Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iphone : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iphone : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

    Ik werk altijd op een laptop, mijn man op macbook.
    Op vakantie was ik af en toe genoodzaakt om mijn overvolle camera te 'legen' op zijn mac via iphoto.

    Nu we thuis zijn merk ik dat al mijn raw-bestanden allemaal omgezet zijn naar 4 (!!) identieke jpg-bestanden.
    Bij de eigenschappen van mijn foto's zie ik wel nog de raw vermelding maar ik kan ze niet oproepen.
    Ik heb geprobeerd om ze te kopieren naar mijn laptop in mijn eigen programma van mijn Canon (Digital Photo Professional) maar zonder resultaat. Het blijven gewoon jpg's.
    Ik ben er van overtuigd dat mijn raw's nog wel ergens verscholen zitten maar heb geen idee hoe ik ze terug kan toveren.
    Via google werd ik in elk geval niet veel wijzer...

    Iemand een idee ?

    Lu
    Canon 40D - Lenzen : Canon 70-200 2.8 - Sigma 18-200mm OS f3.5-5.6 - Sigma Macro 50mm f2.8

  • #2
    Re: Iphone : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

    Wat heeft dit met iPhone te maken, of bedoel je iPhoto?
    In iPhoto kun je wel degelijk RAW-bestanden importeren, maar dat zal ikzelf nooit doen. Hoe fotografeer je, in RAW en JPG of alleen maar in één formaat?
    Wat bedoel je met "bij de eigenschappen van mijn foto's zie ik wel nog de raw vermelding maar ik kan ze niet oproepen."
    Welke kaart heb je? SD of CF? Op zich speelt dat geen rol, maar als je over een kaartlezer beschikt, zou je toch nog altijd je bestanden op de kaart kunnen benaderen als ware het van een externe schijf.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Iphoto : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

      ja natuurlijk I Photo ! Sorry fout in de titel !

      Ik fotografeer altijd in raw, heel af en toe in jpg.

      In Iphoto zie ik als extensie jpg staan maar als ik de eigenschappen oproep staat er wel degelijk raw.
      Het is al te gek.
      Van zodra ik de foto's kopieer naar mijn laptop verdwijnt het gegeven raw en staat er enkel nog jpg.

      Ik heb inderdaad een kaartlezer. Bedoel je dat ik de foto's eens opnieuw op mijn CF-card moet trachten te zetten en ze dan via mijn regulier programma terug te zetten op mijn laptop ? Klinkt in elk geval niet gek en het proberen waard.

      Alvast bedankt !
      Canon 40D - Lenzen : Canon 70-200 2.8 - Sigma 18-200mm OS f3.5-5.6 - Sigma Macro 50mm f2.8

      Comment


      • #4
        Re: Iphoto : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

        Ik gebruik zelf Aperture, maar heb even een test gedaan in IPhoto, Raw blijft Raw na import, om ze nadien terug ergens anders te hebben gewoon foto exporteren (als Raw) naar andere plaats (bv eender wel map op je schijf).
        Wel alles van uit het programma zelf doen, niet gaan kijken in de library, want daar staan ook de voorvertoningen en die zijn volgens mij wel in jpeg.

        Grtz,
        Jean.
        35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

        Comment


        • #5
          Re: Iphoto : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

          OK, iPhoto dus. Ik schiet in RAW+JPG; de JPGs worden geïmporteerd in iPhoto, terwijl ik mijn RAWs oplaad in Adobe Bridge.
          Ik heb nu een RAW in iPhoto geïmporteerd. Ik heb die in dezelfde gebeurtenis geplaatst als de reeds aanwezige JPG.
          Om te zien welke foto welk formaat heeft, klik ik op de Info-knop rechtsonder, en kan ik bovenaan een aantal gegevens aflezen.
          Op deze screenshot heb ik de gegevens van de JPG en van de RAW-file bijeengebracht:


          Kun jij op die manier uitmaken welk bestand RAW is en welk JPG? Want als je RAWs in iPhoto aantreft, en je wilt ze buiten iPhoto hebben, dan dien je te exporteren zoals Plimsol boven aangeeft.
          Zoals ik eerst gesuggereerd heb, als je je kaart in een kaartlezer steekt, dan gedraagt die kaart zich als een externe schijf, en kun jij in de mappen op het kaartje de verschillende bestanden terugvinden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Iphoto : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

            Ik heb jullie raad bij elkaar geteld met als resultaat : TIS GELUKT !!

            Ik heb de foto's geëxporteerd als "origineel" en toen kwamen ze gewoon allemaal als raw of jpg in mijn mapje op het bureaublad van de mac !
            Hoera hoera !
            Direct overgezet naar mijn vertrouwde laptopke, in mijn Canonprogrammaatje geopend en alles blijft in orde.
            Nogmaals hoera !

            1000 x merci mannekes !

            Toch efkes terugkomen op de screenshots van LesC : ik zag het bovenste screenshot bij mijn raw-foto's en het onderste screenshot bij mijn jpg's. Daaruit kon ik dus uitmaken dat ik wel degelijk in raw of jpg getrokken had. Het enige probleem was dat het raw-gegeven verdween van het moment dat ik ze kopieerde naar eender welke plaats en zelfs mijn raw's jpg's werden.
            Nu heb ik dus geleerd dat je moet exporteren om de boel te redden zoals het hoort...
            Canon 40D - Lenzen : Canon 70-200 2.8 - Sigma 18-200mm OS f3.5-5.6 - Sigma Macro 50mm f2.8

            Comment


            • #7
              Re: Iphone : hoe krijg ik mijn raw's terug ?

              Ik dacht even dat je op zoek was naar de RAW's die je gemaakt had met je iPhone en kwam ff zeggen daje nog lang ging kunnen zoeken

              Comment

              Working...
              X