Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Toch nog een makkelijke manier om twee belichtingen samen te voegen om meer dynamisch bereik te bekomen.

    Deze methode is gemaakt in CS3 ...maar mits je ook in elements 9 maskers kunt maken kan je deze ook daar gebruiken. Bij de werkmethode die op BD staat kan je direct 3 aparte bestanden samenvoegen. In de methode achter de link voeg je eerst 2 foto's samen. En bij dat resultaat voeg je via dezelfde methode indien nodig ook een derde(en eventueel nog meer) foto's bij. In de meeste gevallen kom je toe met 2 foto's met verschillende belichting....in extremis kan je een derde bijvoegen. De layout en de schikking van de menu's in pse9 ziet er dan wel anders uit...mar volgens mij moet het lukken.Proberen of het werkt kost niks....ik hoop dat het ook voor u lukt op deze manier."
    Ik heb deze methode net eens gelezen en dit zou inderdaad moeten werken in PSE 9! Werken met maskers is geen probleem in dit programma. Ik probeer het zeker zo snel mogelijk uit ('k heb wel een drukke werkweek voor de boeg) en laat je ook het resultaat weten. Heel erg bedankt voor de hulp!
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

    Comment


    • #32
      Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

      De methode hierboven werkt inderdaad ook in PSE 9! Ik heb het uitgeprobeerd op de volgende foto: http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ml#post3328928 (tweede update) en het resultaat ziet er veel realistischer uit dan bij de eerste foto en de eerste update! Heel erg bedankt voor de hulp!
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #33
        Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

        Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
        De methode hierboven werkt inderdaad ook in PSE 9! Ik heb het uitgeprobeerd op de volgende foto: http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ml#post3328928 (tweede update) en het resultaat ziet er veel realistischer uit dan bij de eerste foto en de eerste update! Heel erg bedankt voor de hulp!
        Ik heb de link naar de methode voor elements gebruikers bovenaan bij de start vd topic bijgevoegd.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #34
          Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

          Interessante techniek! Ik ga dat zeker thuis eens uitproberen. Bedankt voor het delen!
          WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

          Comment


          • #35
            Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

            Bedankt voor deze nuttige tutorial.
            Groetjes
            Valere

            Comment


            • #36
              Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

              Rupselkopke, kan je de werkmethode afprintbaar maken?
              Nu is het .jpg bestand waarvan ik enkel de 2 eerste kan afprinten.
              Het is ook mogelijk dat ik de juiste methode niet ken..

              Een print is makkelijker hanteerbaar wanneer je aan het bewerken bent.

              Bedankt.

              Comment


              • #37
                Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                'k Heb deze methode de afgelopen weken al verschillende keren toegepast op zowel makkelijke als moeilijke blends. De moeilijke waren vaak foto's waarvoor ik nog geen oplossing gevonden had om tot een aanvaardbaar resultaat te komen maar met deze methode is het geen enkel probleem.
                Dit is echt het ei van Columbus wat het blenden betreft.
                Ik werk meestal met drie belichtingen en ondervind steeds meer dat bij het eerste masker de Gaussian Blur op 100 en bij het tweede masker de Gaussian Blur op 200 het minst (eigenlijk bijna geen) halo's oplevert.

                Ik heb er tot nu toe nog geen handeling van gemaakt in photoshop maar nu ik steeds meer dezelfde instellingen gebruik denk ik dat het toch nuttig zou zijn.
                Nogmaals bedankt voor deze schitterende methode, eens het in de vingers zit is het bijna een automatisme
                vriendelijke groeten, Kurt
                Mijn foto's
                Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                Comment


                • #38
                  Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                  Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                  Rupselkopke, kan je de werkmethode afprintbaar maken?
                  Nu is het .jpg bestand waarvan ik enkel de 2 eerste kan afprinten.
                  Het is ook mogelijk dat ik de juiste methode niet ken..

                  Een print is makkelijker hanteerbaar wanneer je aan het bewerken bent.

                  Bedankt.
                  Nog gemakkelijker is het om de jpeg van deze bewerking gewoon mee te openen in photoshop.....zo kan je scrollen naar elke volgende stap terwijl je bewerkt. Je kunt deze jpeg ook in stukken snijden en in photoshop in een nieuwe afbeelding naast elkaar plaatsen.....daarna afprinten. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn hé.
                  Moest het niet lukken geef maar een seintje dan plak ik ze wel naast elkaar op een tweetal bladzijdes.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                    Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
                    'k Heb deze methode de afgelopen weken al verschillende keren toegepast op zowel makkelijke als moeilijke blends. De moeilijke waren vaak foto's waarvoor ik nog geen oplossing gevonden had om tot een aanvaardbaar resultaat te komen maar met deze methode is het geen enkel probleem.
                    Dit is echt het ei van Columbus wat het blenden betreft.
                    Ik werk meestal met drie belichtingen en ondervind steeds meer dat bij het eerste masker de Gaussian Blur op 100 en bij het tweede masker de Gaussian Blur op 200 het minst (eigenlijk bijna geen) halo's oplevert.

                    Ik heb er tot nu toe nog geen handeling van gemaakt in photoshop maar nu ik steeds meer dezelfde instellingen gebruik denk ik dat het toch nuttig zou zijn.
                    Nogmaals bedankt voor deze schitterende methode, eens het in de vingers zit is het bijna een automatisme
                    Hey Mortierke.
                    In sommige situaties lijkt het inderdaad moeilijk om volledig halovrij te werken zelfs met gaussian blur in beide stappen op 250pix. Je kunt dan ook volgende eens proberen ; i.p.v gaussian blur gebruik je blur-average. Na deze bewerking zal je een heel flets resultaat krijgen wat toch reeds voor een gedeelte meer dynamisch bereik bevat. Het resultaat van deze eerste bewerking(met average blur) gebruik je daarna om de ganse bewerking(met gaussian blur) nogmaals op los te laten. Het resultaat kan je nog verbeteren door de maskers met achtergrond-voorgrond(wit zwart) en je penseelgereedschap te bewerken.
                    Je kunt hier echt alle kanten mee op. Het percentage van het blurfilter hangt grotendeels af van de resolutie van de bestanden waarmee je start. Hoe groter het bestand(in mpixels) hoe groter de pix waarde onder het blur filter moet zijn.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Je kunt deze jpeg ook in stukken snijden en in photoshop in een nieuwe afbeelding naast elkaar plaatsen.....daarna afprinten. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn hé.
                      Moest het niet lukken geef maar een seintje dan plak ik ze wel naast elkaar op een tweetal bladzijdes.
                      En neen, het lukt me niet : het formaat is nooit goed, uitgerokken...
                      Jij kan daar allemaal goed mee overweg, zou je ze toch naast elkaar willen plakken?

                      Dank je!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                        Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                        En neen, het lukt me niet : het formaat is nooit goed, uitgerokken...
                        Jij kan daar allemaal goed mee overweg, zou je ze toch naast elkaar willen plakken?

                        Dank je!
                        Ik heb de methode voor u op 3 pagina's gezet. De stappen in de bewerking zijn genummerd van 1 tot 16.

                        van 1-7

                        van 8-13

                        van 14-16
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 4 december 2011, 11:20.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                          Toch wel een iets handiger formaat!
                          (had het voor mezelf al opgedeeld in pagina's, maar in die vorm voor iedereen aanbieden lijkt me toch een nuttige oefening geweest; geef toe, het was een beetje een ongelukkig formaat)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Toch wel een iets handiger formaat!
                            (had het voor mezelf al opgedeeld in pagina's, maar in die vorm voor iedereen aanbieden lijkt me toch een nuttige oefening geweest; geef toe, het was een beetje een ongelukkig formaat)
                            Een gegeven paard hé.....lesC
                            Ik ken totaal niks van psd of andere bestandsformaten waarin de werkmethode waarschijnlijk duidelijker en overzichtelijker zouden kunnen omschreven worden. Van beroep ben ik deeltijds metser-diener, tekenaar autocad. Hij die zich niet kan inhouden om deze werkmethode in een beter jasje te gieten is altijd welkom om dat te doen en hier te posten of voor gewoon zichzelf te houden. Ik voel me soms gelijk een merel of een uil....ge moet niet alleen voer brengen voor de kuikens...ge moet dat voer dan ook nog es fijnknabbelen en dan nog elk kuiken apart eten geven. Op verzoek van de beginnelingen zoals vonkske doe ik dat ook nog graag.Bekijk ook even de frequentie dat andere leden of bezoekers van BD hier iets(voor sommigen althans) nuttigs posten. Er zitten hier een paar dozijn leden die minstens zoveel nuttigs te vertellen hebben als ik( ten eerste ;klein pierke. ten tweede; betalend lid welke totaal geen winst wil maken) ...maar die dat meteen ook in een jasje gieten van een weekendworkshop waarvoor je al snel een paar 100 euro voor moet betalen via een overschrijving.
                            Jij ( Les C) als moderator mag nu vandaag beslissen of het bestandsformaat dat ik gebruik ( een jpeg ,welke je samen met een te bewerken foto kunt openen in photoshop) geschikt is voor fotobewerking. Indien niet, laat gerust maar iets weten ....dan haal ik elke bewerking tot nu toe of enige nuttige info wel weg zenne. Ik deel graag en volledig gratis de kennis welke ik over de jaren heen vergaard heb.Moest dit niet volgens de juiste BD reglementering gebeuren ( volledige moderatische willekeur de laatste tijd) laat gerust van u horen. ...of stik er gewoon volledig in. Mij maakt het niks uit hoor.
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 4 december 2011, 17:32.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                              We zijn al heel blij dat er mensen zijn zoals jou die hun kennis willen delen, en hun kostbare tijd willen besteden aan het uitschrijven van die kennis.
                              Hoe ze die aanbieden, doet dan eigenlijk niets meer ter zake; degenen die een A4 formaat handiger vinden (vaak dezelfden die een afdruk handiger vinden dan een elektronisch bestand) weten dan heus wel hun weg met jouw file.
                              Om een Engelse uitdrukking te bezigen:
                              Beggars can't be choosers (ongeveer hetzelfde als dat gegeven paard... )
                              En als ik je met mijn vorige post op een gevoelige teen zou getrapt hebben, mijn welgemeende verontschuldigingen.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                We zijn al heel blij dat er mensen zijn zoals jou die hun kennis willen delen, en hun kostbare tijd willen besteden aan het uitschrijven van die kennis.
                                Hoe ze die aanbieden, doet dan eigenlijk niets meer ter zake; degenen die een A4 formaat handiger vinden (vaak dezelfden die een afdruk handiger vinden dan een elektronisch bestand) weten dan heus wel hun weg met jouw file.
                                Om een Engelse uitdrukking te bezigen:
                                Beggars can't be choosers (ongeveer hetzelfde als dat gegeven paard... )
                                En als ik je met mijn vorige post op een gevoelige teen zou getrapt hebben, mijn welgemeende verontschuldigingen.
                                Ik krijg soms toch wel de wormen van de BD website Les C. Er is persoonlijk voor mij hier nog weinig wat me echt kan boeien. De dagelijkse deja vue van elk topic komt me stilletjes aan grondig de strot uit. Echt waar...ik versta als geen ander waarom er al heel wat goeie en fotografisch bedreven leden (met onuitputtelijke kennis waar ik mezelf nog niet toe reken) de deur achter zichzelf hebben dichtgetrokken. Heel wat mensen uit een recent verleden deden meer dan hun best om GRATIS EN VOOR NIETS wat te delen met beginners en zelfs gevorderden. Op het forum lees je dan achteraf dat ze "met slaande deuren" vertrokken zijn .....en met nog wat natrappen omdat ze niet langer passen in de bekrompen visie van de BD website. Misschien primeert stilletjes aan ook de winst die je kunt maken met de boekskes en de reclame.Shoot e.d boven die gratis vijver waaruit dat boekje onuitputtelijk staat te vissen . Die shoot blijkt uiteindelijk ook naast de gratis info (welke je trouwens overal op het web kunt vinden) een mooi reclameboekje voor een dozijn gerennomeerde en de hemel in geprezen fotografen welke ook op BD gekent en actief zijn. De betalende leden zijn ze in dit verhaal helemaal vergeten....zij zijn in niks beter dan al de anderen die gebruik maken van de website. Waarschijnlijk zal mijn IQ te laag zijn om de juiste reden achter deze te begrijpen. Bijkomend...durf je als moderator deze repliek te laten staan....of MOET je ook deze 'MODEREREN'. Ik ben curieus
                                Last edited by RUPSELKOPKE; 4 december 2011, 17:30.
                                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                                Comment

                                Working...
                                X