopen is......ik zou het niet weten. Maar ja (na een moeilijke bevalling) eind goed al goed!

Wil toch nog even het volgende meegeven: in PS als je de geprinte foto nog te donker of te licht vind dan moet je via "Niveaus" Ctr L je uitvoer aanpassen (dat is de onderste balk) Ik heb van een vriend een (digitale)printkaart gekregen die van 0 tot 256 gaat en dat moet je natuurlijk printen en op ieder vakje moet er een verschil zijn. In mijn geval was wit goed maar zwart niet. Heb uitvoer aangepast (vraagt wel enkele prints) daar nadien een handeling (action) van gemaakt ,F9 voor voorzien, zodat ik dat wanneer ik ga printen op F9 klik en zeker weet dat mijn print zo is als mijn scherm en nu is alles perfect. Indien er interesse is in de printkaart wil ik die gerust doorsturen via mail want hier weet ik niet hoe dat moet. geef mij maar een PM en ik stuur ze door. Hopelijk heb ik nu ook enkele mensen kunnen helpen.

...Indien er interesse is in de printkaart wil ik die gerust doorsturen via mail want hier weet ik niet hoe dat moet. geef mij maar een PM en ik stuur ze door. Hopelijk heb ik nu ook enkele mensen kunnen helpen.
    Je kunt die printkaart bv ook publiceren zoals je hier een foto plaatst, alleen hoeft die niet meteen zichtbaar te zijn. Dus:
    1. opladen naar een host;
    2. het adres kopiëren (begint normaliter met http.... en eindigt op .jpg)
    3. dat adres hier plakken; je hebt dan meteen een link, dat bij aanklikken je bij het bestand zelf brengt, van waaruit je kunt downloaden.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.5) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.4)

Opladen naar een host??????? Hoe doe ik dat?

Heb je hier al ooit foto's gepost? Al de mensen die hier foto's posten beschikken over een host. D'er zijn er een aantal gratis: Flickr en Dropbox ondermeer, maar wat velen vroeger gebruiken (Photobucket) was opeens 'te betalen'.
    Ik ben een vroege gebruiker van Dropbox; en dat gebruik ik voor de weinige foto's die ik nog post (gewoon enkel in de zomer, als ik als Mod verlof heb); maar Imgur bv gebruik ik bijna dagelijks voor mijn screenshots.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.5) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.4)

https://dl.dropbox.com/s/4ka417ld9gu...l%20Target.jpg
    heb hem ook in Forum test gezet en daar werkte hij

https://dl.dropbox.com/s/4ka417ld9gu...l%20Target.jpg
    heb hem ook in Forum test gezet en daar werkte hij
    Prima gedaan. Nu in het Testforum heeft men je zelfs geleerd om zichtbaar te posten, wat nu net niet nodig was voor dit specifiek geval, maar misschien jou van pas kan komen, mocht je (in onze Fotohoek) je foto's willen laten zien.

Ben ondertussen voor het printen met de Epson P600 van het fotopapier van Epson overgestapt naar Canson Baryta Photographique A3+ 310gr. en Canson Platine Fibre RAG A3+ 310 gr. en wat een verschil. Geen gedoe meer met
    aanpassing en met hun ICC profiel en resultaat zoals de foto afgewerkt is in PS.
    Kleuren echt zoals op scherm en een mooie structuur in hun papier. Kost wel wat meer maar het resultaat is top. Echt tevreden nu.

Gr, Daniel.
    Achter elke foto zit er een verhaal --- http://dvlknokke.smugmug.com/
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Kleurbeheer in Photoshop
    Door paep in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 20 januari 2018, 10:13
  2. Kleurbeheer
    Door Mat in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 30 mei 2006, 19:13

Regels voor berichten