Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

    Sinds enige tijd werk ik met ON1 PHOTO RAW 2018 tot volle tevredenheid. Ook de mogelijkheid om keywords toe te voegen aan de metadata benut ik volledig. Deze keywords zijn dus nu volgens mij een onderdeel van een betreffende foto geworden. Het verbaast mij echter dat ik deze keywords in andere programma's niet te zien krijg, laat staan dat je er iets mee op wil zoeken. Begrijp ik het dan goed dat als je een foto wil zoeken dit alleen maar kan met in dit geval ON1?

  • #2
    Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

    Je conclusie is wellicht juist. Je kan volgens mij enkel in ON1 gebruik maken van de keywords en erop zoeken.
    De zoekwoorden zijn dus NIET een onderdeel geworden van de betreffende foto. Ze zitten in de database van ON1.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

      Zet er toch maar bij welke 'andere' programma's het niet werkt. Als dat programma geen DAM aan boord heeft heb je er inderdaad niets aan.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Zet er toch maar bij welke 'andere' programma's het niet werkt. Als dat programma geen DAM aan boord heeft heb je er inderdaad niets aan.
        Het "andere" programma is Bridge (CS5) van Photoshop. Wat DAM (digital asset management) precies inhoudt weet ik niet. Als u mij daar wat meer over kunt vertellen zou ik u erkentelijk zijn. In de praktijk ervaar ik het volgende: Ik voer een keyword in in On1. Bridge ziet dat woord niet, althans met zoeken in Bridge komt de betreffende foto niet tevoorschijn. Maar als ik in Bridge hetzelfde keyword toevoeg aan die foto en ik vervolgens met deze naam zoek in On1 dan ziet ON1 deze foto wél, maar hij staat niet in de Metadata. Rara hoe zit dat? Naar mijn mening staat er ergens een instelling verkeerd, óf in On1, óf in Bridge. Als u of iemand anders hier meer over weet hoor ik het graag! Bij voorbaat hartelijk dank, Frans Vos, Bergambacht, Nederland.

        Comment


        • #5
          Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

          Een DAM is een digital asset manager, een database voor je foto's. On1 is de enige die ik heb (LR en PS buitengezwierd).
          Adobe Bridge staat er wel nog op, en inderdaad zelfs de camera informatie wordt niet gelezen uit de raw.
          Maar als ik naar JPG exporteer staat alles er netjes in. Vergeet niet dat ON1 in zijn eigen bestand alles zet : info, kenwords etc. Bridge leest alles uit een jpg netjes in hoor, ik vrees dat je een denkfout gemaakt hebt, ON1 komt aan de RAW niet aan.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
            ... ON1 komt aan de RAW niet aan.
            Bij de ON1 RAW 2018 heb je de optie om de RAW ontwikkeling in een sidecar van de foto te stoppen of niet.
            Deze keuze impliceert dat wanneer je geen sidecar wil, de aanpassingen in de RAW zelf gebeuren en je niet meer terug naar het origineel kunt.

            mvg,
            Patric

            Comment


            • #7
              Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

              Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
              Bij de ON1 RAW 2018 heb je de optie om de RAW ontwikkeling in een sidecar van de foto te stoppen of niet.
              Deze keuze impliceert dat wanneer je geen sidecar wil, de aanpassingen in de RAW zelf gebeuren en je niet meer terug naar het origineel kunt.

              mvg,
              Patric
              Geloof ik niks van. Een originele RAW blijft ongewijzigd. Dan worden de veranderingen wellicht enkel in de ON1 database opgeslagen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Geloof ik niks van. Een originele RAW blijft ongewijzigd. Dan worden de veranderingen wellicht enkel in de ON1 database opgeslagen.
                We gaan een beetje off topic ...
                Wanneer ik een NEF aanpas in ON1 develop en afsluit, en vervolgens de NEF hernoem, is deze onbekend in die ON1 database die je vernoemt.
                Wanneer ik later die hernoemde NEF terug open in ON1 toont die nog altijd die aanpassingen die dus uit de NEF zelf moeten gehaald zijn want hernoemd en dus onbekend bestand voor ON1 en niet aanwezig in die aangehaalde ON1 databank.
                Dus mijn vermoeden is dat de aanpassingen in het oorspronkelijke NEF bestand worden opgenomen, mogelijk als een geïntegreerde sidecar binnen de oorspronkelijke NEF.
                Het is wel zo dat die aanpassingen alleen worden weergegeven in ON1 maar niet herkend worden door bvb ViewNX.

                En on topic: het is dus mogelijk dat de keywords in ON1 toegevoegd door TS in een format worden aangehecht dat door andere programma's niet herkend wordt.

                Comment


                • #9
                  Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

                  Inderdaad: open die 'gewijzigde' NEF met eender welke andere RAW developer, en je zult zien dat de ON1 wijzigingen er niet in opgeslagen zijn. Trouwens, kijk gewoon naar datum van aanmaak en modificatie, en je zult zien dat die data dezelfde zijn.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keywords in ON1 PHOTO RAW 2018

                    Wat ik wel vervelend vind aan ON1 Photo RAW is dat de tijdaanduiding in PM en AM staat en niet in onze 24 uurs aanduiding.
                    Voor het overige wat betreft de sidecar en opslag in de foto zelf weet ik het niet zo goed maar wanner ik een foto van naam verander kan ik deze nog altijd met de aanpassingen zien,
                    zelf gebruik ik wel sidecars en voor alle zekerheid misschien eens een vraag stellen aan de ON1 support.
                    Maar ON1 is zeker een aanrader volgens mijn bescheiden mening.
                    Vriendelijke groeten van fotokijker.
                    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                    https://vanmeulder.be

                    Comment

                    Working...
                    X