Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

    Halloo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik studeer fotografie en ik zit nu in mijn laatste jaar. Ik heb een groot probleem, er zit op mijn zwart witte foto's een paarse schijn, ik krijg deze er niet af! ik heb al alle mogelijke manier van omzetting in z/w in photoshop geprobeerd!! Op sommige andere foto's heb ik een roze schijn!! Mijn scherm is gekalibreerd en ik heb deze foto's ook al eens geprint en op de print zie je dit ook! Heeft iemand dit ook al gehad en weet iemand wat ik kan doen?

  • #2
    Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

    heel veel mensen hebben dit al meegemaakt , en veel ligt aan de printer
    lees hier maar eens
    Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

    laten afdrukken door foto-centrale is dikwijls beter dan zelf afdrukken

    Comment


    • #3
      Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

      Ik laat hen bij een professionale printer printen!

      Comment


      • #4
        Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

        Wat dat betreft heb ik zelf geen echte ervaring (ik heb één keer het kleurprofiel van mijn scherm ingeladen in Windows en dat sloeg op zoveel vlakken tegen dat 'k het er direct terug heb afgesmeten... ), maar als je scherm gecalibreerd is heb je waarschijnlijk een kleurenprofiel ingeladen. Het kan zijn dat PS hier niet correct mee overweg kan. Daarnaast moet je ook weten dat als je afdrukt dat je dan een ander profiel moet gebruiken (omdat je printer nu eenmaal anders gecalibreerd is). Als je de foto op een andere pc bekijkt kan je hetzelfde probleem hebben, omdat dat ander scherm ook ander gecalibreerd moet worden.
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

          Als je nu eens je kleurencartouche eruit haalt? Zodat je enkel zwart kan printen.
          Helpt dit ?

          Comment


          • #6
            Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

            Oorspronkelijk geplaatst door goffinneoza Bekijk bericht
            Ik laat hen bij een professionale printer printen!
            Verstandige beslissing, woon je in de buurt van Genk, kijk dan eens in mijn handtekening.

            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
            Als je nu eens je kleurencartouche eruit haalt? Zodat je enkel zwart kan printen.
            Helpt dit ?
            Nee, op die manier komt er dan zelfs geen beweging in je printer.

            Maar als je hervulbare cart's gebruikt, en je vult alleen de zwarte en de andere zet je er leeg in, dan zal de printer denken dat die vol zijn en beginnen te printen.

            Met een epson zou dat kunnen lukken maar als je dat doet met een canon, is je printkop naar de vaantjes. ( in de canon printkop wordt de inkt warm gemaakt, en zonder inkt verbrandt de printkop.)

            PJW
            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

            Comment


            • #7
              Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

              Als ik goed begrijp is de zweem ook op je scherm te zien.
              Misschien moet je eens in photoshop eerst alle lagen samenvoegen dan je de laag dupliceren en dan bij filter,blur, average (vervagen, gemiddelde) normaal krijg je dan een effen vlak met de gemiddelde kleur als je dan een nieuwe aanpassingslaag levels of curves dan kan je met het grijs pipetje die kleur naar gemiddeld grijs zetten. als je dan de laag met de blur-filter uit klikt zou je kleurzweem verwijderd moeten zijn.

              Comment


              • #8
                Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

                Het is niet bij alle foto's en ik heb echt alles al geprobeerd in photoshop. Mijn leerkrachten fotografie weten het zelfs niet! En het rare is dat als ik men fotos omzet naar zwartwit dat het zo blijft!! dat kan toch niet! zwart wit is zwart wit he!

                Comment


                • #9
                  Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

                  Als je een Epson printer hebt met bijvoorbeeld maar 4 patronen, kan je die vervangen door navulbare patronen met in de posities voor cyaan, magenta en geel met gradaties van grijs. Je print gewoon met AdobeRGB profiel naar de printer als een kleurenfoto, die dan perfect in zwart/wit wordt afgedrukt. Dit is een truc voor mensen die geen ABW-printer hebben zoals de R2880/R3000 of de Pro 3880. Voor een maximaal contrast moet je afdrukken in stand matte papier en maximale resolutie, zodat de printer geforceerd wordt om de zwarte patroon gebruikt.
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

                    Bij Canon heb je een printer met minstens 6 patronen nodig (in de betaalbare reeks bv MG7550 A4, MG8750 A3+).
                    Door de extra grijze inkt kan je zwartwit drukken zonder kleurzweem, met de 5-patronenprinters lukt het niet.

                    Tweedehands vind je met een grijspatroon oa een MG6150 A4 voor ong 50 EUR (MG6250, MG8150 en MG8250 iets duurder).
                    Last edited by palombian; 18 mei 2015, 23:09.

                    Comment


                    • #11
                      Re: kan zwart wit foto niet helemaal zwart wit krijgen

                      Heb je hier uiteindelijk nog de oorzaak van dit probleem gevonden?

                      Comment

                      Working...
                      X