Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

    ik heb naar de voetbal match fc barcelona - atletico madrid geweest en het is eigenlijk voor de eerste keer dat ik deze reflexcamera gebruikt heb.
    ik zou graag wat raad krijgen hoe ik op sommige foto's mijn ruis kan bewerken?
    mijn instellingen van de camera waren op de S stand, 1/160 sec , F 4,5 ,iso 800, 140,0 mm
    ik heb wel mijn lens tot het uiterste gebruikt volledige zoom en op de camera zelf ook volledige zoom.

  • #2
    Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

    Ik snap dat laatste zinnetje met volledige zoom op de camera niet. Een DSLR heeft toch geen digitale zoom aan boord?

    Ruis verwijderen kan met verschillende progjes. Noise-Ninja en Neat-Image zijn zowat de bekendste. Beiden hebben een gratis variant dacht ik.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Ik snap dat laatste zinnetje met volledige zoom op de camera niet. Een DSLR heeft toch geen digitale zoom aan boord?

      Ruis verwijderen kan met verschillende progjes. Noise-Ninja en Neat-Image zijn zowat de bekendste. Beiden hebben een gratis variant dacht ik.
      nja je kunt nabewerking doen op de d90.... Daarmee kan je nog wat zoomen... Weet niet wat de TS voor camera heeft, maar zal daarmee ook vast kunnen.

      In RAW kan je met lightroom natuurlijk een hoop verwijderen. En anders idd noise ninja! werkt ideaal...
      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
      My flickr My site

      Comment


      • #4
        Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

        een voorbeeldtje zou leuk zijn.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

          Ik gebruik de gratis versie van Neat Image en ben daar heel tevreden van.

          'k was eigenlijk net van plan om de betaalde versie aan te schaffen om in batch te kunnen verwerken, maar met m'n nieuwe cam heb ik veel minder last van ruis en dus is de behoefte weggevallen
          Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
          vroeger op dit forum bekend als wAckO

          Comment


          • #6
            Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

            Als je in RAW hebt gewerkt en je camera wordt ondersteund, download dan eens een trialversie van DxO 5 en je zult versteld staan.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

              Beste Mensen
              Ik loop ook elke keer tegen het Ruisprobleem aan heb het programma
              NoiseNinja gehad van een kennis kom er alleen niet uit hoe eea. werkt
              is er ook een nederlandse gebruiksaanwijzing waar ik stap voor stap
              door de procedure wordt geholpen om zoveel mogelijk ruis te verwijderen

              Comment


              • #8
                Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                bedankt!!
                met noise ninja kan ik niet echt uit de voeten maar neat image daarin tegen wel.de foto's zijn stukken beter.
                is raw fotografie mss beter voor de verwerking van foto's?ben nog beginneling en weet er niet zoveel van.

                Comment


                • #9
                  Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                  Topaz labs is ook een prima addon binnen Photoshop om ruis heel gedetaileerd weg te filteren
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door teun Bekijk bericht
                    Beste Mensen
                    Ik loop ook elke keer tegen het Ruisprobleem aan heb het programma
                    NoiseNinja gehad van een kennis kom er alleen niet uit hoe eea. werkt
                    is er ook een nederlandse gebruiksaanwijzing waar ik stap voor stap
                    door de procedure wordt geholpen om zoveel mogelijk ruis te verwijderen
                    Welke camera heb je, Teun ? Dat is belangrijk om de juiste kant-en-klaar-profielen te downloaden. Met die profielen kom je al een heel eind zonder dat je zelf ook maar iets zelf hoeft in te stellen.


                    Stel dat je een NIKON D90 hebt, dan haal je het mapje van de D90 gratis van de site van Picturecode (NoiseNinja), hier dus. Unzippen en de bestanden (die als extensie nzp hebben) eender waar opslaan.

                    Dan open je een foto met Noise Ninja waar je onderaan klikt op het mapje en je navigeert naar daar waar je pas de nzp-bestanden hebt opgeslaan. Je dubbelklikt daar op het bestand met de ISO-waarde die correspondeert met deze van de opname die je wil bewerken. Dus, om die profielen te gebruiken moet je eigenlijk eerst eens nazien wat de ISO-waarde van je opname is. In Photoshop krijg je dat het rapst te zien door bovenaan in het venster van je foto rechts te klikken en naar FILE INFO / CAMERA DATA 2 te gaan.

                    Mocht de ruisonderdrukking niet naar je zin zijn (overdreven of niet nadrukkelijk genoeg), dan kun je zelf het effect wat aanpasen met de schuivertjes in het ander tabblad van NoiseNinja.

                    Het blauwe pijltje rechts laat je toe de foto voor en na te vergelijken.

                    Heb je een foto waarvan de ISO-waarde ongekend of niet langer relevant is (door nabewerking bijvoorbeeld), dan klik je best eerst eens op PROFILE IMAGE. Zo wordt op je foto onmiddellijk het effect toegepast, je kan dan weer zelf het toegepast effect temperen of versterken met de schuifknoppen.


                    Uiteraard kan men veel verfijnder werken door alles handmatig met de schuifknoppen te regelen, maar ik denk dat je al ruimschoots vertrokken bent met wat hierboven staat. Hou er vooral rekening mee dat Noise Ninja helemaal anders gaat reageren naargelang een foto ja dan neen al verscherpt werd.

                    Hopelijk heb je hier iets aan,
                    groeten,
                    Last edited by gurdy; 23 september 2009, 01:26. Reden: woord toegevoegd
                    Gurdy

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                      Mag ik in verband met ruisverwijdering hier ook een vraagje stellen (zonder het draadje te willen kapen )? Wanneer wordt ruis best verwijderd? Ik bedoel, het allerlaatste dat ik doe, nadat alle andere PS activiteiten (zoals curves, saturation...) gebeurd zijn, foto verkleind, kaders aangebracht, lagen samengevoegd, is het opscherpen via unsharp mask. Ik neem aan dat ruisverwijdering vroeger in de workflow zit, maar waar precies?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                        Bij DxO is dat makkelijk: daar gebeurd het direct op de raw file. Dus zegt mij iets dat je dat ook met NN oid direct als eerste moet, zeker ook omdat alle bewerkingen ook weer invloed op de ruis hebben en die misschien versterken.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                          Lesc vind dat je eerst de ruis uit je foto moet halen ,vergeet niet dat zij kleurenpixels bevat die elke bewerking mee veranderen ,iets wat er niet is kan ook niet veranderen .
                          (ruis verdwijnd niet echt maar een bewerking zorgt voor een aanpassing , t' ja weet niet precies hoe je zoiets uitschrijft hopelijk versta je dat ,en dat niet al te letterlijk mag opvatten maar lijkt mij verstaanbare taal )
                          Komt het meest zichtbaar voor als je eerst vervaagd en daarna ruisonderdrukking toepast zal je zien dat het geheel nog ietsje meer vervaagd of verscherpt ,naargelang waar de ruis zich bevind en je dus een voorgaande bewerking met enkele perc. aanpast teniet doet .

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                            Dank je, dat lijkt me duidelijk. Nu heeft ACR (Adobe Camera Raw) ook noise reduction ingebouwd, maar ik verander eigenlijk niets aan de initiële (misschien zelfs originele) instellingen.



                            En in Photoshop CS3 ben ik eigenlijk pas nu begonnen met noise reduction (Filter>Noise...) Heeft iemand standaardinstellingen?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik heb ruis op mijn foto's kan ik dat bewerken?

                              Beste Gurdy,
                              Dank je voor je uitleg ik kan in ieder geval weer verder met eea. proberen is het wijs om het profiel van mijn camera in de noise-ninja map te plaatsen of vraag ik dan om problemen/ waar kan ik ze het beste plaatsen Gr. Teun

                              Comment

                              Working...
                              X