Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kaders (canvasgrootte) - behoud maat - wilkeurig afsnijden voorkomen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kaders (canvasgrootte) - behoud maat - wilkeurig afsnijden voorkomen

    Kan er iemand mij zeggen hoe je kaders kan maken door je canvasgrootte te wijzigen zonder dat de maat van je foto verandert (dus vb dat de maat 10/15 bewaard blijft)? (of kan dat niet?)

    Bedankt

    Mono

    Ik stel deze vraag omdat ik liefst mijn foto's zelf - ipv bij het laten drukken - omkader.
    Na het bewerken en omkaderen stuur ik de foto's door om ze te laten afdrukken.
    Als de maten van de foto's veranderen bij het omkaderen worden de foto's willekeurig afgesneden en krijg je lelijke afgesneden foto's met ongelijke kaders in je bus ...
    Dus dat is mijn probleem ...
    Last edited by Monolitos; 1 augustus 2006, 13:28.

  • #2
    Re: Kaders (canvasgrootte)

    Ik denk dat je het verkeerd voor hebt. Wanneer je "canvasgrootte" zal gebruiken dan wordt je document vergroot (of verkleind) met de waarde die je opgeeft in het menu canvasgrootte. Wanneer je een kader wenst rondom uw foto zonder deze te vergroten, dan moet je op de foto een selectie maken en deze selectie gebruiken om het kader te verkrijgen.

    Groeten,
    Tjoep

    Comment


    • #3
      Re: Kaders (canvasgrootte)

      Bendankt tjoep ... maar ben toch nog steeds een beetje in de war . Dacht dat ik dat in het verleden wel zo al eens een keertje had gedaan. De foto verkleinen, de buitenmaten behouden en de onder(achter)grond vb wit zodat je een witte rand krijgt.
      Het was weer een hele tijd geleden dat ik nog eens met PS bezig was geweest en ben er blijkbaar compleet uit ... tzou aangenaam zijn als iemand mijn verwarring uit de wereld zou helpen ...

      Thx.

      Comment


      • #4
        Re: Kaders (canvasgrootte)

        Het wordt toch veel zo gebruikt in actions. Dus als je zo'n action eens ontleedt...

        In het simpelste geval wordt de fill dus de kleur van de kader en kan je daarna terug een resize uitvoeren.

        Comment


        • #5
          Re: Kaders (canvasgrootte)

          Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos
          Bendankt tjoep ... maar ben toch nog steeds een beetje in de war . Dacht dat ik dat in het verleden wel zo al eens een keertje had gedaan. De foto verkleinen, de buitenmaten behouden en de onder(achter)grond vb wit zodat je een witte rand krijgt.
          Het was weer een hele tijd geleden dat ik nog eens met PS bezig was geweest en ben er blijkbaar compleet uit ... tzou aangenaam zijn als iemand mijn verwarring uit de wereld zou helpen ...

          Thx.
          Wat wil je : de foto mét kader 10x15 of de foto in de kader 10x15 cm ?

          Als je voor het tweede kiest zal het bestand altijd groter zijn dan 10x15 cm, nogal wiedes.

          In het andere geval verklein je eerst je foto naar bv 9x13 cm, dan pas je de canvas aan naar 10x15 cm en je maakt een kader....

          Comment


          • #6
            Re: Kaders (canvasgrootte)

            'k Weet niet of ik je vraag goed begrepen heb, maar dit kan je proberen.

            Stel, je heb een foto van 900x600 pixels (=verhouding 10/15):
            • Met "Image Size": verklein maar 880x587
            • Maar een nieuw document aan, met 900x600 pixels, vul met wit (of wat dan ook)
            • Ga nu terug naar je eerste document, selecteer "Move" tool (of equivalent in NL versie), houd shift ingedrukt en sleep de foto naar het nieuwe document

            De foto staat nu pal in het midden, met de dimensies van de originele foto.

            Comment


            • #7
              Re: Kaders (canvasgrootte)

              Dat is zo "ingewikkeld" niet nodig hoor (al heeft het voor sommigen mss voordelen vanwege de lagen, maar dat kan je binnen één file ook)

              Ga gewoon naar je Canvas size... zet "relative" aan en vul de breedte van je kader in. (zie dat middelste anchor-vlakje wit staat)
              Onderaan kies je de kleur van je kader.

              Het geheel is nu groter, dus zal je desgewenst moeten resizen.
              Last edited by maGuy; 1 augustus 2006, 12:55.

              Comment


              • #8
                Re: Kaders (canvasgrootte)

                Bedankt allen voor de aangeboden oplossingen!

                Zijn er nog andere manier (met PS CS) om de foto's te omkaderen zonder dat de maat verandert? (mijn vragen is eigenlijk gericht op het later afdrukken - als de maten veranderen snijden de fotoafdrukkers de foto's gewoon willekeurig af en heeft het geen nut ze zelf te omkaderen).

                Gegroet

                Mono

                Comment


                • #9
                  Re: Kaders (canvasgrootte) - behoud maat - wilkeurig afsnijden voorkomen

                  Als je bij een 3/2 verhouding aan elke kant een gelijke hoeveelheid cm of pixels toevoegt, dan is de verhouding geen 3/2 meer.
                  15/10 is niet dezelfde breuk als 16/11 !
                  Indien je zelf een kader toevoegt zal in het lab een stuk van je kader gesneden worden, indien ze in het lab een witte boord rondom toevoegen dan zal er een ietsje van de foto af moeten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kaders (canvasgrootte) - behoud maat - wilkeurig afsnijden voorkomen

                    Oorspronkelijk geplaatst door lut
                    Indien je zelf een kader toevoegt zal in het lab een stuk van je kader gesneden worden, indien ze in het lab een witte boord rondom toevoegen dan zal er een ietsje van de foto af moeten.
                    Klopt, vandaar dat je dat mijn methode niet hebt. Het kader is evenwel niet symmetrisch (breder links/rechts dan boven/onder).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kaders (canvasgrootte)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos
                      Bedankt allen voor de aangeboden oplossingen!

                      Zijn er nog andere manier (met PS CS) om de foto's te omkaderen zonder dat de maat verandert? (mijn vragen is eigenlijk gericht op het later afdrukken - als de maten veranderen snijden de fotoafdrukkers de foto's gewoon willekeurig af en heeft het geen nut ze zelf te omkaderen).

                      Gegroet

                      Mono
                      Toch heel simpel, als je canvas size 15 x 10 cm (300 dpi) is, is het geprinte bestand ook 15 x 10 cm. Je foto die jezelf resizede en in dat kader zette binnen die canvas van 15x10 cm blijft dan ook zoals ie is, daar wordt niks aan afgesnden hoor

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kaders (canvasgrootte) - behoud maat - wilkeurig afsnijden voorkomen

                        Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        Als je bij een 3/2 verhouding aan elke kant een gelijke hoeveelheid cm of pixels toevoegt, dan is de verhouding geen 3/2 meer.
                        15/10 is niet dezelfde breuk als 16/11 !
                        Indien je zelf een kader toevoegt zal in het lab een stuk van je kader gesneden worden, indien ze in het lab een witte boord rondom toevoegen dan zal er een ietsje van de foto af moeten.
                        Klopt, U just have to do the math.

                        Ofwel doe je dat op het moment zelf, ofwel maak je standaard technieken die je kan hergebruiken.
                        Bij mij vb zijn de crop tool en een action voor een border zo ingesteld dat ik terug op 3/2 verhouding kom.

                        Comment

                        Working...
                        X